Iran Newspaper

سواحل خزر مقصد اصلی مسافران نوروزی

براساس آمارها، مازندران امسال با افزایش 32 درصدی رتبه نخست سفرهای نوروزی را به خود اختصاص داد

-

ســاری - حسین خانی / شــمال کشور در ایــام تعطیــالت نوروز امســال مقصد بســیاری از گردشــگران و مســافران بــود، بهطــوری کــه تنهــا در مازنــدران شــاهد افزایــش 32 درصــدی اقامت مســافران بودیم.

درهمیــن راســتا، براســاس آمارهــای اعــالم شــده از ســوی متولیــان و دســتاندرک­اران دو اســتان مازنــدران و گیــالن از نظــر میــزان تــردد گردشــگران بههمــراه اســتان بوشــهر در صــدر قــرار داشتند. براســاس آمارها، مازندران رتبه نخســت ســفرهای نــوروزی را بــه خــود اختصــاص داده و تــا دهــم فروردین ماه 12 میلیــون و ۸2 هزار و 223 نفرشــب در این استان اقامت ثبت شده و گیالن نیز با ثبت 7 میلیون و ۸۸۵ هزار و 170 نفرشب اقامــت در ردیف دوم و اســتان بوشــهر با ثبت ۶ میلیون و 322 هزار و 99۸ نفرشب اقامت در جایگاه ســوم سفرهای نوروزی گردشگران قرار گرفته است.

طبق اعــالم «محمد محب خدایی» معــاون گردشــگری ســازمان میــراث فرهنگــی، نوروز امســال اقامــت بیش از 35میلیون نفری در سراسر کشور را شاهد بودیــم کــه از این نظر رشــد 20 درصدی اقامت نوروزی در کشــور نســبت به سال گذشتهاتفاق­افتاد.

وی ادامه داد:1۸ میلیون و 193 هزار و 30 بازدید از جاذبههای گردشگری کشور نیز تا 10 فروردین ماه ثبت شده که نسبت بــه نوروز ســال گذشــته 33 درصد رشــد داشته است. ■ بومگردیدرش­مال

مازنــدران بیــش از 3 هــزار روســتای ییالقی و جلگهای دارد و 72 روســتای آن مجوزبومگرد­یدارند.باتوجهبهاه­میتی که گردشــگری روســتایی و بومگــردی در صنعــت گردشــگری دارد بــرای نــوروز امســال تمهیــدات خوبــی در این راســتا تــدارک دیــده شــده بــود کــه نتیجــه آن اقامــت نزدیک به 3 میلیــون و 200 هزار نفری گردشگران در روستاهای مازندران بوده است.

«بهــروز کشــاورز» دبیــر کمیته ســتاد اجرایــی خدمات ســفر مازنــدران در این باره اعالم کرده اســت کــه از ابتدای طرح نوروزی تا یازدهم فروردین ماه 3میلیون و 102 هــزار و 00۸ گردشــگر نــوروزی در روستاهای مازندران شب اقامت داشتند.

«علــی نبیــان» معــاون اســتاندار مازندران نیز در این باره با اشاره به اینکه امسال گردشگران استقبال بینظیری از مناطق بومگردی اســتان داشــتند، گفته که امســال نســبت به ســال قبل با رشــد ۴1 درصدی گردشــگر در روستاها مواجه بودیم به طوری که از ۴ میلیون گردشــگر روســتایی بیش از 2 میلیون نفرشــب در روستاهااقا­متکردند.

«حمیدرضــا آذرپــور» معــاون گردشــگری اداره کل میــراث فرهنگــی، صنایــع دســتی و گردشــگری گیــالن نیز تأکیــد کرد کــه از آغاز ســفرهای نــوروزی مراکــز بومگــردی گیــالن پذیــرای خیــل عظیمــی از مســافران نوروزی اســت، به طــوری کــه تاکنون عــالوه بر گردشــگران داخلی شاهد حضور گردشگران خارجی نیــز در این مراکز هســتیم. اقامت تعداد زیادی از گردشــگران آلمانی و فرانســوی در اقامتگاههـ­ـای بومگردی گیالن نشــان دهنــده مقبولیــت و موفقیــت در اجرای چنینطرحهای­یاست. ■ افزایش51در­صدیسفرها

بیشترینترد­دهاینوروزی­درسال79 در اســتانهای البــرز، تهــران، قزویــن، مازندران، گیالن، قم و فارس بوده است.

ســردار «تقــی مهــری» رئیس پلیس راهنمایــی و رانندگــی نیــروی انتظامــی با اشــاره بــه افزایــش تعــداد خودروها و وضعیــت جــوی مســاعد نــوروز امســال نســبت به ســال قبــل، اظهارداشــ­ت: در مجموع این عوامل باعث شــد تا تعداد سفرها در طرح نوروزی امسال ۵1 درصد نســبت بــه مــدت مشــابه ســال گذشــته افزایشیابد.

وی دربــاره علــت وقــوع تصادفــات، گفت: امســال بررســیهای ما نشــان داد کــه مهمترین علــت در تصادفات فوتی در طــرح نــوروزی، ســرعت و ســبقت غیرمجــاز و بیتوجهی به جلو اســت، به طوری کــه این عوامل حــدود ۵۸ درصد علل تصادفات را به خود اختصاص داده است.

مهریبابیان­اینکهبیشتر­ینترددهای نوروزی در ســال 97 در اســتانهای البرز، تهــران، قزویــن، مازندران، گیــالن، قم و فارس بوده، افزود: بیشــترین تصادفات منجــر بــه فــوت در اســتانهای فــارس، اصفهان، کرمان، سیستان و بلوچستان و خوزستان رخ داده است.

«ســید محمود میرفیضــی» فرمانده انتظامی مازندران هم با اشاره به افزایش ۸2 درصــدی حجم ترددها و مســافرت بــه ایــن اســتان، گفــت: برابــر آمارهــای کشوری سهم ترددها در مازندران برابر با 01درصد ترددها در کل کشور بوده است. ■ درآمدنمایش­گاههایصنای­عدستی

«حســین ایــزدی» سرپرســت معاونت صنایع دســتی اداره کل میراث فرهنگی مازندران نیز با اشــاره به برپایی 22نمایشــگ­اه صنایع دســتی و ســوغات در نقاط مختلف این اســتان، از استقبال خــوب گردشــگران خبــر داد و گفــت کــه گردش مالی این نمایشگاهها تا پایان روز

10 فروردین ماه، 6 میلیارد و 900 میلیون تومان بوده است.

وی با اشــاره به شــعار امســال و تأکید بــر «حمایــت از کاالی ایرانــی» از ارائــه تسهیالت در قالب بستههای تسهیالتی - حمایتــی بــرای هنرمنــدان روســتایی

خبر داد و افزود: آن دســته از هنرمندانی که ســاکن روســتاها هســتند میتوانند با مراجعــه بــه ادارات گردشــگری محــل ســکونت خــود نســبت بــه اخــذ کارت شناسایی ویژه هنرمندان روستایی اقدام کنند.

ایزدی با اشــاره به اینکه نرخ سود این تسهیالت در شــهرهای مرزی 4 درصد و در شهرهایی با جمعیت کمتر از 10 هزار نفــر، ۸ درصــد اســت، بــر لــزوم پیگیری روســتاییا­ن هنرمند، جهت دریافت این تسهیالتتأک­یدکرد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran