Iran Newspaper

«بولتون» در حلقه نزدیکان ترامپ

-

در شــرایطی که دونالد ترامپ مشــغول طراحی سیاست جدیدی در قبال ایران اســت و بــا موضع گیریهــای اخیر خود آینــده مبهمــی را بــرای اجــرای برجــام به تصویر کشــیده اســت، جــان بولتون، از تندروتریــ­ن چهرههــای ضــد ایرانــی امریــکا بــه ریاســت یکــی از اصلیترین نهادهای تصمیمسازی و تعیین راهبرد واشنگتنبرگ­زیدهشدهاست.انتخابیکه گمانه زنیها پیرامون برنامه کاخ ســفید بــرای خــروج از برجام را قوت بخشــیده اســت. بولتــون در قامــت یکــی از ضــد ایرانیتریـ­ـن سیاســتمدا­ران نومحافظه کار امریــکا پیــش از ایــن ســفیر امریــکا در ســازمان ملــل متحــد بــوده و چهــره تحسین شــدهای از سوی حامیان جنگ علیه ایران بهشــمار میآیــد. او در خالل مذاکرات هســتهای از قدرتهای بزرگ خواســته بود بــرای رفع خطر هســتهای شــدن ایران، آن را بمباران کنند. بولتون که بعد از روی کار آمدن ترامپ بارها در مصاحبههاون­وشتههایمخت­لفازاینکه راهبرد رئیــس جمهوری امریــکا درباره برجــام تحــت تأثیر مواضع تیلرســون و مک مســتر قرار گرفته، گالیه کــرده بود، شــهریورما­ه ســال گذشــته در ســازمان ملل متحد طرحی چهار محوری تحت عنوان «لغــو توافق ایران؛ راهی به جلو» بــرای خارج کــردن امریکا از برجام تهیه کــرد کــه بــر مبنــای آن واشــنگتن باید از این توافق خارج شــود؛ زیرا بنا به ادعای او، ایــران در حــال نقض برجــام، امتناع از بازرسیهای بینالمللی از پایگاههای نظامی و حمایت از تروریسم است. این طرحی بــود که محمد جــواد ظریف آن را واهــی توصیف کرد و گفــت:«در میان مــردم امریــکا گــوش شــنوایی بــرای آن وجود ندارد».

بولتــون همچنیــن چنــدی پیــش و کمــی پیــش از انتصابــش در دولــت ترامــپ، در یادداشــتی کــه روزنامــه وال اســتریت ژورنــال منتشــر کــرد، مدعــی شد:«سیاســت امریــکا بایــد بهگونــهای باشــد که انقالب اســالمی ایران را پیش از رســیدن بــه ســالگرد ۰۴ســالگیا­ش تمام کند». او که رابطه خوبی با سازمان منافقیــن (مجاهدیــن خلــق) دارد، در تابستانگذش­تهدرگردهمآ­ییگروههایی از مخالفــان جمهــوری اســالمی کــه ســازمان منافقین (مجاهدیــن خلق) از محوریترین اعضای آن است، خواستار سرنگونی حکومت ایران شد.

بــا وجــود ایــن پیشــینه، بولتــون در نخســتین موضعگیــری خــود پــس از انتصاب به این ســمت تصریــح کرد که «دیدگاهها و ســخنان پیشین وی مربوط به گذشته است. این اظهارات در شرایط کنونی نافذ نیســتند». ایــن در حالی بود که او همچنان در نخستین موضعگیری برجامی خــود که در گفتوگــو با برنامه رادیو نیویورک مطرح کرد، گفت:«توافق هســتهای زمانــی کــه صــورت گرفــت، توافــق بــدی بود و همان طــور که رئیس جمهــوری امریکا گفــت به مــرور زمان، بهتر نمیشــود. اما این ترامپ است که احتماالً اواســط ماه مــه، تصمیم نهایی را میگیرد. این نیز یکی دیگر از مسائلی اســت که به محض ورود به کاخ ســفید، سخت روی آن کار میکنم».

انتخاب مقــام جدید مشــاور امنیت ملــی امریــکا دومیــن تغییــر در ســطح مقامهایارش­دامریکاست.کنارگذاشتن رکس تیلرسون از ســمت وزارت خارجه امریــکا و انتخــاب مایــک پمپئــو کــه او هــم مواضع تنــدی علیه ایــران و برنامه هســتهایاش دارد و بعــد هــم جــان بولتــون در شــرایطی معنــادار میشــود کــه ترامپ قصد خــود را برای خــروج از برجــام و اتخــاذ مواضع ســختتر علیه تهران علنی کرده است. چنانکه بولتون بعد از انتصابش در مصاحبهای با شبکه فاکسنیــوز گفت:«حاال کار او این اســت کهاطمینانح­اصلکندرئیس­جمهوری امریــکا طیــف کاملــی از گزینههــا را در اختیــار دارد». ایــن در حالــی اســت کــه ترامــپ پیش از آن و در خالل یک ســال

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran