Iran Newspaper

4 پیشنهاد ایران برای حل بحران سوریه

در نشست سهجانبه تهران، مسکو و آنکارا ارائه شد روحانی: عفرین در اختیار ارتش سوریه قرار گیرد

-

ایران، روسیه و ترکیه در دومین نشست سهجانبه خــود بر ادامــه روند صلحی کــه از حــدود 14 ماه پیــش بــرای کمک بــه پایان بحــران ســوریه آغاز شــد، تأکیــد کردند. نشســت آنــکارا در عین حال فرصتــی شــد تا بــا تبییــن نقشــه راه ادامــه روند آستانه سه کشــور مواضع خود را در قبال آخرین تحوالت میدانی ســوریه اعــام نمایند. چنان که رئیس جمهوری کشــورمان ضمــن تأکید مجدد بــر موضع ایــران در مخالفت بــا مداخله نظامی کشورهای دیگر در سوریه که با هدف ایجاد تجزیه قومی و برخاف خواســت حاکمیت ملی سوریه انجام میشود نســبت به اقدامات نظامی ترکیه در عفریــن موضــع گرفت و صراحتاً از این کشــور خواســت کنتــرل این مناطــق را در اختیــار ارتش سوریه قرار دهد.

رؤســای جمهوری ایران و روســیه در بدو ورود بــه محــل برگــزاری دومیــن اجــاس ســهجانبه رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه با محوریت موضــوع ســوریه، از ســوی رئیس جمهــور ترکیه مورد استقبال قرار گرفتند.

روحانــی، پوتیــن و اردوغــان پــس از گرفتــن عکس یادگاری این نشســت، در صدر هیأتهای عالی رتبه مقامات ســه کشــور، مذاکــرات خود را آغــاز کردند، اجاســی کــه نخســتین دور آن اول آذرماه سال 96 در شهر سوچی روسیه برگزار شد.

بــه گــزارش پایــگاه اطاعرســان­ی ریاســت جمهــوری، رئیس جمهوری در ســخنان خود در ایــن نشســت، تعیین چهار منطقه بــرای کاهش تنش در ســوریه پس از ۶ ســال، مهــار درگیریها در مناطق مختلف محل ســکونت بخش عمده جمعیت این کشــور، ایجاد اراده ترک مخاصمه میان طرفهای ســوری را از جمله دستاوردهای اقدام ســران سه کشور در 15 ماه گذشته برشمرد و تأکیــد کــرد: گرچــه از همــان ابتــدا، برخــی از دولتها، در برابر روند آستانه کارشکنی کردهاند، لکن تحرکات بینالمللی برای حل بحران سوریه مســتقیم یــا غیرمســتقی­م از رونــد آســتانه تأثیر مثبــت پذیرفتــه و حتی برخی از مفــاد مصوبات شــورای امنیت، پیشتر و در فرآیند آستانه مورد هماهنگی سه کشور ضامن قرار گرفته بود.

رئیــس جمهوری از مســلح کردن و اســتفاده ابــزاری از گروههــای تروریســتی از ســوی برخــی کشــورها، انتقاد کرد. وی در این باره با بیان اینکه دولــت امریــکا باید به این ســؤال پاســخ دهد که هــزاران کیلومتر دور از ســرزمین خود در ســوریه چه میکند، افزود: هــدف از حضور غیر قانونی و مداخله نظامی امریکا در سوریه افزایش تنش و نهایتاً تجزیه این کشــور است. روحانی همچنین خواســتار واکنــش جامعه بینالمللی نســبت به تجــاوزات و جنایات رژیم صهیونیســت­ی از جمله علیه مردم فلسطین و سوریه شد.

رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به برگزاری نشســت اول کنگره گفتوگوی ملی ســوریه که با مشارکت نمایندگان گروههای مختلف سیاسی و اجتماعی این کشور در ۰۳ ژانویه ۸1۰۲ در سوچی برگــزار شــد، اظهــار کرد کــه در صــورت مدیریت صحیــح رونــد پیگیــری و اجــرای مصوبــات این نشست، بویژه در زمینه شکلگیری کمیته بررسی موضوعــات مربــوط بــه اصــاح قانــون اساســی سوریه، میتوان گام مؤثری در مسیر اعاده صلح و ثبات به سوریه برداشت.

روحانــی، همچنین با اشــاره بــه درگیریهای غوطه شــرقی، خروج افراد مســلح از بخشهای عمده ایــن منطقه را زمینهســاز کمک به امنیت پایتخت و آرامش و ثبات سوریه دانست و درباره تحوالت عفرین نیز گفت: تحوالت عفرین برنامه برخــی قدرتهــا برای ســوء اســتفاده از تمایزات قومــی و نژادی در مســیر تثبیت تجزیه ســوریه و دیگر کشورهای منطقه را تحتالشعاع قرار داد، امــا تنهــا در صورتــی میتواند به تحقــق اهداف مشــترک مــا در روند آســتانه کمک کنــد که خود منجر به نقــض تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه نشده و کنترل این مناطق در اختیار ارتش سوریه قرار گیرد که علیرغم رویاروییها­ی جاری، همچنان نماد حاکمیت ملی کشور است.

وی در بخــش پایانــی ســخنان خــود بــرای موفقیت بیشــتر تاشهای مشــترک ســه کشور، چهــار پیشــنهاد ارائه داد. نخســت اینکــه بحران ســوریه راه حــل نظامی یــا تحمیل شــده از خارج نــدارد و آینــده ســوریه تنهــا از طریــق انتخــاب دموکراتیــ­ک مــردم ســوریه رقــم خواهــد خــورد. رئیس جمهــوری در ایــن باره کنگــره گفتوگوی ملی سوریه را زمینه مناسبی برای آغاز فرآیند حل و فصل مسالمتآمیز بحران این کشور دانست و تأکید کرد که گفتوگوهای سوری-ســوری باید تا رســیدن به یک راه حل مرضی الطرفین از جمله انجام اصاحات الزم در قانون اساسی و برگزاری انتخابات آزاد و سالم ادامه یابد.

روحانــی در دومیــن پیشــنهاد، بــه وضعیــت انسانی اســفناک در سراسر سوریه اشــاره و تأکید کــرد جامعــه بینالمللی موظف اســت نســبت به ارائه کمکهای انســانی به همه نقاط ســوریه تــاش کند. در این زمینه بــدون نقض حاکمیت ملی سوریه، می بایست اطمینان حاصل شود که این کمکها به طور سریع و ایمن به تمام نقاطی که نیازمند هســتند ارســال شــود و فراهــم کردن زمینههای بازگشت آوارگان به محل زندگی خود مورد اهتمام ما و جامعه جهانی قرار گیرد.

رئیــس جمهوری همچنین محترم شــمردن حاکمیــت ملــی، تمامیــت ارضــی و وحــدت و اســتقال را ضــروری خوانــد و حضــور نیروهــای بیگانه در سوریه بدون موافقت دولت آن کشور را غیرقانونی دانست وخواستار پایان آن شد.

وی در چهارمیــن پیشــنهاد خــود، اظهار کرد: ضــروری اســت مبــارزه با تروریســم در ســوریه تا ریشــهکن شــدن همه گروههای تروریستی، ادامه یابــد. کشــورهایی که هنــوز دل در گــروی پیروزی تروریستها در سوریه دارند باید به خود آیند و با قطع کمک به آنان بیش از این خود را در مقابل مردم سوریه قرار ندهند. ■ روحانی: آینده سوریه متعلق به مردم این کشور است

نشســت خبری با حضور سران ایران، روسیه و ترکیه آخرین برنامه اجاس روز گذشته آنکارا بود، نشســتی که طی آن رئیس جمهوری توافق برای همکاری بیشتر در کمکرسانی به مردم مظلوم سوریه و نجات مجروحان را خوشحالکنند­هترین لحظه نشست آنکارا دانست.

روحانــی، آینــده ســوریه را متعلــق بــه مردم ســوریه دانســت و با بیان اینکه هیچ کشوری حق ندارد درباره آینده ســوریه تصمیم بگیرد، گفت: روز جشــن بــزرگ بــرای منطقــه روزی اســت که جنــگ در ســوریه پایــان بیابــد، تروریســته­ا از منطقــه خارج شــده باشــند و دروازههای ســوریه روی همــه آوارگان بــاز شــود و در یــک انتخابات آزاد مردم ســوریه بتوانند سرنوشت و آینده خود را تعیین کنند.

وی با بیان اینکه منطقه ما در ســالهای اخیر مبتــا به معضل مهمی به نام تروریســمی شــد که از ســوی برخی از کشــورها تربیت شده و مورد حمایت مالی و تســلیحاتی قــرار گرفتند، اضافه کــرد: برخی قدرتهــای بزرگ جهانــی از جمله امریــکا میخواســتن­د بــرای ســالهای طوالنی از

گروههــای تروریســتی هماننــد داعــش و النصره بــرای پیشــبرد اهدافشــان در منطقــه اســتفاده کننــد، اما ملتهــای بزرگی چون ملت ســوریه و عــراق و با کمک کشــورهای دوســت، این توطئه بزرگ آنها را خنثی کردند و امروز دیگر قدرتی به نــام داعش وجود ندارد، گرچه باقیماندهه­ایی از آن هنوز در گوشه و کنار وجود دارند.

رئیس جمهوری با اشــاره به اجاس آســتانه که 15 ماه پیش برگزار و به ایجاد نوعی آتشبس و کاهش تنش در چهار منطقه در ســوریه منتهی شــد، افــزود: از آن زمــان تاکنــون تحوالت بســیار زیادی در سوریه اتفاق افتاده که برخی خوشایند و برخــی تلخ اســت اما بســیار خوشــحالم که در مجمــوع امــروز امیــد در ســوریه از دیــروز بــرای رســیدن به صلح بیشــتر اســت و آوارگان ســوری

امــروز امید فراتری نســبت بــه گذشــته دارند که در آینــدهای نــه چنــدان دور بــه خانههــای خــود بازگردند.

وی شــیرینتری­ن لحظه نشســت روز گذشــته ســران ســه کشــور را توافق برای کمک رســانی به مردم مظلوم سوریه و نجات مجروحان برشمرد و گفــت: امیــدوارم این لحظه شــیرین و زیبا را در مقــام عمل به گونــهای اجرا کنیم کــه بتوانیم به مــردم مظلــوم ســوریه و بویــژه مجروحان بیش از پیــش کمــک کنیم. روحانــی با اشــاره به اینکه وضعیت انســانی در سوریه امروز بسیار اسفناک اســت و بایــد کمــک کنیــم کــه مــردم احســاس آرامشــی در زندگــی خــود داشــته باشــند، گفت: مبارزه با تروریسم باید ادامه یابد و باقیماندهه­ای تروریستها از سوریه رانده شوند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran