Iran Newspaper

احتمال لغو حکم دیوان عدالت اداری درباره سپنتا نیکنام

-

قریب 6 ماه از تعلیق عضویت ســـپنتا نیکنام، عضو زرتشـــتی شـــورای شـــهر یزد گذشته است و حال برخی محافل رســـانهای از اینکه وی مشمول تبصره ماده 8 قانون شوراها شود، ابراز نگرانی کردهاند.

تبصـــرهای کـــه میگوید: « هـــر گاه عضوی به هر دلیلی تا دوماه در جلسه شورا شـــرکت ننماید، تا تعیین تکلیف نهایـــی که نباید بیـــش از 6 ماه به طول بینجامـــد، از عضو علیالبدل به عنوان جانشـــین در جلســـات دعوت به عمل میآید.» قیـــدی که میتوانـــد پیش از اعام نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره این پرونده پرحاشـــیه، راه را بر بازگشـــت عضو زرتشـــتی شـــورای شـــهر یزد ببنـــدد. چه بـــا پایـــان هفته ســـوم فروردین مـــاه امســـال، 6 ماه از روزی خواهد گذشت که دیوان عدالت اداری، حکم تعلیق عضویت «ســـپنتا نیکنام» را اباغ کرد. حکمی که اگرچه بـــه واژه «موقت» مقید شـــده بود، اما با گذشت نیم ســـال همچنان جاری و ساری است.

در این میـــان نماینـــدگ­ان مجلس تـــاش بســـیار کردهانـــد کـــه عـــاوه بر بازگشـــت ســـپنتا نیکنـــام، راه ورود اقلیتهـــا­ی دینـــی شـــناخته شـــده در قانون اساسی به شوراهای شهر و روستا را همـــوار کنند، اما فعـــ ًا کار به مجمع تشخیص مصلحت نظام محول شده اســـت و به رغم برخی اخبـــار مبنی بر

نماینده زرتشتیان در مجلس و رئیس شورای شهر یزد خبر دادند

نظر مســـاعد مجمعیها، هنوز در این باره اعام نظر قطعی نشـــده است. بر همین اســـاس بود که دیـــروز، علیرضا بیگی نماینـــده تبریز در مجلس، تأکید کـــرد: «بـــه لحـــاظ قانونی اگـــر عضوی به هر دلیلی تا دو ماه در جلســـه شـــورا شـــرکت نکند، تا تعیین تکلیف نهایی که نباید بیش از 6 ماه به طول بینجامد از عضو علیالبدل به عنوان جانشـــین در جلسات دعوت به عمل میآید لذا به این دلیـــل امکان بازگشـــت نیکنام به شـــورای شـــهر یزد ضعیف است.» به گفتـــه وی، «اگـــر در مصوبه مجمع تشـــخیص قید شـــود که قانـــون عطف بماسبق است، ســـپنتا نیکنام میتواند به شورای شهر یزد بازگردد.»

اســـفندیا­ر اختیـــاری، نماینـــده زرتشـــتیا­ن در مجلـــس امـــا بـــا نـــگاه خوشـــبینا­نهتری بـــه موضـــوع نـــگاه میکند. او نظر مثبت مجمع تشخیص مصلحـــت نظـــام بـــه طرح بازگشـــت پیروان ادیان الهی به شـــوراها را یادآور شـــده و در عیـــن حـــال میگویـــد: «در تبصره ماده 8 قانون شوراها به مهلت زمانی اشاره شـــده و آمده است که اگر عضو شـــورا در مدت 6 ماه، در جلسات شـــورا شـــرکت نکند، فـــرد علیالبدل جایگزیـــن خواهـــد شـــد.» به گفتـــه او، «بنـــا بر ایـــن تبصره عضو شـــورا به هر دلیلـــی، اختیـــار حضـــور در جلســـه را داشـــته ولی شـــرکت نمیکنـــد، پس از 6 مـــاه اجـــازه حضور در جلســـه شـــورا را نخواهـــد داشـــت. اما ســـپنتا نیکنام، عضو زرتشـــتی شورای شـــهر یزد اجازه و اختیار شـــرکت در جلسات را نداشته است، وگرنه حتماً شرکت میکرد؛ پس به نظر میرســـد که تبصـــره این قانون در مـــورد ایشـــان قابـــل اجرا نیســـت و البته تاکنون نیز با همکاری مســـئولین، عضو جایگزین معرفی نشـــده است.» نماینـــده زرتشـــتیا­ن در مجلـــس در عیـــن حـــال از احتمـــال لغـــو حکـــم موقت عـــدم حضور ســـپنتا نیکنام در شورای شـــهر یزد توسط دیوان عدالت اداری تا اتخـــاذ تصمیم نهایی مجمع تشـــخیص مصلحت نظام خبـــر داد و ابراز امیـــدوار­ی کرد که وی به شـــوراها بازگردد.

در همیـــن رابطه غامعلی ســـفید رئیس شورای شـــهر یزد به «جماران» گفـــت کـــه «خبرهـــای غیرموثقـــ­ی از وضعیت سپنتا نیکنام شنیدیم که قرار اســـت ظرف چنـــد روز آینـــده موضوع حضـــور آقای نیکنام در شـــورای شـــهر حل شود.» وی افزود: «قرار بر این شده که حکـــم دیوان عدالـــت اداری درباره ایشـــان لغو شـــود و آقای نیکنام بتواند مجدداً در جلسات شورای شهر حضور یابد. نظر مجمع تشـــخیص مصلحت نظام نیز این اســـت که موضوع حضور آقـــای نیکنـــام در شـــورا حـــل شـــود. همچنین نظر مجلس شورای اسامی هم این اســـت که نه تنها آقای نیکنام بتوانـــد بازگـــردد، بلکـــه در دورههـــای بعـــدی نیـــز اقلیتها بتواننـــد کاندیدا شوند. شـــورای نگهبان از ابتدا مخالف چنین مصوبهای بود. از این رو با اصرار مجلـــس بر ایـــن مصوبـــه، موضوع به مجمـــع تشـــخیص مصلحـــت نظـــام ارجاع شد. ظاهراً مجمع تشخیص این موضوع را دو قســـمت کرده است. اول اینکه آقـــای نیکنام به شـــورا بازگردد و دوم اینکه این مصوبه اختافی مطرح شود.»

در پی شـــکایت علـــی اصغر باقری نامـــزد اصولگـــرا و شکســـت خـــورده انتخابات، به دلیل زرتشتی بودن سپنتا نیکنام شـــکایتی را مطرح و شعبه ۳4 دیـــوان عدالـــت اداری مهرمـــاه 1۳96 در حکمـــی عضویـــت او را بـــه دلیـــل مسلمان نبودن معلق کرد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran