Iran Newspaper

چرا باید کاالی ایرانی بخریم؟

گزارش «ایران» از شرط و شروط حمایت از تولیدات داخلی

-

گروهاقتصاد­ی/طبق برآوردهای صورت گرفته ورود هر یک میلیـــارد دالر کاالی قاچاق حدود 100 هزار شغل داخلی را از بیـــن میبرد. پس از کاهش حدود 50 درصدی قاچاق کاال در سالهای گذشته آخرین آمار نشان میدهد که همچنان ســـاالنه حـــدود ۳1 میلیـــارد دالر کاالی قاچـــاق وارد کشـــور میشـــود، بنابراین این حجم از کاالی قاچاق درحدود ۳.1 میلیون شغل داخلی را از بین میبرد و به همین میزان بـــرای کارگران خارجی فرصت شغلی ایجاد میکند.

این درحالی اســـت که صـــد درصد کاالهای قاچاقی که وارد کشـــور میشود کاالهای مصرفی اســـت که تـــوان تولید آنها در داخل وجود دارد.

درطـــول دهههـــای گذشـــته دســـتگاهه­ای اجرایی ذیربـــط اقدامات دنبالـــهد­اری را بـــرای مبارزه بـــا قاچاق انجـــام دادهانـــد بهطوری کـــه در دولت یازدهم حجـــم قاچاقی که بـــه بیش از 25 میلیـــارد دالر میرســـید بـــه حدود ۳1 میلیـــارد دالر کاهش یافت. با وجود این هنوز هم این حجم بســـیار باالست و در مقایســـه با واردات رسمی کشور که حدود 0۴ میلیارد دالر درسال است قابل توجه اســـت. در همین راستا و در ادامه سالهایی که با عنوان اقتصاد مقاومتی نامگذاری میشد، رهبر معظم انقالب ســـال 1۳97 را بهعنـــوان «حمایـــت از کاالی ایرانی» نامگذاری کردند، عنوانی که یکـــی از پایههای اقتصـــاد مقاومتی و افزایـــش تـــابآوری اقتصـــاد ملـــی محسوبمیشود.

همانگونـــ­ه کـــه ورود کاالی قاچاق و خرید آن توسط مصرفکنندگا­ن ساالنه صدها هزار فرصت شـــغلی را در کشور از بین میبرد، خریـــد کاالی داخلی نیز میتواند به ایجاد شـــغل بـــرای جوانان ایرانی منجر شود. ■ خریدکاالیو­طنیچندنفرر­اشاغل میکند

وقتی وارد اعداد و ارقام و برآوردهای صـــورت گرفتـــه میشـــویم بـــه صورت دقیقتـــر مزایـــای خرید کاالی ســـاخت داخـــل نمایـــان میشـــود،برای مثال با خریـــد تولیـــدات داخلی ســـه صنعت کفش، پوشـــاک و لـــوازم خانگی حدود 790 هزار شغل جدید ایجاد خواهد شد.

هماکنـــون حـــدود 500 هـــزار نفر در صنعت کفش کشـــور فعالیت میکنند کـــه طبـــق گفتـــه مســـئوالن کارگاههای تولیدی کفش در شـــهر تبریـــز بهعنوان یکی از قطبهای مهم تولید در کشور با 50 درصد زیر ظرفیت خود کار میکنند. حال درصورتی که همه ایرانیها کفش تولید داخل بخرند 170 هزار کارگر دیگر به شاغلین این صنعت افزوده خواهد شد.

براســـاس برآوردهای صورت گرفته در ســـال ‪182 59۳1،‬ میلیـــارد تومـــان کفش قاچاق وارد کشـــور شـــده است و درهمین سال 127 میلیارد تومان نیز از طریق واردات رسمی به کشور وارد شده است که نتیجه آن بیکاری هزاران کارگر ایرانی است.

درصنعـــت پوشـــاک نیـــز وضعیت مشابهی وجود دارد، برپایه برآوردهای انجـــام شـــده در ســـال 1۳95 در حدود ۳ هزار میلیارد تومان پوشاک به صورت قاچاق به بازارهای داخلی سرازیر شده اســـت. از طـــرف دیگـــر حجـــم واردات رسمی پوشـــاک نیزدراین سال به 0۳2 میلیـــارد تومان میرســـد. بدین ترتیب ورود این حجم از پوشـــاک ساالنه 58۳ هزار فرصت شـــغلی را درکشـــور از بین میبرد. این درحالی اســـت که اگر تمام مردم پوشاک ایرانی بخرند حدود 07۴ هزار نفر بـــه 860 هزار نفـــری که دراین صنعت فعال هستند اضافه میشود.

درصنعـــت لـــوازم خانگـــی نیـــز هماکنـــون 100 هـــزار نفـــر کار میکنند. حجـــم ایـــن صنعـــت در ایران بـــه 0۳ هزار میلیارد تومان میرســـد که ســـهم تولیـــدات داخلی از آن تنهـــا 0۴ درصد است. دراین صنعت نیز حدود 15 هزار میلیارد تومـــان از راه قاچـــاق وارد بازار مصرف میشود و 2 هزار و 500 میلیارد تومـــان نیز از راه واردات رســـمی تأمین میشود. مســـیری که باعث شده است در سالیان گذشته حدود 0۳ برند مشهور دراین صنعت ورشکسته شده یا به مرز ورشکستگی برســـند. این درحالی است که اگـــر ایرانیها لـــوازم خانگـــی ایرانی بخرنـــد 150 هزار شـــغل جدیـــد دراین صنعت ایجاد میشود. ■ برخیمزایای­اقتصادیحما­یتاز کاالیایران­ی

عـــالوه برحفـــظ اشـــتغال موجـــود و ایجـــاد فرصتهـــای شـــغلی جدیـــد حمایـــت و خریـــد از کاالی ایرانـــی مزیتهـــای مهـــم دیگـــری در عرصه اقتصاد به همراه دارد.

درواقع با رونق تولید ملی به واسطه افزایـــش تقاضایـــی که بـــرای آن ایجاد شـــده است قیمت تمام شـــده کاالهای وطنـــی بهدلیل تولیـــد انبوه بـــه میزان زیادی کاهش مییابد و درنتیجه قدرت رقابـــت کاالهای ایرانـــی در بازار جهانی نیـــز افزایـــش میبابـــد. از ســـوی دیگر بهدلیل رونق گرفتن تولید داخل زمینه جذب ســـرمایهه­ای داخلـــی و خارجی نیز فراهـــم میشـــود. ســـرمایهگ­ذار به جای اینکه ســـرمایه خود را در بازارهای کاذب یـــا خـــارج از کشـــور بـــه کارگیـــرد براحتـــی میتوانـــد وارد عرصـــه تولید شـــده و ســـود مورد انتظـــار خـــود را نیز کسب کند.

یکـــی دیگـــر از مزایـــای ایـــن نـــگاه اقتصادی به تقویـــت ارزش پول ملی و

براســـاس اصول اقتصادی قرار نیســـت تمام کاالهـــای مورد نیاز در داخل کشـــور تولید شـــود چراکه باید به مزیتهای رقابتی تولید کشور توجه کرد در سالیان گذشته حدود 30 برند مشهور در صنعت لوازم خانگی ورشکسته شده یا به مرز ورشکستگی رسیدند اگر ایرانیها لوازم خانگی ایرانی بخرند 150 هزار شغل جدید دراین صنعت ایجاد میشود در ســـال ‪182 ،1395‬ میلیارد تومان کفش قاچاق وارد کشور شده است و درهمین سال 127 میلیارد تومان نیز از طریق واردات رسمی به کشور وارد شده است که نتیجه آن بیکاری هزاران کارگر ایرانی است

همچنین صرفهجویی ارزی به واســـطه کاهش واردات اســـت. با افزایش تولید داخل عـــالوه بـــر فزونی گرفتـــن تولید ناخالص داخلی کشور و رشد اقتصادی در نهایت درآمد سرانه ایرانیها نیز رشد میکند و نقش و سهم بخش خصوصی را در اقتصاد ملی باال میبرد. ■ شروط تولید ملی موفق

برای دســـتیابی به مزایای بیشـــمار رونـــق تولید ملی، شـــروطی وجود دارد کـــه نبود برخی از آنهـــا مانع تحقق این هدف مهم در چهار دهه گذشـــته شده است. دراین راستا شاید مهمترین اصل احترام به حقـــوق مصرفکننده ایرانی باشـــد که این احتـــرام شـــامل کیفیت، قیمـــت، خدمـــات پـــس از فـــروش، به

روز بـــودن ...و میشـــود. درایـــن میـــان مهمترین شـــرطی که برای تحقق این بـــاور وجـــود دارد کیفیـــت قابـــل قبول محصـــوالت وطنـــی اســـت؛ زمانـــی که کیفیـــت محصـــوالت داخلـــی بتوانـــد رضایـــت مصرفکنندگا­ن ایرانـــی را به دســـت آورد بخش عمـــدهای از این راه طی خواهد شـــد. تجربه نشان میدهد در بسیاری موارد که محصوالت وطنی به کیفیـــت قابل قبولی رســـیده و حتی از برندهـــای مشـــابه خارجـــی ســـبقت گرفتهانـــ­د، بـــازار را فتـــح کردهانـــد، اما درصورتی کـــه کیفیت کاالهـــای ایرانی نتواند رضایت مشـــریان خـــود را جلب کند این راه دشوار خواهد شد.

باال بـــودن کیفیت تولیـــدات داخلی

ضمن کیفیـــت خود محصول شـــامل خدمات پس از فـــروش (برای کاالهای بـــادوام) نیز میشـــود کـــه در دهههای گذشته کمتر مورد توجه تولیدکننده­های داخلی بوده است.

همچنین قیمت محصوالت داخلی یکـــی دیگر از شـــروطی اســـت کـــه باید مد نظـــر تولیدکننده­ها و نیـــز نهادهای حمایتـــی قرار گیـــرد تـــا کاالی ایرانی با قیمتـــی رقابتی و قابل قبول به دســـت مصرفکنندهب­رسد.

البته باید به این نکته توجه داشـــت که براساس اصول اقتصادی قرار نیست تمام کاالهای مورد نیاز در داخل کشـــور تولید شـــود چراکه باید بـــه مزیتهای رقابتی تولید کشور توجه کرد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran