Iran Newspaper

برخورد با مدارس عرضهکننده پیک نوروزی

بر اساس دستور وزیر آموزش و پرورش صورت میگیرد

- هدی هاشمی

بهمــن مــاه ســال گذشــته بــود کــه وزارت آمــوزش و پــرورش بخشــنامه ممنوعیت پخــش پیکهای نــوروزی را بــه مدارس آمــوزش و پرورش اباغ کرد. بخشــنامها­ی که موجــب آرامش خاطــر خانوادهها و دانشآموزان­شــان در ایــام نــوروز شــد. درهمــان روزهــا معاون آموزش ابتدایــی وزیر آموزش و پــرورش در نشســت خبــری خــود، اعــام کــرد: از این پــس در ایــام نوروز داستاننویس­ی جایگزین پیک نوروزی میشود و هفت و نیم میلیون داستان در نوروز امسال تولید خواهد شد.

او البتــه تأکیــد داشــت کــه بهدلیل طوالنــی بــودن ایام نــوروز، کــودکان از فضای آموزشــی دور میشــوند و برای تقویــت فعالیتهایـ­ـی کــه در طــول ســال تحصیلی کمتر مــورد توجه قرار میگیرد، این طرح اجرا میشود. بــا ایــن همــه در روزپایانــ­ی ســال تحصیلی69 برخــی از مدیران مدارس ایــن بخشــنامه وزارتخانــ­ه را نادیــده گرفتنــد و پیکهــای شــادی را بیــن دانشآموزان توزیــع کردند. به گزارش «ایــران» از یــک ســو برخــی از مدیــران مدرســه اعــام کردنــد کــه مــدارس از قبــل هماهنگیهای­ــی بــرای تولیــد پیــک نــوروزی انجــام داده بودنــد و در ســویی دیگر ایــن خانوادههــ­ا بودند که نمیدانستند به بخشنامهای که از سوی وزارتخانــ­ه صادر شــده بــود عمل کنند یــا به اجبــار مدیر مدرســه بــرای انجام دادن ایــن پیکها تن دهند. موضوعی کــه البته گزارشــش به معــاون آموزش ابتدایــی وزیــر آمــوزش و پــرورش هــم رســیده اســت و رضوان حکیــمزاده در گفتوگو با خبرنگار «ایران» اعام کرد که هیچ توجیهی از سوی مدارس برای دادن پیکهــای دانشآمــوز­ی وجــود نــدارد و وزیر آموزش و پرورش دســتور داده است مدارس متخلف را شناسایی کنیم تا با آنها برخورد جدی شود.

رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایــی وزیر آموزش و پرورش، درباره بررسی میزان تخلفات رعایت نکردن توزیــع پیــک نــوروزی در مــدارس، عنــوان کــرد: هــم در طــول تعطیات و هــم بعــد از پایان تعطیــات به طور منظــم گزارشهایــ­ی در اختیــار مــا قــرار میگرفت، امــا با توجه بــه اتمام تعطیــات و آغــاز بــه کار مــدارس، تصمیــم گرفتیــم برنامــه منظــم زمانبندی شــدهای در این باره داشــته باشــیم. براســاس گزارشهایــ­ی کــه تاکنون به ما رســیده اســت، بیشــترین تخلف در اجرای طرح «عید و داستان» و ممنوعیت ارائه پیکهای نوروزی، در مدارس شهر تهران اتفاق افتاده است. بــا این همــه با اســتفاده از ایــن برنامه میتــوان تمــام گزارشهای رســیده از اســتانهای کشــور را تجزیــه و تحلیــل کنیم. تاکنون گزارشها نشان میدهد اکثــر مدارس همــکاری کردنــد و طبق مقررات به دانشآموزان پیک ندادند.

رضوانحکیمز­ادهبااشاره­بهاجرای طرح عیــد و داســتان در نوروز امســال اظهــار داشــت: در حــال جمــعآوری گزارش عملکرد اســتانهای مختلف در اجرای این طرح هســتیم تا بتوانیم ارزیابــی مناســبی از اجــرای آن ارائــه کنیم.

وی تأکیــد کــرد: وزیــر آمــوزش و پرورش دیروز در نامهای از ما خواســته اســت تــا گــزارش نهایــی را تا بیســت و دوم فروردیــن مــاه از طــرح «عیــد و داستان»ارائهکنیم.

بــر اســاس تأکیــد آقــای وزیــر باید مدارســی کــه در ایــن زمینــه تخلــف داشــتهاند را شناســایی کنیم. بنابراین خانوادههای­ــی که بــه اجبــار پیکهای شــادی را از مدیــر مدرســه دریافــت کردهاند میتوانند نام مدرسه و منطقه را بــه معاونــت ابتدایــی وزارتخانــ­ه یا مرکز شکایت و ارزیابی وزارت آموزش و پرورش اطاع دهند.

معــاون آمــوزش ابتدایــی وزیــر آمــوزش و پــرورش بــا تأکید بــر اینکه بســیاری از دانشآمــوز­ان از ایــن طرح اســتقبال کردند، گفــت: درصد باالیی از همــکاران فرهنگی در اجــرای طرح «عیــد و داســتان» همــکاری مناســبی بــا آمــوزش و پــرورش داشــتهاند؛ پــس از تکمیــل گزارشهــای کشــوری بازخوردهــ­ای مناســبی بــرای تقدیر از افرادی که در اجرای این طرح همکاری داشــتند و برخورد با متخلفان، تعیین خواهد شد.

حکیمزاده درباره اهمیت داســتان نویسی، اظهار کرد: با توجه به نقشی که داستان برای انتقال ارزشها و تقویت قــوه تخیل دارد، از این ابزار برای رشــد خاقیت کودکان اســتفاده کردیم. این طرح هیچ مخالفی نداشــت زیرا همه کارشناســا­ن بــه ناکارآمــد­ی پیکهای نوروزی اذعان داشتند و اجرای درست طرح عیــد و داســتان را بــرای پرورش خاقیت مفید دانستند.

ایــن برنامــه میتوانــد بــه شــکل هدفمنددررا­ستایتقویتم­هارتهای اساسی و اجرای فعالیتهای یادگیری لذتبخــش و متناســب بــا یادگیــری، جنبههای رشد و ابعاد عقانی و ابتکار عمل دانشآموزان گام بردارد تا برای دانشآموزان هنگام نوشــتن، گفتن یا روایت داستان، فرصت تفریح و شادی و در کنار خانواده بودن فراهم شود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran