Iran Newspaper

پیام سفر روحانی به همسایگان شمالی

-

اختــالف حقوقی ایــران بــا ترکمنســتا­ن درخصوص مســائل گازی که در چند ســال گذشــته موجــب افزایش تنش بین دو کشــور شده است میتوانســت در این سفر که وزیر نفت هم حضور داشت حل و فصل گردد و خط ریلی رشت و آستارا نیز در این سفر بهصورت رسمی عملیاتی شود.

بــا توجــه به سیاســت جدیــد دولت در نگاه به شــمال و توســعه مناســبات با کشــورهای منطقــه جهت موفقیــت این سیاســت جدید باید اقدامات مناســبی انجام گیرد اول اینکه به علت کوتاهی و غفلت در توسعه روابط در گذشته با این کشورها نخســت باید استراتژی اقتصادی و فرهنگی نوین با معیارهای واقعی و کارشناســی شــده تهیه و اجرا شــود. دوم، توســعه تجارت دوجانبه و همکاری در عرصههای کشاورزی و بازرگانی باید بر اساس اصول تجارت جهانی انجام گیرد. ســوم، مطالعــات بازار از نظــر صادراتی و واردات از کشــورهای هــدف بهصورت شــفاف و واقعــی انجــام گیرد و در ایــن خصوص حمایت از بخــش خصوصی و فعاالن اقتصادی دو کشور ضروری است.

باوجود مشترکات تاریخی و فرهنگی ایران با اکثر کشورهای منطقه بخصوص جمهوری آذربایجان متأســفانه ما نتوانســته­ایم ازپتانسیله­ای موجود چنان که باید اســتفاده کنیم. به همین جهت ضروری اســت در کنار توســعه مناســبات با دولتها، توسعه مناسبات با مردم و سازمانهای مردمی مثل اتاقهای بازرگانی و انجمنهــای دوســتی در تمام عرصههــا انجام گیرد و روابط فقــط در دولتها خالصــه نشــود و سیاســتها و برنامههــا زمانــی میتواند موفق شــود کــه روابط دولتــی و بخش خصوصی بهصورت مشــترک ایفای نقش کننــد.در نهایت باید در نظر داشــت که دوکشــور همسایه شمالی ترکمنســتا­ن و جمهوری آذربایجان نقش مهمــی در معادالت سیاســی امنیتی اقتصادی و فرهنگــی منطقه دارند. ترکمنستان نقش پل تعامل و تبادالت جنوب به شمال را ایفا میکند و جمهوری آذربایجان بهعنوان مهمترین کشور و نزدیکترین کشور از نظر تاریخی و فرهنگی بــه ایــران نقش ممتازی در معــادالت انــرژی و تأمین امنیت و تجــارت دارد. در مقابل ایران نیز میتواند نقش مهمی در حل مناقشه قره باغ ایفا کند و یاریگری برای بازگشت آرامش و صلح به منطقه قفقاز باشد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran