Iran Newspaper

دوران محدود سازی به سر آمده

- فاطمه سعیدی نماینده تهران در مجلس

خبر فیلترینـــ­گ تلگرام که ایجاد محدودیت در دسترسی مردم به ابزار فنـــاوری و گـــردش آزاد اطاعاتاست،موضوع تازهاینیست.

در اوایـــل انقـــاب زمانی که دستگاه پخش ویدئو به کشور آمده بود، عدهای سعی در جمعآوری این وسیله با توجیه شرعی داشتند که آن مقابله موفق نبود زیرا چند ســـال بعد در هر خانه ایرانی یک دستگاه ویدئو وجود داشت.

پـــس از ویدئـــو، نوبـــت بـــه ماهـــواره رســـید. نیروهـــای انتظامـــی هـــر چنـــد مـــاه یک بـــار به محلههـــا و خانههـــای مختلف رفتـــه و اقدام به جمـــعآوری دیشهـــا میکردند. اما به راســـتی کـــدام یـــک از ایـــن قدامات مؤثـــر واقع شـــد که فیلترینگ تلگرام بخواهد مؤثر باشـــد؟ آیا مردم ویدئـــو را کنار گذاشـــتند یـــا از ماهواره اســـتفاده نکردند؟ امروز توئیتر فیلتر اســـت اما آیا اثرگذار نیست؟ نمیتوانیم چشـــممان را روی واقعیات جهـــان ببندیم. واقعیت آن اســـت کـــه جامعه متناســـب با نیازهای زمان خـــود پیش میرود و اگر حکومتها نتوانند خود را با آن نیازها تطبیق دهند، ابتکار عمل از دســـت آنهـــا خارج خواهد شد. مدتی اســـت مسئوالن سعی در بومیسازی پیامرسان شـــبکههای موبایلی دارند که با اقبال عمومـــی مواجه نشـــده اســـت. دلیل ایـــن اقبال نشدن، اعتماد نداشتن مردم به پیام رسانهای داخلی اســـت زیرا معتقدند در بسترهای بومی ســـازی شـــده حریـــم شـــخصی رعایت نشـــده و اطاعات شـــخصی افراد در معـــرض خطر قرار دارد. در این ســـالها چه اتفاقاتی رخ داده است که افـــکار عمومـــی حاضر نیســـت بـــه تولیدات داخلـــی بویـــژه در فضای ســـایبر اعتمـــاد کند؟ برخی مســـئوالن در تحلیلهـــا­ی خود معتقدند اقبال عمومـــی به یک پیامرســـا­ن داخلی وجود دارد اما اعتبارســـ­نجی این موضوع کار ســـادهای است. نظرســـنجی کنید تا معلوم شود مردم به یک پیامرســـا­ن داخلی چقدر اعتمـــاد دارند. اگر میزان این اعتمـــاد قابل قبول نبـــود، حتماً باید در سیاســـتها تجدیـــد نظر کنیم، نـــه در میزان دسترســـی مـــردم به شـــبکههای مجـــازی. رهبر معظم انقاب سال79را سال «حمایت از کاالی ایرانـــی» نامگـــذار­ی کردند. الزمـــه این حمایت افزایـــش کیفیت کاالهای ایرانی اعـــم از خودرو، پوشاک و حتی نرمافزارها­ی داخلی است. نسل جدید، نســـلی پویا و هوشمند است که اگر کاالیی با کیفیت را مشـــاهده کند، انتخـــاب خواهد کرد بنابراین با ایجاد سیاســـتها­ی سلبی و قهرآمیز ماننـــد فیلترینگ نمیتـــوان جامعـــه را وادار به استفاده از کاالیی کرد.

دولـــت تا اینجـــا نشـــان داده بنا نـــدارد رو به محدود کردن مردم در فضـــای مجازی بیاورد و ما هم پشتیبان همین رویکرد هستیم. رویکردی که سبب رقابتی شدن فضا خواهد شد. خروجی چنیـــن دیدگاهی اجبـــار محصـــوالت داخلی به افزایش کیفیت جهت رقابـــت با نمونه خارجی اســـت. مردم باید مطمئن شـــوند که استفاده از کاالی ایرانی به نفعشان است و وظیفه همه ما در تمام سطوح این است که برای بازسازی اعتماد مردم تاش کنیم. رویکردهای محدودیتســ­ـاز نـــه تنها به ایـــن اعتمـــاد کمک نمیکنـــد؛ بلکه لطمات بیشتری به آن وارد میکند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran