Iran Newspaper

فیلتر تلگرام ایجاد انحصار در فضای رسانهای است

-

بهدنبـــال شـــایعات متعـــددی کـــه ایـــن روزها در فضای مجازی درباره فیلتر تلگرام برای همیشـــه در ایران شـــنیده میشود، بسیاری در انتظار نتیجه جلســـه غیرعلنی صبح دیروز مجلس نشستند که با حضور دبیر شـــورای عالی فضای مجازی برگزار شد.هرچند این جلسه غیرعلنی بود ولی درنهایت خبرهایی در حاشـــیه این جلســـه منتشـــر شد که از آن میتـــوان بهصحبتهای یک عضو کمیســـیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اشاره کرد.

علیرضا رحیمی در گفتوگو با ایسنا دراین باره گفت: فیلترینگ تلگرام به نوعی ایجاد انحصار در فضای رسانهای است و قاعدتاً فعالیت شبکههای مجـــازی ایرانـــی در فضای غیررقابتــ­ـی محکوم به شکست است.

وی افـــزود: مثال ً در بحث خودروســـا­زی داخلی انحصار ایجاد شـــده باعث شـــد عمـــًال نارضایتی مـــردم و مشـــتریان از محصـــوالت داخلـــی باقـــی بمانـــد. در خصـــوص اپلیکیشـــ­ن و شـــبکههای اجتماعی نیـــز اگر فضای باز رقابتی وجود داشـــته باشد قاعدتاً اپراتورهای داخلی و شبکههای ایرانی میتوانند بالندگی داشته باشند اما در شرایطی که مردم ناراضی باشـــند قاعدتاً فعالیت شـــبکههای ایرانی محکوم به شکست است.

رحیمی امنیت و ســـرعت تبادل اطالعات را دو رکـــن مهم در فضای مجازی عنوان و خاطرنشـــا­ن کـــرد: وقتی امنیت برقرار شـــود اعتمـــاد نیز ایجاد خواهد شـــد امـــا در حـــال حاضـــر نظرســـنجی­ها نشـــان میدهد اعتمـــاد کاربران ایرانی نســـبت به شـــبکههای ایرانی تقویت نشده و نیاز به کار بیشتر در این زمینه است.

محمدعلی وکیلی عضو هیأت رئیســـه مجلس شورای اسالمی نیز از پیشنهاد رئیس مجلس برای تشـــکیل کمیســـیون ویژه فضای مجازی خبر داد. وکیلی گفت: در این جلســـه بخشـــی از نمایندگان میگفتنـــد راه برخـــورد با ایـــن فضـــای رو به جلو اقدامات سلبی و انسدادی نیست و باید به صورت منطقی با آن برخورد شود. همچنین شایعاتی که در ارتباط با تلگرام و برخی دیگر از شـــبکهها وجود دارد، مـــورد اعتـــراض نمایندگان بـــود و برخی نیز میگفتند که چرا دیرهنگام اقدام به اطالعرســـ­انی کرده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در حاشـــیه این جلسه غیرعلنی گفت: بـــا توجه بـــه بازیهای تلگـــرام در عرصـــه امنیت داخلی ایران راه منطقی، اســـتفاده از ظرفیتهای ملی در این زمینه است.

عالءالدین بروجردی درباره احتمال فیلترینگ تلگـــرام نیـــز گفـــت: ما در هـــر صورت بـــا توجه به مجموعه توانمندیها­ی ملی، سیاســـت ملی خود و بازیهایی که تلگرام در طول چند ســـال گذشـــته در عرصه امنیت داخلی ما و دیگر عرصهها داشته و نقشآفرینی کرده، فکـــر میکنم راه منطقی این اســـت که حتماً در این عرصه از ظرفیتهای ملی استفاده کنیم.

وی افزود: زیرســـاخت­ها در این زمینه بسرعت در حال آماده شـــدن است و عمالً سال آینده سال ورود به این عرصه مهم در فضای مجازی خواهد بود.

نماینده مردم آســـتانه اشـــرفیه نیز بـــا رد خبر فیلتر شـــدن تلگـــرام گفت: بنده بـــه ضرس قاطع میگویم تا این لحظه هیـــچ تصمیمی برای فیلتر تلگـــرام گرفته نشـــده اســـت. وی گفـــت: امنیت و مســـائل اخالقـــی در فضای مجازی بویـــژه تلگرام بـــرای مـــا مهـــم اســـت ولـــی میتوانیم بـــا قدرت چانهزنی خواستهمان را به این شرکت بقبوالنیم.

محمدحســـی­ن قربانـــی بـــا اشـــاره به بخشـــی از جزئیـــات جلســـه غیرعلنی مجلس گفـــت: در این جلســـه دربـــاره جایـــگاه، فرصتهـــا و چالشهای فضای مجازی با دبیر شـــورای عالی فضای مجازی توضیحات مفصلـــی در خصوص فضـــای مجازی مطرح شد اما باید به این مسأله توجه کرد که تلگرام بخش کوچکی از این فضا را به خود اختصاص داده است و مبادا خودمان را از موقعیتهای اقتصادی و سایر موقعیتهایی که برای تولید ثروت میتوانیم از آنها استفاده کنیم، محروم کنیم.

نایـــب رئیـــس کمیســـیون بهداشـــت و درمان مجلس گـــردش مالـــی اقتصاد جهانـــی از فضای مجازی را 4000 میلیارد دالر اعالم کرد و افزود: در امریـــکا 26 درصد و در روســـیه 2.4 درصد از تولید ثروت به وســـیله فضـــای مجازی انجام میشـــود. ما نیز میتوانیـــ­م برای مدیریت محیطزیســـ­ت یا هوشمندسازی یا سایر اهدافی که برای تولید ثروت میتوان از آنها بهره گرفت، استفاده کنیم.

وی تنها کشوری که دارای شبکههای اجتماعی صددرصـــد داخلـــی اســـت را «چین» اعـــالم کرد و اظهـــار کـــرد: اگـــر بتوانیـــم در ایران شـــبکههای اجتماعـــی مثل چین به وجود آوریـــم باید بدانیم که حداکثر 30 درصد از بازار شـــبکههای اجتماعی را به اپلیکیشنها­ی ایرانی اختصاص خواهیم داد و نه بیشتر.

نایـــب رئیـــس فراکســـیو­ن مســـتقلین مجلس شـــورای اســـالمی نیـــز بـــا بیـــان اینکـــه فیلترینگ موضوع جلسه غیرعلنی مجلس نبوده، تأکید کرد که دسترسی آزاد به اطالعات محدود نخواهد شد.

غالمعلی جعفـــرزاد­ه ایمنآبـــا­دی اظهار کرد: بحثـــی کـــه عمدتاً مطرح شـــد ایـــن بود کـــه آیا ما فضای مجـــازی را آزاد کردیم یا رها کردیم؟ آنچه کارشناســـ­ان فضـــای مجازی ســـعی کردنـــد به ما اثبات کننـــد این بود که ما رهاســـازی کردیم و من فکر میکنم این بخش از حرفشان درست است.

وی اضافـــه کـــرد: به هـــر حال فضـــای مجازی نمیتواند بدون محدودیت باشد بلکه برای برخی گروههای سنی و مجموعهها باید محدودیتهای­ی قائل شویم و ساماندهی بکنیم اما قطعاً دسترسی آزاد به اطالعات محدود نمیشود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran