Iran Newspaper

کارنامه ای قابل قبول برای ناوگان حمل و نقل عمومی در تعطیالت

نوروز امسال تصادفات جادهای در وسایل نقلیه عمومی که فوتی داشت تنها یک مورد اتوبوس بود که به گفته پلیس راه، راننده اتوبوس هم مقصر نبود

-

زهره افشــار/ ثبــت 42 میلیون تــردد در ســطح جادههــای کشــورتا صبح چهاردهم فروردین ماه امسال نشــان میدهــد کــه ایــن میــزان تردد نسبت به ســالهای گذشته بیسابقه بوده است.

در حالــی که بیشــتر کارشناســا­ن از احتمــال افزایــش 10 تــا 11 درصــدی تــردد در ســطح جادههــای کشــور در نــوروز امســال و نســبت به ایــام نوروز ســال 96 خبــر میدادند، امــا تا صبح روز گذشــته (سهشــنبه) تــردد انــواع وســایل نقلیــه حــدود 13.8 درصــد افزایش داشته است.

«عبدالهاشــ­م حســن نیــا» معاون وزیر راه و شهرســازی و رئیس سازمان راهــداری و حمــل و نقل جــادهای در گفتوگــو بــا «ایــران» تأکیــد کــرد: بــا وجود ثبت این آمار از 24 اسفند 96 تا روز گذشته(سهشــنبه)، هنوز سفرهای نوروزی پایان نیافتــه و تا 17 فروردین ماه ادامــه دارد. وی با اشــاره به اینکه کالنشــهر تهران در این مــدت با ثبت 11 میلیــون تــردد ورودی و خروجــی رتبــه اول کشــور را به خــود اختصاص داده بــود، افــزود: هنوز حــدود 007تا 800 هــزار خــودروی ســواری بــا مالکیت شــهروندان تهرانی و البرزی در سفرهســتند کــه یــا در اســتانهای شــمالی یا در خراســان رضوی به ســر میبرنــد و انتظار میرود طــی دو روز آینده به شهرهای خود بازگردند.

حســن نیــا گفــت: بیــش از نیمــی از ایــن خودروهــا هنــوز میهمــان اســتانهای مازندران و گیالن هســتند کــه بــا بازگشــت ایــن تعــداد خــودرو رقــم تــردد جــادهای بازهــم افزایش خواهــد یافت. بــرای خدماترســا­نی به مســافران نــوروزی و فراهــم کردن ســفری امن برای آنان 14 هزار راهدار از 24 اســفندماه 96 در جادههــای کشــور مســتقر شــده بودند که به گفته رئیــس ســازمان راهــداری و حمــل و نقــل جــادهای ایــن راهدارهــا در قالــب یکهــزارو 200 اکیــپ و بــا در اختیــار داشــتن 9 هزار و 200 دســتگاه ماشــینآال­ت ســبک و ســنگین مجهز راهــداری تــا 17 فروردیــن مــاه و تــا اتمام سفرهای نوروزی در جادهها در آمادهباش هستند.

معــاون وزیــر راه و شهرســازی، راههــای تهران - کــرج، کرج - قزوین، فیروزکــوه، هــراز، قزویــن - رشــت، تهــران - قــم و تهــران- مشــهد را از جملــه مهمتریــن راههــای پرتردد در ایام نوروز اعالم کرد. 620ë هــزار وســیله نقلیــه عمومــی مسافران را جابه جا کردند

جــدا از کســانی که با وســیله نقلیه شــخصی خــود در ایــام نوروز به ســفر رفتــه بودنــد، بســیاری از مــردم نیز با وســیله نقلیه عمومی در ســفر بودند. حســن نیا آماری را ارائه کرد که نشان میدهــد، در ایــن مــدت 620 هــزار وسیله نقلیه عمومی شامل اتوبوس، مینــی بــوس و ســواری کرایــهای،

مسافران نوروزی را جا به جا کردهاند. وی خاطرنشــان کــرد: بــا تدابیــری که اندیشــیده شــده بود اتوبوسها ملزم بودنــد حتــی بــا داشــتن یــک مســافر طیطریــق کننــد تا مســافران نوروزی از ایــن بابت هیچ دغدغهای نداشــته باشــند؛ ضمــن اینکــه نــرخ کرایههــا در ایــام نــوروز ثابــت بــود و افزایشــی نیافتــه بــود. در ایــن ایــام 120 هــزار راننده اتوبوس، مینی بوس و ســواری کرایهای وظیفه حمل و نقل مسافران نــوروزی را برعهــده داشــتند. معــاون وزیــر راه و شهرســازی تأکیــد کــرد: در ایام نوروز 2 هزارو 500 شــرکت حمل و نقــل مســافری کــه تحــت نظــارت شدید سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای بودنــد فعالیت میکردند که امســال تصادفات جادهای در وسایل نقلیــه عمومــی کــه منجــر بــه فوتــی داشــت تنها یک مورد اتوبوس بود که به گفته پلیس راه، راننده اتوبوس هم مقصر نبود. ■امســال از ترافیکهــا­ی چنــد کیلومتری خبری نبود

از حســن نیا در مــورد ترافیکهای چنــد کیلومتــری کــه معمــوالً در ایام

پرتــردد ســال بویــژه نــوروز شــاهد آن هســتیم، پرســیدیم، امــا گویا امســال خبــری از ایــن ازدحــام در ورودی شهرهای بزرگ نبوده است. البته وی گفــت کــه در ورودی برخی شــهرهای بزرگ ماننــد اصفهان، شــیراز و تبریز صفــی حــدود یــک کیلومتر داشــتیم کــه آزار دهنــده نبــوده اســت. وی بــا اشــاره بــه اینکــه امســال بــا افزایــش 007کیلومتـ­ـری آزاد راه و بزرگــراه بــه راههــای اصلــی کشــور بســیاری از گرههــای ترافیکــی گشــوده شــده بود، تصریح کــرد: بهعنــوان مثال امســال بــا وجــود 850 هــزار تــردد در جــاده فیروزکــوه - قائمشــهر، رفــت و آمــد مشــکل خاصــی نداشــت و ایــن در حالی اســت که در ســالهای گذشــته در این جاده در ایام پرتردد مشکالتی داشــتیم. حســن نیا خاطرنشــان کرد: امســال در ایــام نــوروز بــرف آنچنانی در راههای برفگیر نداشــتیم و تنها در برخــی راههــا مانند اســالم، خلخال و اردبیل با وجود بارندگی دمای هوا به حد صفر درجه سانتیگراد رسید. ■ گیالن دومین استان پرتردد کشور

درهمیــن حــال، «محمدرضــا

نازککار»، مدیــرکل راهداری و حمل و نقــل جــادهای گیالن نیز با اشــاره به اینکــه ایــن اســتان بهعنــوان دومیــن اســتان پرتــردد کشــور در ایــن ایــام شــاهد ورود و خــروج خیل عظیمی از مســافران نوروزی بود، اظهار داشــت: از ابتــدای اجرای طرح نوروزی تاکنون تعــداد یــک میلیــون و 580 هــزار و 954 وســیله نقلیــه وارد اســتان شــده و تعــداد یــک میلیــون و 482 هــزار دســتگاه خودرو نیز از آن خارج شــده اســت. طبق گزارشات، به نسبت سال گذشــته 20 درصــد در بخش ورودی و 26 درصــد در بخــش خروجی شــاهد افزایــش تــردد خودروهــا بودیــم. در حــال حاضــر تعــداد 42 دســتگاه ترددشــمار در سراســر اســتان مستقر اســت و بهصورت برخط و فوری تردد خودروهــای عبــوری را در کل راههای کشور به ثبت میرساند.

نــازککار بــه پرترددتریـ­ـن راههای گیالن تا عصر 13 فروردین ماه اشــاره کــرد و افزود: مســیرهایی نظیر تقاطع پونــل، جــاده انزلــی بــه رضوانشــهر، رضوانشــهر به تالش و جــاده پونل به سمت فومن شــاهد بیشترین تراکم و حجم ورود خودروها بوده است.

مدیــرکل راهــداری و حمــل و نقل جــادهای گیــالن بــه راننــدگان توصیه کــرد: بــا توجــه بــه اینکــه بــه روزهای پایانــی تعطیــالت نزدیک میشــویم از همــه مســافران و گردشــگران میخواهیم نسبت به خروج از استان شتاب نکنند و با احتیاط در جادههای مورد نظر خود تردد کنند. ■ بازدید یک میلیــون و 843 هزار نفر از کهگیلویه و بویراحمد

«محمود باقری»، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دســتی وگردشگری کهگیلویــه وبویراحمــ­د هــم از بازدید یــک میلیــون و 632 هــزار نفــر از 82اسفند 96 تا پایان روز 13 فروردین امســال از جاذبههــای گردشــگری و مناظــر طبیعی و تاریخی این اســتان خبــر داد و اظهــار داشــت: همچنیــن در ایــن مدت یک میلیــون و 80 هزار نفر نیز درمــدارس، هتلها، پارکها، کمپهــای گردشــگری و ســایر اماکن اقامتی در اســتان اسکان داده شدند. بیش از 211 هزارنفر هم از این تعداد گردشــگر روز 13 فروردیــن مــاه وارد کهگیلویه و بویراحمد شده بودند. وی افــزود: بهمنظور ارائه خدمات رفاهی بهتر به مســافران نوروزی کهگیلویه و بویراحمــد یکهزار و 218 مورد بازدید نظارتی هم از مکانهای گردشــگری این اســتان انجــام شــد. همچنین 12 جشــن بــا عنــوان نوروزهمدلـ­ـی برای تعطیالت امسال در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد بجز شــهرهای یاسوج، دهدشــت و دوگنبدان برگزار شــد. بــرای معرفــی هــر چــه بیشــتر جاذبههــای گردشــگری کهگیلویــه و بویراحمدهـ­ـم 9 نمایشــگاه ســوغات محلــی و صنایــع دســتی نیز بــا بیش از 100 غرفه در ورودیهای شــهرهای این استان و برخی مناطق گردشگری آن دایر شده بود. ■ آتشسوزی در اراضی جنگلی شمال در نوروز 97

ســیزده بــدر بــرای اســتانهای شــمالی کشــور خــوش یمــن نبــود و آتــش به جــان طبیعت افتــاد و دهها هکتار از اراضی جنگلی این اســتانها را دربرگرفت. شدت آتشسوزیها در برخــی از نقاط به حدی بــود که حتی امداد گرفتن از بالگردهای آتشنشان هم نتوانست چاره کار باشد و درختان زیادی در میان دود و آتش سوختند.

شــاید گــرم شــدن هــوا و وزش بادهــای گرم یکــی از عواملــی بود که در نــوروز 97 باعــث شــد تا بــر میزان آتشســوزیه­ا افــزوده شــده و مقدار زیادی از اراضــی جنگلی در محاصره دود و آتش قرار گیرد.

بنــا بــر اعــالم «حســینعلی ابراهیمی کارنامــی» مدیر کل محیط زیســت مازنــدران در کمــال تأســف بیــش از 100 هکتــار از اراضــی جنگلی ایــن اســتان طــی ایــن ایــام، طعمــه حریق شد.

براساس اظهارات این مقام ارشد محیــط زیســت مازنــدران، در نــوروز 79، بیســابقهت­رین آمار آتشســوزی جنگلهــای ایــن اســتان رقم خــورد و دهها فقره آتشســوزی در اســتان رخ داد کــه وســعت برخــی از مناطــق به بیــش از 40 هکتــار میرســید. یکــی از بزرگتریــن آتشســوزیه­ا، گرفتــار آمــدن جنگلهــای «کهنــه ده» کجور نوشــهر در میان شــعلههای ســرکش آتــش بــود که بــا گذشــت 3 روز اطفاء شــد. این اتفــاق بنا بــر اظهارنظرها­ی کارشناســا­ن، عامل انسانی در بروز آن نقش داشته است.

امــا اتفاقی کــه نگرانیها را بیشــتر کرد بروز نقص فنی در بالگرد اعزامی بــرای اطفــای حریــق در جنگلهــای نوشــهربود. بــر اســاس اعــالم منابــع طبیعــی غــرب مازنــدران، بالگــردی کــه بــه جنگلهای کجــور اعزام شــده بــود بــه علــت نقــص فنــی قــادر بــه پــرواز نشــد. گفتــه میشــود، بیــش از 03هکتار ســطحی و ۵ هکتار تنهای از جنگلهای کجور در آتشسوزی اخیر از بین رفته است.

«ســید وجیــهاهلل موســوی میرکالیــی» مدیــرکل منابــع طبیعی و آبخیــزدار­ی غــرب مازنــدران که در منطقه آتشســوزی کجور حضور پیدا کــرده بــود، گفــت: ســخت گــذر بودن مســیر و ریزش شــدید ســنگ، سختی کار را برای نیروهای انسانی چند برابر کرد.

در همین حال، وقوع آتشســوزی در منطقــه جنگلی «جیرکوه» رامســر نیــز باعــث تخریــب و از بیــن رفتــن بخشــی از درختــان ایــن منطقــه تفریحــی و گردشــگری در غــرب مازنــدران شــد. ایــن آتشســوزی بــا کمــک مــردم منطقــه و دهیــاری «جواهــرده» و آتشنشــانا­ن رامســر و سرانجام با بارش باران مهار شد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran