Iran Newspaper

وام‌مسکن‌۰۰۲میلیون‌تومان‌می‌شود

به گفته وزیر راه و شهر سازی

-

گروه اقتصادی/ در ســـال گذشـــته بازار مســـکن بعد از یک دوره رکـــود مجدداً رونق گرفت، معامالت مسکن افزایش یافـــت و قیمتهـــا هـــم تکان خـــورد. بهطـــوری کـــه در فصل بهـــار ۶۹ بخش ســـاختمان همچنان در رکود بود اما به مرور از شـــدت منفی بـــودن فعالیتها کاســـته شـــد و از فصل تابســـتان رشـــد اقتصـــادی در این بخش مثبت شـــد و بخـــش ســـاختمان ۱.۳ درصـــد در این فصل و ۴.۱ درصد در فصل پاییز رشـــد کـــرد. این رونـــد در فصل زمســـتان نیز تکـــرار شـــد و اکنون کارشناســـ­ان عقیده دارنـــد که ســـال ۷۹ نیـــز افزایش مالیم قیمتهـــا و دیگـــر عوامـــل رونـــق بازار مســـکن ادامه خواهد داشـــت و عوامل تقویتکننده رونق بازار مسکن در سال ۷۹ نیز دیده میشود. در این زمینه وزیر راه و شهرسازی نیز از افزایش سقف وام خرید مســـکن به ۰۰۲میلیون تومان در سال ۷۹ خبر میدهد. ■ وام مسکن 200 میلیون تومانی و نرخ سود 6 درصدی

عبـــاس آخونـــدی، وزیـــر راه و شهرســـازی، از دو پیشنهاد ارائه شده به دولت میگوید کـــه در صورت تصویب شـــرایط خریـــد مســـکن بـــرای مـــردم راحتتر خواهد شد. اول، افزایش سقف وام مسکن و دوم، کاهش نرخ سود وام.

او در گفتوگو با تســـنیم با اشـــاره به خالی شـــدن حباب قیمت مسکن طی پنج سال گذشته در پاسخ به این پرسش کـــه آیـــا در ســـال ۷۹ ســـقف وام خرید مســـکن افزایش مییابد، تصریح کرد: هنوز شـــورای پول و اعتبـــار افزایش وام مســـکن را تصویب نکرده، اما وزارت راه و شهرسازی متقاضی این است، در این راســـتا تقاضای کاهش سود وام مسکن بـــه ۶ درصـــد را ارائه کـــردهام کـــه البته تصویب میشود چون رئیسجمهوری آن را تأیید کرده است.

آخوندی افزود: پیگیر افزایش سقف وام هم هستیم که بر اساس آن وام ۰۶۱ میلیـــون تومانی حداقل به ۰۰۲ میلیون تومان افزایش مییابد. ■ سود 6 درصدی برای زوجهای خانه اولی در مناطق بازآفرینی شده

چندی پیش ولیاهلل ســـیف، رئیس کل بانک مرکزی نیز به کاهش نرخ سود بانکی اشـــاره کـــرده بود. او گفتـــه بود: با توجه به اینکه نرخ سود تسهیالت برای خریـــد خانـــه در محلههـــای بازآفرینی شده 8 درصد اســـت، رئیس جمهوری از رئیـــس بانـــک مرکـــزی خواســـت که این نرخ را بـــرای خرید خانه در مناطق بازآفرینی شـــده توســـط زوجهای خانه اولی به ۶ درصد کاهش دهد.

به گفته سیف رشد معامالت بخش مسکن در ســـال ۶۹ حدود ۵.۲۱ درصد بوده اســـت. نظـــام بانکی کشـــور منابع خود را هدفمند به ســـمت بخشهایی که در تحقق رشـــد اقتصادی اثربخشی دارند هدایت میکند که بخش مسکن و طـــرح بازآفرینی شـــهری یکـــی از این بخشهاست. پیشبینی شده است در نخستین سال اجرای این طرح ۰۰۱ هزار واحد مسکونی ساخته و ۰۴۲ هزار شغل جدید نیز ایجاد شـــود. منابع پیشبینی شده نیز برای ســـال آینده بالغ بر ۰۰8۶ میلیارد تومان است. همه مقدمات کار نظام بانکی برای کمـــک به اجرای این طرح آماده است و همزمان با پیشرفت این پروژهها، نظام بانکی تسهیالت الزم را ارائه میکند. ■ نگاهی به وام مسکن خانه اولیها و حساب ویژه مسکن

حـــدود ۰۶۳ هـــزار نفـــر تاکنـــون در صندوق پسانداز مســـکن یکم حساب باز کردهاند. درحال حاضر این صندوق ۰۵ درصـــد قیمـــت خانـــه را پوشـــش میدهد.

در ایـــن میـــان از زمـــان راهانـــدا­زی صندوق پساندازمسـ­ــکن یکـــم در 8۱ خردادمـــا­ه ۴۹۳۱ تاکنون ۳۳ هزار فقره تســـهیالت پرداخت شده اســـت. البته حجم تســـهیالت رو به افزایش است و هر هفته به حجم تســـهیالت پرداختی افزوده میشـــود. ســـود این تســـهیالت هماکنون ۵.۹ درصد اســـت که در بافت فرســـوده به 8 درصد کاهش میرســـد، بنابراین بهعنوان پایینترین نرخ ســـود تسهیالتبان­کیازجذابیت­نسبتاًخوبی برای متقاضیان خرید مسکن برخوردار است.

اخیراً حامـــد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرســـازی نیـــز با اشـــاره به اینکه افزایش حجم خروجیها باعث نگرانی در صنـــدوق پسانـــداز مســـکن یکـــم نمیشـــود، اظهار کرد: مردم بتدریج در اینجا ســـپردهگذ­اری میکنند، بانک نیز بتدریج تســـهیالت را پرداخت میکند. بنابراین شـــوک به بـــازار وارد نمیکند و مبتنی بر سرمایه مردم است، نه بودجه دولت؛ لـــذا بـــا نوســـانات قیمت نفت تحت تأثیر قرار نمیگیرد.

او تصریـــح کرد: اگـــر در حال حاضر این صنـــدوق ۰۵ درصـــد قیمت خانه را پوشـــش میدهد باید بـــه ۰۷ درصد برسد.

معاون وزیر راه و شهرســـازی درباره پیشبینـــی از آینده بازار مســـکن گفت: پیشبینی ما برای سال آینده این است که قیمت مسکن نهایتاً۲ درصد باالتر از نرخ تورم قرار گیرد. ■ بازار ارز و طال جذابتر از بازار مسکن

تحوالت بازار ارز و طال ممکن اســـت کـــه در کوتاهمـــد­ت منجر بـــه مهاجرت برخی سرمایهها از بازار مسکن به بازار ارز و طـــال شـــود و وزیر راه و شهرســـازی عقیـــده دارد بـــازار ارز و طـــال همچنان نسبت به بازار مسکن جذابیت بیشتری در ســـال جدیـــد خواهند داشـــت. اما با این حال بازار مســـکن در سال ۷۹ یکی از بازارهای جذاب برای ســـرمایهگ­ذاری خواهد بود. چراکه ریسک سرمایهگذار­ی در این بازار بسیار اندک است.

در ابـــن رابطه «علـــی چگنی» مدیر دفتـــر برنامهریــ­ـزی و اقتصـــاد مســـکن ضمن مـــرور وضعیت بازار مســـکن از ســـال ۲۹ و متغیرهای تأثیرگـــذ­ار بر آن گفت: از نیمه دوم ســـال گذشـــته شاهد افزایـــش قیمـــت و معامـــالت در ایـــن بخش بودیم و عالوه بـــرآن پروانههای ســـاختمان­ی و ســـرمایهگ­ذاری در ساختمانهای شروع شده نیز رشد کرد. اکنون با توجه به تغییـــر و تحوالت بازار مســـکن، پیشبینی میکنم که امسال هـــم با افزایـــش مالیم قیمتهـــا روند رونـــق ادامه مییابد؛ البته انتظار رشـــد سریع در هیچکدام از متغیرهای بخش مسکن وجود ندارد.

این مقام مسئول ادامه داد: از حدود دی ماه ۶۹، نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن ۰۲ درصد و در بهمنماه ۶۹

نیز رشـــد قیمتها ۲۲ درصـــد گزارش شـــد که همه آنها از روند رو به رشد بازار معامالتمسک­نحکایتداشت­ند.

او میگوید: اگر معامالت در سطحی که از نیمه دوم سال ۶۹ شروع شد، باقی بماند گردش بازار مناســـبی در مسکن خواهیم داشـــت؛ اگرچه رشـــد شدیدی نیست اما در حد قابل قبولی میماند.

چگنـــی با بیـــان اینکه رونـــد حرکت متغیرهـــا­ی بازار مســـکن از ســـال ۲۹ تا ۵۹ ثابـــت بـــود، گفـــت: قیمتها طبق نرخهـــای جـــاری بـــه نســـبت ثابـــت و براســـاس قیمتهای ثابت نزولی بود. در این ســـالها نرخ رشـــد تولید مسکن بشـــدت کم شـــده بود به گونهای که به زیر ۰۰۴ هزار واحد مســـکونی در شهرها رسید.

مدیـــر دفتـــر برنامهریــ­ـزی و اقتصاد

مسکن گفت: در فاصله سالهای ۲۹ تا ۵۹ بهدلیل کاهش ســـودآوری، کاهش قـــدرت خرید مـــردم و ورود متقاضیان غیرمصرفـــ­ی در بـــازار مســـکن، بخش خصوصـــی تمایل و عالقـــهای به تولید مسکن و سرمایهگذار­ی در آن نداشت.

او اقتصـــاد را یـــک زنجیـــره بـــه هم پیوســـته دانســـت و افزود: در کنـــار بازار مســـکن در فاصله ســـالهای ۲۹ تا ۵۹ سایر بازارها همچون بازار ارز با افزایش ۰۳ درصـــدی، بازار طال، بـــازار اتومبیل و بازار ســـرمایه نیز رشـــد قابل توجهی داشته و بر بخش مسکن تأثیر گذاشتند. در بازه زمانی ســـال ۲۹ تا ۵۹ سودآوری بخش مسکن به پایینترین حد رسید؛ بنابراین بازار نهادههای تولید مســـکن را نیـــز متأثـــر کـــرد و باعـــث تعطیلـــی آنها شد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran