Iran Newspaper

پروانه مافی: بیاعتمادی میان مردم و مسئوالن با فیلترینگ تلگرام

-

رئیـــس کمیتـــه حمایـــت از کســـب و کارهـــای الکترونیــ­ـک در مجلـــس، گفـــت: فیلترینگ یک روش سلبی اســـت و تجربه نشان داده روشهای ســـلبی نه تنها اهداف را محقـــق نمیکند بلکه با عوارض اجتماعی نیز همراه هست. بزرگترین عارضه فیلترینگ تلگرام، تعمیق بیاعتمادی موجود میان مردم و دستگاههای مسئول است.

به گزارش ایســـنا پروانه مافی در رابطه با اخبار و شـــایعات مطرح شده در رابطه با فیلترینگ تلگـــرام، بیان کرد: صیانت از امنیت ملی در فضای مجازی هدف درســـت و مورد وفاقی اســـت که باید ازًروش درستی محقق شـــود. مـــا در مواجهه بـــا چالشهای نوظهـــور عمدتا به ســـراغ روشهای ناکارآمـــ­د رفتهایم و فیلترینگ نیز یک روش ســـلبی اســـت. تجربه نشـــان داده روشهای ســـلبی نه تنها اهداف را محقـــق نمیکنند بلکه با عوارض اجتماعی نیز همراه هستند. بزرگترین عارضه فیلترینگ تلگرام، تعمیق بیاعتمـــا­دی موجـــود میان مردم و دســـتگاهه­ای مســـئول اســـت. زمانی میتـــوان تلگرام را فیلتر کرد که نیاز به این پیامرســـا­ن را در جامعه کاهش داده باشیم.

وی در ادامـــه گفت: باتوجه به واقعیتهای موجود از عقبه پیامرســـا­ن تلگرام، زمانی که نیمی از جامعه ایران در فضای تلگرام فعالیت میکنند، تردیدی نیســـت که باید با نگاه امنیت ملی نیز به این موضوع نگاه شـــود و برای آن تصمیمگیری کرد. بنابراین روی اینکه چه باید کرد، تقریباً اختالف نظـــری وجود ندارد. آنچه باید محقق شـــود حفظ امنیـــت ملی در فضای مجازی و صیانت از اطالعات و دادههای تولید شـــده در میان آحاد مردم و امکان عدم سوءاستفاده دشمن از این اطالعات است.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه «اینکه شـــورای عالی فضای مجازی در خصوص تلگرام چه تصمیمی خواهد گرفت هنوز مشـــخص نیســـت» گفت: اما من معتقدم که هدف درست را باید از روش درست محقق کرد. وقتی بهدنبال آن باشیم که هدف درست را از روشی نادرست محقق کنیم، در نهایت با ناکارآمدی مواجه خواهیم شد.

مافی خاطرنشـــا­ن کرد: مبتنی بر تجربیات گذشـــته میتوان پیشبینی کـــرد که فیلترینـــ­گ تلگرام مقصـــود را حاصـــل نمیکند و مـــردم را برای اســـتفاده از پیام رســـانهای داخلی ترغیب نخواهد کرد، در نهایت مردم پس از مدتی به سراغ استفاده از یک پیامرسان خارجی دیگر میروند.

این عضو کمیســـیون شـــوراها و امور داخلی مجلس، گفت: واقعیت را نباید نادیده گرفت مردم نسبت به پیامرسانها­ی داخلی، درست یا غلط اعتماد ندارند؛ مســـأله اصلی بیاعتمادی مـــردم به نظام تصمیمگیری و برخی دســـتگاهه­ای مســـئول در داخل کشور اســـت. من بعید میدانم که این مســـأله را با فیلترینگ بشـــود حل کرد. وقتی جایگزین مطلوب و مورد اعتمادی برای مردم وجود ندارد.

رئیس کمیته حمایت از کســـب و کارهای الکترونیک در مجلس گفت: اگـــر تلگرام فیلتر شـــود، از آنجا که مردم احســـاس خواهند کـــرد که نظام تصمیمگیری کشور آنها را تحت فشـــار گذاشته و به خواست آنها بیتوجه است، طبعاً نسبت به عملکرد آن دلسرد و بیاعتماد خواهند شد بنابراین بزرگتریـــ­ن عارضه ایـــن کار تعمیق بیاعتمـــا­دی موجود میـــان مردم و دستگاههای مسئول است. گســـتردگی و شدت این بیاعتمادی به گونهای خواهد بود که میتواند وضعیت ســـرمایه اجتماعی کشور را به حد بحرانی نزدیک کند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran