Iran Newspaper

جنبش اجتماعی، جامعه تولید محور

- علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

بــه اعتقــاد مــن یکــی از چالشهای جامعــه امــروز ایران نمایــان شــدن برخــی ازمؤلفههــ­ای جامعه رانــت محور اســت. وقتــی از جامعــه رانتی صحبت میکنــم منظورم جامعهای است که افراد بهدنبال پولدار شدن سریع، رشد جهشــی، بهدســت آوردن ثــروت بدون تالش و کوشــش، گرفتن پستهای مدیریتی بدون دانش و تجربه، کمکاری و کار نکــردن و پاییــن آمــدن بهــرهوری و مســائلی از ایــن دســت که پرداختن به همــه آنها در این یادداشــت کوتاه میســر نیســت. این درحالی اســت که تنها در یک جامعه تولید محور اســت کــه نیرویهای تولیدی کرامــت دارند. حرکت رو به جلو به همراه قدرتمند شدن در جامعه تولید محور اتفاق میافتد و در چنین جامعهای تولید و کارگر شرافت دارد.

مقام معظم رهبری درپیام نوروزی خود خطاب به مردم ایران، سال 1397 را ســال حمایــت از کاالی ایرانــی نامیدند و تأکید کردند سیاســتهای اجرایی و عملکرد مسئوالن دولتی و حکومتی باید به سمت تحقق این موضوع باشد. از این منظر میتوان گفت که حمایت از کاالی ایرانی در جامعه تولید محور محقق میشــود. جامعهای که تولید دانش، تولید فکر، تولید کاال، تولید فرهنگ خالق داشــته باشــد آنگاه کاالی با کیفیت هم تولید میکند و مــردم آن مصرفکننده کاالی تولیــد داخل نیز میشــوند. مردم در یک جامعــه رانتی طبق یک ذائقه و در جامعــه تولید محور با ذائقــهای دیگر مصرف میکنند. بنابراین باور من این است که پیش نیاز رشد جامعه ایران، بزرگ شدن کیک اقتصاد و تولید و مصرف کاالی ایرانی شکلگیری یک جنبش اجتماعی جامعه تولید محور است.

واقعیت این است رشد و توسعه کشور بدون افزایش مصرف کاالهای داخلی پایدار نخواهد بود بنابراین باید حمایت همه جانبه از کاالی ایرانی، تولیدکنندگ­ان، کار آفرینــان و ســرمایهگذ­اران در جامعــه صــورت گیرد. پشــتیبانی از تولید ملی و کاالی ایرانی بهمنزله حمایت از اشــتغال، ســرمایه، کار و کارگر ایرانی است. کارگر ایرانــی زمانی در جامعه حرمت پیدا میکند که تولید ایرانی در چنین جامعهای شکل گرفته باشد. ارج و کرامت کارگر ایرانی در یک جامعه تولیدمحور نه مصرفی معنا و مفهوم پیدا میکند. برای حمایت از کاالی ایرانی باید فعالیتهای گسترده فرهنگی و اجتماعی در کشــور صورت گیرد تا مصرف کاالی داخلی در جامعه به یــک فرهنــگ عمومی تبدیل شــود. از علل مهم تعطیلی برخــی از کارخانجات، ریزش نیروی انسانی و تولید با ظرفیت پایین، تکنولوژی قدیمی، بدهیهای زیاد، تسهیالت مالی، ضعف مدیریت، نبود بازار فروش مناسب ودپوی کاال در انبارها هســتند که باید برای مواجهه با هرکدام از آنها سیاســت مناســب و کارآمد داشته باشیم. ما نمیخواهیم مردم را محکوم کنیم به مصرف کاالی بد، بنابراین وظیفه داریم هم کمک کنیم قیمت تمام شده کاالی ایرانی ارزانتر ور قابتیتر بشود و هم تکنولوژی بهتری بیاید و کیفیت آن ارتقا یابد.

البته در این مسیر باید دقت کنیم که نقش فروش و بازاریابی در چرخه تولید بسیار پر رنگ و مهم است، لذا الزمه رونق بازار فروش مبتنی بر این است که کاال از مطلوبیت الزم به جهت استاندارد، کیفیت، مرغوبیت، قیمت و خدمات پس از فروش مناســب برخوردار باشــد. از ســوی دیگر جدا از ترویج مصرف کاالهای داخلــی و پرهیز از مصرف کاالهای مشــابه خارجی، افزایش قدرت خرید مردم با ارائه کارتهای مصرف کاالهای ایرانی، جلوگیری از قاچاق و واردات بیرویه، همه و همه در تحقق بخشــی شــعار ســال مؤثرنــد. همین جا باید متذکرشــوم سبقت مزد از تورم، جزء سیاستهای راهبردی دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جهت حمایت از کارگران و بازنشستگان است که در 5 سال گذشته با حمایتهای ویژه رئیس جمهوری محترم محقق شده است.

در ایــام تعطیــالت نــوروزی که بــرای افتتــاح طرحهــای عمرانــی رفاهی به اســتانهای بوشــهر و فارس ســفر کرده بودم، در دیدار با کارگــران و صنعتگران موجــی از امیــدواری برای افزایــش ظرفیتهای اشــتغالزا­یی در صنایع داخلی و حمایــت از کاالهای ســاخت داخل را شــاهد بودم. این امید، ســرمایه حرکت ماست. باید جامعه بویژه کارگران و صنعتگران امید به آینده داشته باشند، امید به پیشرفت، امید به حرکت به سمت تحقق جامعهای با رفاه بیشتر.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran