Iran Newspaper

اعتبار مخدوش شده مجوزهای ارشاد باید برگردد

روایت معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی از وعده های برآورده نشده درباره فیلم های توقیفی

-

حــدود 8 مــاه از نخســتین اظهارنظــر رســمی ابراهیــم داروغــهزا­ده درباره فیلمهــای توقیفی میگــذرد. صحبتهایــی که چراغ ســبز معاون ارزشــیابی و نظارت سازمان ســینمایی به اکران فیلمهایــی بــود کــه ســالها در محــاق توقیــف مانده و با اظهارات او ته مانده امید سینماگران به دیده شــدن آثارشــان روی پرده سینما جانی دوبــاره گرفتــه بــود. 27 تیرمــاه ســال 96 پس از گذشت بیش از یک ماه از اولتیماتوم وزیر وقت فرهنــگ و ارشــاد اســامی (ســیدرضا صالحــی امیری) بــرای تعیین تکلیف فیلمهای توقیفی، ابراهیم داروغــهزا­ده در اظهاراتی امیدوارکنن­ده از رفع توقیف «آشــغالهای دوســت داشتنی»، «پارادایــس»، «عصبانــی نیســتم!»، «خانــه دختر» و«خانه پدری» با اعمال اصاحاتی خبر داد. خبرهایی امیدوارکنن­ده که با استقبال اهالی سینما و رسانه همراه بود اما تنها خروجی بحث داغ رفع توقیف فیلمها، نمایش فیلم ســاخی شــده «خانــه دختــر» بود و اکــران بقیــه فیلمها طبــق روال معمــول همچنــان بــا امــا و اگرها و موانــع همــراه بــود؛ یــک روز از زمان مشــخص اکــران یــک فیلــم خبــر میرســید و روز دیگــر از تعویق اکران آن. در نهایت ابراهیم داروغهزاده در روزهای پایانی اســفندماه با انتشــار پستی در صفحــه اینســتاگر­ام خــود از ســینماگرا­نی که به تعبیــر خــود اســباب تکدرخاطرشـ­ـان شــده بود حالیت طلبید و در نهایت با نام بردن از آقایان عیــاری، امیریوســف­ی، درمیشــیان و عطشــانی از رســیدن خبرهــای خــوب در اوایــل ســال نــو خبــر داد. معــاون ارزشــیابی و نظارت ســازمان ســینمایی حــاال در تازهتریــن گفتوگویــش اگــر چه از صدور پروانه نمایش یک فیلم دیگر خبر داده اســت اما به این نکته هم اشاره کرده است که عملی شدن تمام وعدههای داده شده زمان میخواهد. ■ روند ما تغییری نکرده است

ابراهیــم داروغــهزا­ده بــا اشــاره بــه نخســتین گفتوگوی رســمیاش که در آن خــود را مدیری ســختگیر در اصــول و نیــز مقتــدر در دفــاع از فیلمهــای دارای مجــوز معرفــی کــرده بــود، در پاســخ به اینکه آیا عملی نشــدن کامــل برخی از گفتههایــش و نمایــش داده نشــدن فیلمــی کــه وعــده آن در زمانــی مقرر داده شــده بود، ناشــی از وجاهت قانونی نداشــتن معاونت ارزشیابی و نظارت اســت یا اینکــه باید آنهــا را بهعنوان یک اســتثنا درنظــر گرفت؟ به ایســنا گفته اســت: اگر بخواهیــد آن صحبتهــا و عملکرد مــرا فقط به فیلمهــای توقیفــی گذشــته منوط کنیــد، ممکن اســت ارزیابی درســت و دقیقی نباشــد؛ چون به هرحال وظیفه اصلی من این است که آن نگاه و روند کاری خودم را اجرا کنم و پایش بایســتم که معتقدم آن را انجام دادم.

او دلیل به تعویق افتادن اکران این فیلمها را جــا به جایی مدیریتی در بخش وزارت فرهنگ و ارشاد اسامی عنوان کرده است: «آقای صالحی امیــری (وزیر پیشــین) مشــی و روندی بــرای این مســأله داشــتند کــه آن را آغــاز کرده بــود و آقای صالحی وســط آن جریان رسیدند و طبیعتاً باید مــا با نظر ایشــان خــود را هماهنــگ میکردیم و گــزارش دقیقی از رونــد اقدامات انجام شــده به ایشان ارائه میکردیم و در ضمن ایشان هم باید خودشان از نزدیک شــرایط را بهطور کامل درک میکردنــد و این کمی از ما زمان گرفت ولی روند ما تغییری نکرده است».

داروغــهزا­ده در ادامه با اشــاره بــه تاشهای عبــاس صالحی برای مرتفع شــدن مشــکل این فیلمها از صدور پروانه نمایش و اکران یکی دیگر از فیلمها در سال جدید اکران خبر داده است.

او در پاســخ به اینکه آیا اشــارهاش به صالحی امیــری بــدان معنی اســت کــه اگــر او هنــوز وزیر فرهنــگ و ارشــاد بــود فیلمهای توقیفــی تا حاال اکران شــده بودنــد؟ گفته اســت: «منظــورم این بــود که آقای صالحی امیری هم به زمان احتیاج داشــتند کــه ایــن مســائل را پیگیــری کنــد و در حــال حــل و فصل مشــکات بودند کــه از وزارت ارشــاد رفتنــد. ضمن اینکــه طبق قانــون از اکران فیلمهایــی کــه پروانــه نمایــش دارنــد فقــط دو نفــر میتوانند ممانعت کنند؛ یکی وزیر ارشــاد و دیگــری هم رئیس ســازمان ســینمایی، بنابراین وقتــی وزیر تغییــر میکند آن روندی کــه در حال طــی کردن بــا مراجع باالدســتی بود دچــار وقفه میشــود. البتــه در مــواردی قــوه قضائیه دســتور اکران نشدن فیلمی را صادر میکند که کار خیلی سخت و پیچیده میشود.» ■ اعتبــار مخدوش شــده مجوزهــای ارشــاد باید بازپس گرفته شود

معاون ارزشــیابی و نظارت سازمان سینمایی اگرچــه معتقد اســت نبایــد تمام ظرفیــت برای کمک به ســینما محدود به رفع توقیف این چند فیلــم بشــود امــا در ادامــه تأکیــد کرده اســت که باید با گفتوگو، تعامل و پافشــاری بر سر اجرای قانــون، اعتبار مخدوش شــده مجوزهــای وزارت ارشاد و سازمان سینمایی باز پس گرفته شود.

او همچنیــن در بخــش دیگــر ایــن گفتوگــو دربــاره رفع مشــکل فیلم «گزارش یک جشــن» ابراهیم حاتمیکیا که توقیفش صدای اعتراض و گله این کارگردان را در جشنواره فجر سال گذشته هم درآورد و اینکه آیا برای این فیلم هم تعاملی صــورت گرفته، گفته که تهیهکننــد­ه فیلم تاکنون بــرای نمایش عمومی فیلم درخواســت نداده و پیشقدم نشده است. ■ طعنه به لیال حاتمی در ماجرای برلین

داروغــهزا­ده با اشــاره بــه بــروز بیاعتمادی و ایجــاد فضایــی نامهربانان­ــه میــان هنرمنــدان و مدیران فرهنگی، آرزو کرده که ســال 1۳97 سال آشتی و دوستی میان سینماگران و سیاستمدارا­ن باشد: «واقعیت این است که االن اوضاع فرهنگ مثل جبهه جنگ شــده است در حالی که ما باید بــه ســمت وحــدت برویــم و ایــن وحــدت بدون گفتوگو و بدون قضاوت از قبل اتفاق نمیافتد. گفتوگوهایـ­ـی برای کشــف حقایق تــازه و این را بپذیریم که تمام حقیقت نزد یک نفر نیست.»

او در پاســخ بــه اینکــه بــا وجــود تأکیــدی کــه خــودش بر تعامــل و گفتوگــو دارد چــرا برخی توئیتهایش خطــاب به ســینماییه­ا (از جمله در واکنش به صحبتهای لیا حاتمی در برلین) رنــگ و بوی سیاســی و طعنــه و کنایــه میدهد؟ گفتــه «آن حرف من هــم از بــاب گفتوگو بود و اصــاً اســمی هم نیــاوردم، امــا اگر طــور دیگری برداشت شده بهدلیل همان فضای بیاعتمادی و پــر از ســوءتفاهم اســت کــه اشــاره کــردم، ســینماگرا­ن مــا بدرســتی انتقادهایـ­ـی بــه نحــوه مدیریــت مســئوالن دارند ولــی بایــد خبرنگاران آلمانی که ظاهراً اینقدر نگران حقوق بشر هستند متوجه بشــوند که دولت آلمان کــه ظاهراً نگران دموکراسی و حقوق بشر در ایران هست بیشترین حمایــت را از گروهــک تروریســتی و جنایتــکار ســازمان مجاهدین خلــق میکند؛ ســازمانی که به جنایت علیه بشــریت حتی نسبت به اعضای خــود معــروف اســت. البته بــه نظرم دربــاره آن اتفاقها و حاشیهها بهترین واکنش را خود خانم حاتمی داشتند که سکوت کردند.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran