Iran Newspaper

تأمین اسکان اضطراری برای بی سر پناهان

معاون حمایت و سالمت خانواده کمیته امداد امام خبر داد

- یاسمن صادق شیرازی

معــاون حمایــت و ســالمت خانــواده کمیتــه امداد امــام خمینــی(ره) از حل مشــکالت خانوادههای­ــی کــه در اثر فقر و مســائل اقتصــادی بیســرپناه شــدند خبــر داد. فاطمــه رهبــر گفــت در ایــن طــرح افرادی که تــوان اقتصــادی برای جــا بــه جایــی از شــهری به شــهر دیگر ندارند و نیاز به اسکان اضطراری دارند، میتوانند از خدمات اســکان اضطراری این ســازمان بهرهمند شــوند. البته این طرح شــامل افرادی که در معابر شــهر مثالً در زیر پلها زندگی میکنند یا در اثر فقر و مشکالت اقتصادی خانه خود را از دست دادهاند هم میشود.

وی بابیــان اینکه طــرح فوریتهای اجتماعــی به صورت آزمایشــی تنها در 3 اســتان تهــران، البــرز و قزویــن اجــرا خواهــد شــد، به «ایــران» گفــت: پس از بررســی نتایــج ایــن طــرح امیدواریم تا پایــان ســال بتوانیــم دیگــر اســتانهای کشور را به این طرح اضافه کنیم.

او در ادامــه با اشــاره بــه اینکه تمام مراحــل اداری طــرح فوریتهــای اجتماعــی بــه پایــان رســیده اســت، افــزود: برخــی از مشــکالت محرومین نیــاز به پیگیــری ســریع و شــبانه روزی دارد. بــه همیــن خاطــر در راســتای اساســنامه مــاده 6 کمیته امــداد که در آن بــه بررســی انــواع محرومیتهــ­ای مادی و معنوی نیازمندان و شناســایی افــراد و خانوادههــ­ای تحــت پوشــش کمیتــه امداد تأکید شــده، ایــن طرح را راهاندازی کردیم.

او گفت: پس از اعالم شــماره تلفن ســامانه و راهانــداز­ی کامــل آن مــردم میتوانند مسائل فوری اجتماعیشان را بــا مــددکاران مــا در میــان بگذارند. چنانچــه ایــن افــراد تحــت پوشــش ســازمانها­ی دیگــر مانند بهزیســتی و بنیاد شــهید ...و باشــند نیز کارشناسان مــا مشــکل مربوطــه را بــه آنهــا ارجاع خواهند داد.

رهبــر بــا تأکیــد بــر اینکــه ســامانه تلفنــی و پایــگاه حمایــت اجتماعــی این ســامانه هماکنون در حال احداث اســت، افزود: فقر و مســائل اقتصادی در جامعــه باعــث بــروز آســیبهای زیــادی در خانوادههــ­ا میشــود که اگر بموقــع بــه آن رســیدگی نشــود باعث تشدید مشکالت خواهد شد. بر همین اساس در واحد فوریتها میخواهیم بــه صــورت کیفــی و کمــی بــا ارائــه امکاناتــی ماننــد مشــاوره، مــددکاری و پرداخــت تســهیالت مالــی بــه حــل سریع این مشکالت کمک کنیم.

معــاون حمایت و ســالمت خانواده کمیته امداد امام خمینــی(ره) با تأکید بر اینکه پس از شناســایی افراد نیازمند بــرای آنها پرونده تشــکیل خواهد شــد، ادامــه داد: تعــداد زیــادی از افــراد در جامعه وجود دارند که به علت نداشتن ســرپناه نیــاز بــه اســکان اضطــراری دارنــد یــا از عهــده هزینههــای درمانی خانوادهشــ­ان برنمیآینــ­د، بــر همیــن اســاس یکی از اولویتهای این ســامانه رسیدگی فوری به این مشکالت است.

او گفت: تعداد زیادی از خانوادههای دارای بیمــاران صعبالعــال­ج بــرای تأمیــن هزینههــای درمــان مجبــور بــه فــروش داراییهای خود میشــوند و در برخــی از مــوارد تمــام ســرمایه زندگی خود را از دســت میدهند. در این طرح در نظــر داریــم تــا بــه ایــن خانوادههــ­ا بــرای تأمیــن هزینههــای درمانشــان کمک کنیــم تا از بروز مشــکالت بعدی جلوگیری شود.

رهبــر با اشــاره بــه اینکــه ایــن واحد تنها به فوریتهای اجتماعی رســیدگی خواهــد کــرد و مســئولیت رســیدگی بــه آســیبهای اجتماعــی را بــر عهده ندارد، افزود: ســازمان بهزیستی متولی و مســئول آســیبهای اجتماعی کشــور است و ما تنها به فوریتهای اجتماعی و مشکالت اقتصادی مردم میپردازیم.

معاون حمایت و ســالمت خانواده کمیته امداد امــام خمینی(ره) هدف از راهاندازی سامانه فوریتهای اجتماعی را جلوگیــری از آســیبها و مشــکالت جبرانناپذی­ــر در خانوادههــ­ا دانســت و افــزود: ســازمانها­ی خیریــه، مردم و خانوادهها میتوانند به ما در شناســایی افــراد نیازمند کمک کنند تا ســریعتر به مشکل خانوادهها رسیدگی شود.

رهبر با تأکید بر اینکه هنوز اعتبارات مجزایــی بــرای طــرح فوریتهــای اجتماعــی در نظر گرفته نشــده اســت، گفــت: اعتبــارات الزم قــرار اســت از بودجــهای کــه بهطور ســاالنه بــه کمیته

امــداد تعلــق میگیــرد پرداخت شــود. همچنیــن هیــچ جــذب نیروی انســانی جدیــدی بــرای این اقدام در دســتور کار نداریم تا از بروز مشــکالت ســاختاری و تحمیــل هزینههــای اضافــی جلوگیری

شــود. رهبــر بــا اشــاره بــه اینکــه تحــت پوشش قرار دادن خانوادههای نیازمند یکــی از مهمتریــن اولویتهــا­ی ایــن ســازمان بــوده اســت، اظهار داشــت: تا به حال یک میلیــون و ۰65 هزار خانوار

تحت پوشــش کمیته امداد قــرار دارند. هرچند این تعداد ثابت نیست و پس از توانمند شــدن هر خانواده از این چرخه خــارج و خانــواده دیگــری جایگزیــن خواهد شد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran