Iran Newspaper

دستانی که کمبود چشم را جبران می کنند

- محدثه جعفری

گاهی در این دنیا داستانهایی را میشنوید که تصور و باورش برایتان سخت است اما افرادی هســـتند که آنها را امکانپذیر میسازند. تصور اینکه روزی انســـان بتواند مانند پرندگان پرواز کند، تصور اینکه بتوانی با کســـی که در آن سوی دنیاســـت مســـتقیم ارتباط برقرار کنید، تصور روشنایی بدون آتش؛ با گذشت زمان همه این داستانها واقعی شدند و اکنون دنیا پیشرفتهای بسیاری به خود دیده است.

یکی از بســـتگان کـــه ســـالها در زمینه برق کشی ساختمان کار کرده همیشه میگفت: «چشـــم بسته هم میتوانم ایـــن کار را انجـــام دهم» البتـــه تعبیر از«چشم بسته» میزان حرفهای بودن او در کارش بـــود. امـــا این بـــار فردی واقعـــاً با چشـــمان بســـته کار بـــرق را انجام میدهد.

ســـری به اینترنت زدم تـــا در مورد این شـــهروند نابینـــا اطالعاتـــ­ی را به دســـت آورم. طبق اطالعات بهدست آمـــده دریافتـــم اهـــل اهـــواز اســـت و کارمند سازمان بهزیستی، با بهزیستی اهواز تمـــاس گرفتم ولـــی آنها گفتند ایـــن کارمنـــد در مرخصی اســـت و تا چند روز آیند نمیتوانید با او صحبت کنیـــد. با کلـــی تلفن کـــردن و پرس و جـــو از انجمنهـــا­ی این شـــهر و البته تماسهای مکرر، باالخره این برقکار نابینا را یافتم.

عبداالمیر ســـبکرو 10 ســـاله بود که حادثه تقدیر زندگـــیاش را بر هم زد و زندگی جدیدی را پیش پایش نهاد. بـــا اینکـــه در کودکـــی نور چشـــمانش را از دســـت داد امـــا امیـــد همچنـــان

همراهش بود و توانســـت بر شـــرایط زندگـــیاش تســـلط یابـــد در همـــان دوران بود که جذب کار شد و به عنوان بافنده نابینا در سازمان رفاه آن زمان استخدام شد.

آقای ســـبکرو در زندگیاش دست به اتفاقات نادر بســـیاری زده اســـت، شاید باورش برای ما که در سن جوانی با کلـــی تســـت، آزمون اســـتخدام­ی و رو زدن به دوســـت و آشـــنا در بازار کار جذب میشـــویم سخت باشـــد که در ســـال ۳5۳1 کودک 01ســـاله نابینایی وارد عرصـــه کارو درآمـــد زایی شـــده باشـــد. او در ابتـــدای کارش بهعنـــوان بافنـــده در ســـازمان رفاه ملـــی قبل از انقالب اسالمی ایران استخدام شد که این سازمان بعد از انقالب به سازمان بهزیستی تبدیل شد.

اما کار کـــردن از کودکی تنها اتفاق جالـــب توجـــه زندگـــی این شـــهروند نابینـــا نیســـت بلکـــه از ســـال ۴6۳1 اتفـــاق عجیب تـــری در زندگی او رقم میخورد که در زیر میخوانید.

او در مـــورد زندگـــی و کارش میگویـــد: «همه چیـــز در زندگی من جلوتر از دیگـــران رخ داد از کار گرفته تا ازدواج؛ 16 ســـاله بودم کـــه ازدواج کردم، سه فرزند هم ثمره این زندگی مشترک با همسرم است. از سال ۳5 که مشـــغول کار شدم تاکنون ۳۴ سال است که در بهزیســـتی اهواز مشغول اســـتاد کار و با آزمون و خطا، کار را فرا گرفتم. در ابتدای کار وسایل را خراب میکردم اما نه آنطورکه دیگر نشـــود تعمیرشـــا­ن کرد آن قدر تکرار کردم تا تجربی کار را آموختم.»

در تعمیـــرات چطـــور ســـیمهای فـــازو نـــول را تشـــخیص میدهیـــد یا بـــرای تعمیـــر لـــوازم چگونـــه لحیـــم کاری را انجـــام میدهیـــد؟ «بـــرای آنکه خطـــری جانـــم را تهدیـــد نکند ابتدا برق کنتور را قطع کرده و ســـپس بـــه عیبیابـــی و تعمیـــر کلیـــد و پریز میپردازم.

در گذشته سیم کشی خانهها رو کار بود و تعمیرات آنها به مراتب آسانتر امـــا اکنـــون سیمکشـــی ســـاختمان­ها درشهر و روستا توکار است و برایم کار را سختتر کرده است.

درســـت اســـت که کار با بـــرق نیاز بـــه دید چشـــم و تشـــخیص ســـیمها دارد اما من نیاز به تشـــخیص از رنگ ســـیم ندارم بهعنوان مثـــال، برای فاز میتوانیـــ­م از همـــه رنگها اســـتفاده کنیـــم امـــا بـــرای نـــول فقـــط از آبـــی اســـتفاده میشـــود وکابل ارت نیز زرد رنگ است. من با دستانم و البته تکیه بـــر تجربه بـــاالی عملی کـــه دارم این رنگها را تشـــخیص داده و تعمیرات را انجام میدهم.»

چـــه وســـایلی را میتوانیـــ­د تعمیر کنید؟ «لباسشویی دوقلو، جاروبرقی، تلفن، ضبط صوت، رادیو، اتو، یخچال و کولـــر را میتوانم تعمیـــر کنم البته وســـیلهای ماننـــد یخچال اگر مشـــکل و حرفـــهای را به من نابینا نمیدادند. میگفتند:«برق شوخی بردار نیست و ممکن است آســـیب جبرانناپذی­ری ببینید»

بـــا کلـــی خواهـــش و تقاضـــا بـــه مســـئوالن حوزه امتحان و گفتن اینکه حتی بـــرای یک بـــار هم که شـــده به من اعتماد کنید، باالخره پذیرفتند با نظارت چند کارشـــناس دراین آزمون شرکت کنم.

روز آزمـــون دو تابلـــو در اختیـــارم گذاشـــتند تا تعمیر کنـــم هنگامی که کارم تمام شد و کار را تحویلشان دادم باور نمیکردنـــ­د و میگفتند:«با اینکه با چشمان خودمان دیدم تو این تابلو را تعمیر کـــردی باز هـــم نمیتوانیم باور کنیم» آن روز موفق شدم گواهی فنی و حرفهای کار بـــا برق را دریافت کنم.»

مـــردم لـــوازم برقیشـــان را برای تعمیر به شما میســـپارن­د؟«افرادی که مهارتـــم را با چشـــم دیدهاند، بله یـــا وسایلشـــا­ن را بهمنزلـــم میآورند تـــا تعمیر کنم یـــا خود بـــه خانه آنها مـــیروم. امـــا بیشـــتر افـــراد بهخاطر نابینـــای­ام به مهارتی که دارم اعتماد نـــدارد و میترســـند، بـــرق جانـــم را تهدید کند.»

کافی است سری به اینترنت بزنید و چرخـــی در ســـایتهای مختلف آن در مییابیـــد کارهـــای غیـــر ممکنـــی را مـــردم ممکـــن ســـاختند. کارهایی که فقط با جســـارت، تمریـــن و تکرار ممکن شده است.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran