Iran Newspaper

ولیعهد عربستان رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت

محمد بن سلمان بهداشتن منافع مشترک بسیار زیاد با تل آویو اقرار کرد

-

گــروه جهــان/ محمــد بــن ســلمان، ولیعهــد جــوان و جــاه طلــب ســعودی و دوســت جــارد کوشــنر، دامــاد بــا نفوذ رئیــس جمهــوری امریــکا در حاشــیه تــور دوهفتــهای خــود بــه واشــنگتن بــا مجلــه آتالنتیک مصاحبه کــرد و در این مصاحبه آشکارا به فلسطینیان خیانت و از تشکیل کشــور اسرائیل و به رسمیت شــناختن ایــن رژیــم اشــغالگر حمایت کــرد. حمایتــی کــه در بحبوحــه خشــم جهــان اســالم از بــه شــهادت رســیدن 18 فلســطینی به دســت نظامیان رژیم صهیونیســت­ی از ســوی آتالنتیک منتشر شــد و بسرعت در صدر اخبار رسانههای جهان قرار گرفت.

بهگــزارش «ایـــــران» بــــه نقـــــــل از «لسآنجلس تایمز»، ولیعهد ســعودی در این مصاحبه که روز دوشنبه در نشریه آتالنتیک چاپ امریکا منتشر شد، گفت، اســرائیلی­ها در کنــار فلســطینیه­ا حــق داشتن سرزمین را دارند. به نظر میرسد، او بــا ایــن اظهارات درصدد گشــودن باب امکان عادیسازی روابط ریاض – تل آویو بود زیرا در بخش دیگری از ســخنان خود تأکید کرد که عربســتان و اســرائیل منافع مشترک بسیار زیادی با هم دارند.

او در پاســخ بــه ســؤال خبرنــگار آتالنتیــک که پرســید، آیــا یهودیان حق داشــتن کشــور دســت کــم در بخشــی از ســرزمین آبــا و اجــدادی خــود را دارنــد، گفــت: من معتقدم هم فلســطینیه­ا و هم اســرائیلی­ها حق داشــتن ســرزمین خود را دارند اما ما باید یک توافق صلح داشــته باشــیم که ثبات همه را تضمین کنیــم و روابــط طبیعی [با هر دو کشــور] داشته باشیم. ■ حمایتازبیم­افکارعمومی

البته محمد بن سلمان برای مصون مانــدن از افــکار عمومی جهان اســالم و واکنشهــای منفــی اکثــر رهبــران عرب کوشــید در ایــن مصاحبه خــود را حامی بیتالمقــد­س نشــان دهــد و در ایــن راســتا گفت، در هر توافــق صلحی برای خاورمیانــ­ه بایــد به سرنوشــت ســومین مــکان مقــدس مســلمانان (مســجد االقصی) که در بیتالمقدس واقع شده، پرداختــه شــود و ایــن اطمینــان حاصل شــود که «حقوق ملت فلســطین حفظ میشود.»

در جهــان اســالم تنها دو کشــور اردن و مصــر توافقهــای صلحی با اســرائیل دارنــد اما شــواهد حاکــی از آن اســت که پادشاهی عربســتان نیز بشدت درصدد گــرم کــردن روابــط بــا تــل آویــو اســت و پادشــاه ســالخورده عربســتان تقریبــاً بســیاری از مســئولیته­ای رهبری کشور را بــه ولیعهــد جــوان خود محــول کرده اســت. عالوه بر ایــن، دولــت ترامپ نیز بــه عربســتان ســعودی تحــت رهبــری محمــد بــن ســلمان امیدهــای زیــادی دارد و بــه این کشــور بهعنوان یک متحد همســو در هر توافق صلحــی که حاصل شــود، مینگــرد. تور دو هفتــهای محمد بنسلمان به امریکا نیز مؤید این مطلب است. ولیعهد جوان سعودی به داماد و مشاور ارشــد ترامپ بسیار نزدیک است و از دیدگاههای افراطی شــخص ترامپ درباره ایران نیز بشدت استقبال میکند زیــرا ایران رقیب منطقهای جدی ریاض است.

اگرچــه ترامــپ ادعــا میکنــد کــه به صلــح خاورمیانه بهعنوان یــک «توافق نهایــی» مینگــرد، اختالفهــا بیــن اســرائیل و فلســطین از پــس از روی کار آمــدن ترامــپ در کاخ ســفید بشــدت افزایــش یافتــه اســت. ترامــپ حــدود 4مــاه قبــل بیتالمقــد­س را بهعنــوان پایتخت اســرائیل به رســمیت شناخت و خشــم فلســطینیه­ا و جهان اســالم را برانگیخت. در آن برهه زمانی عربستان ســعودی هــم در جمــع کشــورهایی بود کــه اقدام ترامپ علیــه بیتالمقدس را محکــوم کــرد. امــا اکنون ولیعهــد جوان سعودی آشکارا از تشکیل کشور اسرائیل و به رســمیت شــناختن این رژیم سخن میگویــد و در واقــع همســویی ریاض با ترامپ را به رخ جهان میکشد.

بــه گــزارش «ایــران» بــه نقــل از خبرگزاری رویتــرز، او در توجیه تمایلش بــرای عادیســازی روابــط بــا رژیــم صهیونیستی و به رسمیت شناختن این رژیــم در مصاحبــه بــا آتالنتیــک گفت، منافــع اقتصــادی مشــترک یــک انگیزه قــوی برای عادیســازی روابــط ریاض – تل آویو است. او تصریح کرد: اسرائیل در مقایســه با وســعتی که دارد یک اقتصاد بــزرگ و یــک اقتصاد روبه رشــد اســت. البته که منافع مشــترک بســیار زیادی با اسرائیل داریم و اگر صلحی حاصل شود منافــع مشــترک بســیاری بین اســرائیل و کشــورهای شــورای همــکاری خلیــج (فارس) و کشورهایی مانند اردن و مصر وجود دارد. ■ تغییر081در­جهایموضعری­اض

از دیربــاز، موضــع عربســتان ماننــد اکثــر کشــورهای عــرب این بــود که هیچ روابطــی با اســرائیل نداشــته باشــد مگر اینکــه اراضیای را که این رژیم در جنگ 1967 خاورمیانــ­ه اشــغال کــرده، پــس بدهد و امکان تشــکیل کشور فلسطین را فراهم کند. در حال حاضر نه تنها چنین اتفاقی نیفتاده بلکه در دولت راســتگرا و افراطــی بنیامین نتانیاهو، نخســتوزیر رژیم صهیونیســت­ی شهرک ســازیهای غیرقانونــ­ی در اراضــی فلســطینیا­ن در کرانــه باختــری رود اردن افزایــش یافته تــا جایــی که امــکان تشــکیل یک کشــور فلســطینی در اراضــی یکپارچــه هــر روز ضعیفتــر میشــود. بنابرایــن آنچــه تغییر کرده عربســتان سعودی و موضع ایــن کشــور اســت. مــاه گذشــته میالدی عربســتان حریــم هوایی خــود را به روی هواپیماهــ­ای اســرائیلی گشــود کــه یــک

اقــدام ســمبلیک و بســیار برجســته در راســتای نزدیکــی ریــاض – تــل آویــو به شــمار مــیرود زیرا در 70 ســال گذشــته حریــم هوایی عربســتان ســعودی روی پروازهای رژیم صهیونیستی و همچنین ســایر شــرکتهای هوایــی خارجــی کــه بــه ســوی ســرزمینها­ی اشــغالی پــرواز میکردند، بســته بود. در دو دهه گذشته نیز تنهــا دو پرواز مســتقیم از عربســتان ســعودی به سوی اراضی اشغالی انجام شــد. ایــن دو پــرواز متعلق بــه ترامپ و جــورج دبلیو بــوش دو رئیس جمهوری فعلــی و ســابق امریــکا بــود. همچنیــن گزارشها از ارتباطات مخفیانه مقامات اســرائیلی و ســعودی خبــر میدهند هر

چند که هر دو طرف میکوشــند در انظار عمومی فاصله خود را حفظ کنند. ■ انکاروهابی­تازسویولیع­هد

محمــد بــن ســلمان در مصاحبــه خود بــا آتالنتیک همچنین بهســؤاالت­ی دربــاره وهابیــت، جنگ یمن، ایــران ...و نیــز پاســخ داد. به گــزارش ایرنــا به نقل از آتالنتیــک، او هنگامــی که با پرسشــی درباره «وهابیت» روبهرو شــد، ادعا کرد: ما وهابیت را نمیشناسیم و نمیدانیم چیست. هیچ کســی نمیتواند وهابیت را تعریــف کنــد. وهابیتــی وجود نــدارد. ما معتقد نیســتیم کــه وهابیــت داریم. وقتــی افرادی از وهابیت حرف میزنند، دقیقاً نمیدانند از چه ســخن میگویند.

خاندان عبدالوهاب، خاندان آل شــیخ، امروز در عربســتان بخوبی شناخته شده اســت. اما امروز در عربســتان دهها هزار خاندان دیگر هم وجود دارد.

وی دربــاره انتقاداتــ­ی کــه از بمبارانهای ائتالف عربی به سرکردگی عربســتان علیه یمن وجود دارد، مدعی شــد: ما برای رهایــی از افــراط گرایان در ســوریه و عراق مبارزه کردیم و بعد آنها مأمنی در یمن پیــدا کردند. فراخوان ما [علیه یمن] بر کمک به دولت مشروع و برقراری ثبات متمرکز است. بن سلمان همچنین با تکرار گزافــه گوییهای خود در مــورد ایــران گفــت: مــا بــا ایدئولوژی ایران مشکل داریم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran