Iran Newspaper

وزیر ارتباطات: کشف اشکاالت پیام رسانهای بومی مستحق جایزه است

-

بــا اوج گرفتــن زمزمــه فیلتــر تلگرام و جانشینی پیام رســانهای داخلی، بار دیگر موضــوع امنیت این شــبکههای اجتماعــی در کانون توجــه قرار گرفت و بســیاری، بیاعتمــاد­ی کاربــران بــه ایــن پیامرســان­های بومــی را در نتیجــه نداشــتن امنیــت کافــی آن عنــوان کردند. در همین راســتا، میالد نوری یکــی از فعاالن حــوزه آی تی به بررسی اپلیکیشن ســروش پرداخت و با انتشــار یک اسکرین شات نشان داد کــه میتوان براحتی به اطالعات مدیر کانــال و اعضــای گــروه از جملــه وزیــر ارتباطات دســت پیدا کــرد. این فعال حــوزه آی تــی نوشــت: به درخواســت دوســتان اپلیکیشن ســروش را بررسی کردم. سروش از شــماره موبایل افراد بهعنــوان آیدی اســتفاده کــرده و در پاسخ وب ســرویسها، شما میتوانید شــماره موبایل مدیر کانــال و اعضای گروههــا را مشــاهده کنیــد کــه از نظــر امنیتــی، فاجعه اســت؛ بهعنوان مثال موبایــل ادمیــن کانــال آقــای جهرمی (وزیر ارتباطات). با انتشار این اسکرین شــات، میزان نگرانیها افزایش یافت تــا آنجا کــه هم وزیــر ارتباطــات و هم مدیر پیام رســان سروش نسبت به آن واکنش نشان دادند.

وزیــر ارتباطات در خصــوص ایراد امنیتــی گــزارش شــده در پیام رســان ســروش نوشــت: یکــی از مراحــل رشــد هــر ســامانهای، ارائــه محصول و ارزیابــی اســت. بهجــای دوســتان ســروش بودم همیــن امروز به کســی که این اشــکال را گزارش کــرده جایزه مــیدادم و مســابقهای میگذاشــتم تا ســایر اشــکاالت را نیز گزارش کنند. البتــه این ایــراد را جوانی شهرســتانی هفتــه پیش برای بنده فرســتادند و به مدیــران ســروش اطالع دادم. پاســخ دادند این مشــکل در نســخههای اول تلگــرام بــوده و اساســاً نیــاز بــه تغییر یکســری ساختارهاسـ­ـت کــه در حــال انجــام اســت و تــا هفته آتــی برطرف میشود. از عذرخواهی هم البته کسی کوچــک نمیشــود و به گمانــم خوب هــم خواهد بود. شــاید بهتر باشــد که شــرایط حفــظ اطالعــات مشــترکین توســط پیام رســانها و ســرویسهای داخلی شفاف اعالم شود.

در واکنــش بــه انتشــار خبــر نقص امنیتــی موجــود در پیــام رســان ســروش، مدیــر ایــن اپلیکیشــن نیز از حــل مشــکل خبــر داد و توئیــت کرد: مشــکل ادمینها حــل شــد. در ادامه ایــن توئیــت آمــده اســت: اعتمــاد در خانــواده ســروش قیمــت خــودش را دارد و بهــای آن فقط و فقط صداقت اســت. نمایش شــماره ادمیــن کانال بــه معنــای هک شــدن نیســت اما در فرهنــگ کاربــران عزیــز ایرانــی، یــک ایراد مهم اســت که بابــت آن از همه پوزش میطلبیم و از miladnu@ هم سپاسگزاریم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran