Iran Newspaper

قالب <روایت> و <قصه> کهنه نمیشود

-

هــر چند مصطفــی رحماندوســ­ت عمده شــهرت خود را از شعر و شاعری دارد، اما او ســال هاســت که برای کودکان داســتان هــم مینویســد و از همیــن رو، مهمترین دغدغــه ایــن روزهــای رحماندوســ­ت نگرانــی از بیتوجهــی مــادران و پــدران جــوان به قصــه گویی بــرای فرزندانشــ­ان اســت. رحماندوســ­ت اهمیتــی بیماننــد برای شــعر و قصه خواندن بــرای کودکان قائــل اســت و آن را بهتریــن راه بــرای برقراری ارتباط کامی با کودکان میداند.

رحماندوست که برخی سرودههایش همچــون «انــار» در کتابهــای درســی هــم جــای گرفتــه و در همیــن راســتا هم مجموعــه آثــاری نظیــر «پنج تا انگشــت بودنــد کــه» را ســروده اســت، در همیــن رابطــه گفته افســوس همیشــگیاش این اســت که چرا پــدر و مادرهــا[ی امروزی] برای بچههای خود قصه نمیگویند؟

شــعرهای او همــواره شــکلی روایــت گونــه دارنــد، چنــان کــه در قالــب شــعر، اغلــب دســت بــه روایتــی داســتانی برای مخاطبان کم سن و ســال خود میزند. او که مهمترین دلیل این مسأله را در عاقه کودکان به «روایت» میداند، گفته است: «البتــه نوع روایت و بلنــدی و کوتاهی آن، بــرای خردســاالن متفــاوت بــا کــودکان و نوجوانان اســت اما روایــت و قصه، قالبی اســت که هرگز کهنــه نمیشــود و همواره مخاطبان خاص خودش را دارد.»

ایــن شــاعر و نویســنده کــودک تأکیــد دارد، انســان -فراتــر از ســن و ســالی کــه دارد- در هــر زمان و مکانــی نیاز به قصه دارد و از آنجــا کــه ایــن مســأله در روح و ذهن ما آدمهــا از اهمیت فوقالعادها­ی برخوردار است، بیتوجهی خانوادهها به قصه و قصه گویی اتفاقی بسیار بد است. او ترانههــای موســوم بــه «الالیــی» کــه از دیربــاز مــورد توجه همه اقــوام بوده را در نتیجه همین نیاز میداند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran