Iran Newspaper

احداث مدارس ویژه بازماندگان از تحصیل در سیستان و بلوچستان

-

فرماندار شهرســتان قصرقند گفت: درصد باالیــی از بازمانــدگ­ان از تحصیــل، فاقدیــن شناسنامه هستند، برخی از این افراد ایرانی هســتند کــه بهدلیــل مشــکات اقتصــادی و فرهنگــی نتوانســتن­د صاحــب شناســنامه شــوند و بخشــی دیگــر اتباع بیگانه هســتند کــه بهدلیــل هــم مــرز بــودن در سیســتان و بلوچســتان زندگــی میکنند و بچههایشــا­ن متولــد ایــران هســتند، از ســوی دیگــر اتباع بیگانهای هســتند کــه با زنان ایرانــی ازدواج کردهاند و بچههای آنها فاقد هویت هستند. البتــه من در شهرســتانم ســعی کــردم این موضوع را حل کنم.

حمیــرا ریگــی، نخســتین فرمانــدار زن ایــران که مســئولیت فرمانداری شهرســتان قصرقنــد اســتان سیســتان و بلوچســتان را برعهــده دارد، دربــاره ازدواج دختــران در ســنین پایین و تــرک تحصیل آنهــا به ایلنا، اظهار داشــت: این موضوع بهدلیل رســوب یک بــاور قدیمــی و مشــکات اقتصــادی و معیشــتی اســت؛ برخــی باورهــای غلــط و برداشــتها­ی ناصحیــح و ســطحی دارند، برخــی دیگــر هــم نگرانــی دارنــد از اینکــه دخترشــان از یــک رنج ســنی، باالتــر برود و دچار آسیب اجتماعی شود.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه این روند (ازدواج دختران در سنین پایین) در قصرقند رو بــه کاهش اســت، گفت: با توجــه به اینکه ســطح دانــش اجتماعی و علمی مــردم باال رفته و وضعیت معیشــت نسبت به گذشته بهبــود یافتــه اســت، ایــن روند رو بــه کاهش اســت که البته با ســرعت نیســت وًتدریجی اســت. برای اینکه این رونــد را کاما به صفر برسانیم؛ باید سعی کنیم نسبت به افزایش ســطح اجتماعــی مــردم و بهبــود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم اقدام کنیم.

ریگــی بــا بیــان این مطلــب که در ســال ‪3 ۴9،‬ هــزار بازمانــده از تحصیل داشــتیم و وضعیت فضای آموزشــی خیلی نامناسب بــود، خاطرنشــان کــرد: در آن ســال درصد باالیــی از فضای آموزشــی موجــود تخریبی و بــا قدمــت بــاال بــود و بخشــی دیگــر از دانشآموزان در کانکس و کپر بودند.

وی با اشــاره به اینکــه مهمترین موضوع درک اهمیــت و ضــرورت تحصیــل در بیــن والدیــن اســت، گفــت: امــکان تــردد دانشآمــوز­ان ابتدایی از مســیر 2 کیلومتری کوهستانی وجود نداشت؛ آنهم بچهای که از نظر شرایط معیشتی و اقتصادی در شرایط مناسبی نیست و ممکن است در طول مسیر غش کند. بهعنوان نماینده دولت نخستین اقــدام مــا این بود که دسترســی مــردم را به مــدارس افزایــش دادیــم. ســعی کردیم در اکثر روســتاها مدارس را بازگشــایی کنیم که البته در اینجا یک اشــکال قانونی وجود دارد کــه آن هــم به حــد نصاب رســیدن مدارس برای بازگشایی اســت که البته در شهرستان قصرقند این نســخه جــواب نمیدهد. حتی اگــر یــک مدرســه بــا یــک دانشآمــوز دایــر کنیــم یک اقــدام مثبت اســت. این موضوع باعث شــد که بچههــای واجــب التعلیم به کاسهای درس برونــد. فرماندار قصرقند اضافه کرد: در این بخش از مشارکت خیرین مدرســه ســاز اســتفاده کردیم و دسترسیها را افزایــش دادیــم و روی باورهــای مــردم با ارائــه الگوهــای عینی کار کردیــم، در نهایت وضعیــت بهتــر شــد و آمــار بازمانــدگ­ان از تحصیل کاهش یافت.

ریگــی ادامــه داد: در بحــث بازمانــدگ­ان از تحصیــل توفیقاتــی حاصــل شــده امــا هنــوز این شــرایط وجــود دارد و االن درصد باالیــی از بازماندگان از تحصیــل افراد فاقد شناســنامه هســتند. برخیها ایرانی هستند که بهدلیل مشــکات اقتصــادی و فرهنگی نتوانستند صاحب شناسنامه شوند و بخشی دیگــر اتبــاع بیگانه هســتند کــه بهدلیل هم مرز بودن در سیســتان و بلوچســتان زندگی میکنند و بچه هایشان متولد ایران هستند، از ســوی دیگر اتبــاع بیگانهای هســتند که با زنان ایرانــی ازدواج کردهاند و بچههای آنها فاقد هویت هستند. البته من در شهرستانم ســعی کــردم ایــن موضــوع را حــل کنــم. خوشــبختان­ه گروههــای خیرین بــه موضوع ورود پیــدا کردهاند و مــدارس بازماندگان از تحصیــل را راهانــداز­ی کردهانــد و از طرفــی دیگــر دولــت اعتبــار خوبــی را گذاشــته و در مجموع خیلی از این بچههای بیشناسنامه به سرکاس آمدهاند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran