Iran Newspaper

پوتین: روسیه مصمم به سرمایهگذار­ی بیشتر در ایران است

اردوغان: هیأت عالی رتبه ترکیه برای انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی به تهران سفر میکند

-

دیــروز پــس از پایــان نشســت رؤســای جمهوری ایــران، ترکیــه و روســیه بــا محوریــت موضــوع ســوریه، رئیس جمهوری کشورمان در دیدارهای جداگانــها­ی با رؤســای جمهوری روســیه و ترکیه گفتوگو کرد.

بــه گــزارش پایــگاه اطاعرســان­ی ریاســت جمهــوری، حجتاالســا­م حســن روحانــی در دیــدار «والدیمیــر پوتین» همتــای روس خود، با بیان اینکه همه باید نســبت به تعهدات خود در برجام پایبند باشند، تأکید کرد: اگر شرایطی پیش بیایــد کــه نتوانیــم از منافــع برجــام بهرهبرداری کنیم، تصمیم جدیدی اتخاذ خواهیم کرد.

وی بــا تبریــک اعتمــاد مجــدد مردم روســیه بــه وی به عنــوان رئیس جمهوری این کشــور، بر اجرای دقیق توافقات ایران و روسیه در حوزههای اقتصــادی، انرژی، حمل و نقــل و ترانزیت تأکید کــرد و افــزود: توســعه و تســهیل هرچــه بیشــتر مناســبات بانکی رفــت و آمد برای تجــار و مردم دو کشــور، تحرک بیشــتری به روابــط اقتصادی و تجاری تهران- مسکو میبخشد.

رئیــس جمهــوری همچنیــن روابــط تجــاری و مبــادالت با اســتفاده از پــول ملی را زمینهســاز همــکاری نزدیکتــر دو کشــور در رســیدن بــه اهــداف مــورد نظــر در مناســبات خوانــد و تأکید کــرد: همکاریهــا­ی ایــران و روســیه در ســطح راهبــردی ادامــه خواهد یافت و روابــط دوجانبه و چندجانبه ایران و روســیه بویژه در این اجاس باید در راســتای ادامه فرآیند صلح، ثبات و روند سیاســی و تحقق خواســت مردم در سوریه ادامه داشته باشد.

روحانــی بــا بیــان اینکــه ایــران و روســیه در بســیاری از موضوعــات منطقــهای و بینالمللی بویــژه در مســأله ســوریه دیدگاههای مشــترک و همکاریهــا­ی مثبت و ســازندهای با هــم دارند، اجاس ســران ایران، روســیه و ترکیه در سوچی و برگزاری کنفرانس ســوری- سوری به دنبال آن را گام مهمی در راستای حل و فصل بحران سوریه عنــوان کــرد و افــزود: امنیــت و ثبات در ســوریه، بازگشــت آوارگان ســوری بــه کشورشــان و تاش برای شــکلگیری آینده ســوریه با آرای مردم این کشور از اهداف مهم اجاس آنکارا است.

رئیــس جمهــوری بــا تأکیــد بــر ادامــه همکاریهــا­ی ایــران و روســیه در راســتای توســعه ثبــات و امنیت منطقــهای و بینالمللی خاطرنشــان کــرد: بایــد تــاش کنیــم تــا در یمن هرچه سریعتر بمبارانها و کشتار مردم متوقف و نیازهای غذایی و دارویی مردم این کشور با کمک جامعه جهانی تأمین شود. ■ پوتین: ضربه به برجام؛ خدشــه به دیپلماسی جهانی است

رئیــس جمهــوری فدراســیون روســیه نیــز در ایــن دیدار با تأکید بر پایبنــدی ایران به تعهدات خود در برجام، اظهار کرد: پایبندی همه طرفها بــه تعهــدات خــود در ایــن توافق ضــروری بوده و جامعــه بینالمللــ­ی بایــد از پایــداری برجــام حمایت کنــد، چرا کــه هرگونه ضربه بــه برجام، خدشــه به دیپلماسی در ســطح منطقه و جهان اســت. پوتیــن تأکیــد کــرد: ایــران یــک قــدرت بــزرگ منطقهای با ملتی هوشــمند اســت و باید جایــگاه، حقــوق و منافع خود را در ســطوح ملی و منطقهای داشــته باشــد و ســایر کشــورها به آن احترام بگذارند.

وی با اشــاره به روابط و همکاریهای مثبت و نزدیک ایران و روسیه در زمینه مسائل دوجانبه، منطقــهای و بینالمللــ­ی بویــژه در موضــوع ســوریه، بر ضرورت گفتوگوی دائم و همیشگی مســئوالن دو کشور در راستای گسترش مناسبات تهران- مسکو تأکید کرد.

پوتین با اشــاره به اینکه روابط ایران و روســیه در ســطوح عالــی سیاســی، اقتصــادی، انــرژی و دفاعی ادامــه مییابد، گفت: روســیه مصمم به ســرمایه گذاریهای بیشتر در حوزههای مختلف اقتصادی در ایران است.

وی خاطرنشــان کــرد: بایــد تــاش کنیــم بــا تقویــت مبادالت بانکی، از پول ملی دو کشــور در مبادالت تجاری استفاده کنیم. ■ تأکیــد روحانــی بــر افزایــش همکاریهــا­ی ایران و ترکیه

رئیــس جمهــوری در دیــدار «رجــب طیــب اردوغــان» همتــای ترک خــود نیز بــا قدردانی از میزبانــی شایســته اجاس ســران ایران، روســیه و ترکیــه، خواســتار ادامــه ایــن تاشهــا تــا زمان بازگشت آرامش به زندگی مردم سوریه شد.

روحانــی، توســعه و تقویــت همکاریهــا­ی منطقــهای ایران و ترکیه را در زمینههای مختلف از جملــه گســترش امنیــت، آرامــش و ثبــات در کشــورهای منطقــه بویــژه یمن، حفــظ تمامیت ارضــی کشــورها و جلوگیــری از تغییــر مرزهــای جغرافیایی، مقابله با دخالتهای فرامنطقهای در امــور داخلــی کشــورهای منطقــه و مبــارزه همهجانبــه با تروریســم بســیار مهــم و تاثیرگذار دانست.

وی با اشــاره به ضرورت تاش مشترک همه کشــورهای اسامی منطقه بویژه ایران و ترکیه در راســتای حل و فصــل موضوع فلســطین، گفت: ایران و ترکیه باید مناســبات و همکاریهای خود را در بخشهــای مختلف از جمله همکاریهای مــرزی، مبــارزه با جرایم ســازمان یافتــه، محیط زیســت، گردشــگری، مبــارزه بــا مــواد مخــدر و همکاریهای کمرگــی و ترانزیت و روابط بانکی، انرژی و اســتفاده از پول ملی در مناسبات تجاری بیــش از پیــش ارتقــا داده و کمیســیون مشــترک روابط راهبردی دو کشور در این راستا تاش کنند.

رئیــس جمهــوری ترکیــه نیــز در ایــن دیــدار بــا قدردانــی از حضــور ایــران در اجــاس آنکارا، اهتمام و تاش ایران در برگزاری هرچه بهتر این اجاس را نشــان دهنده عاقه و جدیت دو کشور در توســعه همکاریهای منطقهای توصیف کرد و با اشــاره به ضرورت تاش در راســتای توسعه همهجانبــه مناســبات و همکاریهــا­ی ایــران و ترکیه در بخشهای مختلف، اظهار کرد: شورای عالــی همکاریهــا­ی راهبــردی ایــران و ترکیــه بزودی در ترکیه برگزار خواهد شد.

«رجــب طیــب اردوغــان» همــکاری و رایزنیهــا­ی ایــران و ترکیــه در زمینه حل و فصل مســائل منطقــهای بویــژه مبــارزه با تروریســم و گروههــای تروریســتی را ســازنده و مثبــت عنوان کرد و خواســتار توسعه و تقویت روابط فی مابین در ایــن راســتا شــد. وی بــا بیــان اینکــه اســتفاده از پــول ملــی در مبــادالت تجــاری در توســعه روابــط اقتصــادی و تجــاری تهران-آنــکارا تأثیــر بســزایی دارد، اظهــار کــرد: در آینــدهای نزدیــک هیــأت عالیرتبــه از مقامات ترکیه بــرای انعقاد موافقتنامه تجــارت ترجیحی میان ایران و ترکیه به تهران سفر خواهند کرد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran