Iran Newspaper

غیبگوی دروغین

- محمود سعادت قاضی دادگاه

چند سال پیش هنگام رسیدگی به یکی از پروندههایم با موضوع خاصی روبهرو شدم. مردی که در دام یک کالهبردار عجیب گرفتار شده بود به دادگاه آمده و ماجرا را اینگونه تعریف کرد: «خودرو گرانقیمتی داشتم که یک روز ظهر از جلو در منزلم به سرقت رفت. بالفاصله به کالنتری خبر دادم و شکایتی نیز نزد قاضی کشیک بردم. اما پساز پیگیریها، طی روزهای نخست موفق به شناسایی سارق نشدم. در این میان یکی از دوستان صمیمیام پیشنهادی داد و گفت؛ فردی غیبگو را در یکی از شهرهای جنوبی کشور میشناسد که میتواند محل ماشینهای مسروقه را بگوید. بههمین خاطر از من مصرانه خواست این موضوع را پیگیری کنم تا به ماشینم برسم. او پس از چند تماس با فردی ناشناس اعالم کرد که باید حق الزحمه مناسبی به غیبگو بدهم اما رقم پیشنهادی باال و تقریباً معادل نصف قیمت ماشینام بود. با خواهش زیاد از دوستم خواستم تخفیفی برایم بگیرد. سرانجام قرار شد مرد غیبگو مبلغی بگیرد و مابقی را پس از کسب نتیجه دریافت کند. به این ترتیب همراه دوستم به دیدن غیبگو رفتیم.»

اما انگار مأموران پلیس نیز بهطورنامحس­وس ماجرا را پیگیری کرده بودند و ضمن جستوجو، مرد غیبگو و دوستش را هم تعقیب کرده بودند.آنها متوجه شده بودند خودرو مسروقه در مکانی خلوت و در نقطهای دور از شهرستان در ساختمانی متروکه قرار دارد.»

مالباخته ادامه داد: «پس ازگفتوگو با غیبگو، به محل مورد نظررفتم ودرکمال ناباوری ماشینام را دیدم.بعد هم با سوئیچ خودروام را روشن کردم. در حالی که خوشحال و مسرور از پیدا شدن خودرو بودم مأموران هم در محل حاضر شدند و دوستم را دستگیر کردند که باعث تعجبم شد. وقتی علت را پرسیدم، روشن شد که مرد به ظاهر غیبگو و دوستم ترتیب یک کالهبرداری را دادهاند. یعنی پس از سرقت خودروام، آن را بیرون شهر در داخل خرابهای پنهان کردهاند وبه این ترتیب میخواستند پول هنگفتی به جیب بزنند.»

بد نیست در اینجا به مردم عزیز و خوانندگان محترم توصیه کنم به هیچ عنوان فریب چنین صحبت ها و اظهارات فریبکارانه را نخورند و در دام شیادان گرفتار نشوند. چرا که معموالً افراد سودجو و کالهبردار افراد ساده دل را نشانه میگیرند ...و

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran