Iran Newspaper

بابانـوئل طراح سرقت بزرگ

سارقان بزرگ همواره قصد دارند بهقول معروف راه صد ساله را یک شبه طی کنند تا بتوانند هر چه سریعتر به رؤیاهای شیرین خود دست یابند. اما در این مسیر برخی از آنها شیوههای عجیبی را درسرقتهای بزرگشان بهکار میگیرند.یکی از این سرقتها ازسوی باندی 5 نفره در ایالت تگزا

- گروه حوادث: آرزو کیهان/

در این سرقت که 23 دسامبر سال 1927 میالدی رخ داد، سارقان با برنامهای از قبل طراحی شده وارد بانکی در شهر «سیسکو» شدند. سر دسته گروه به نام «مارشال رادلیف» در لباس بابانوئل مشهور – سانتا- به همراه چند دوست و خویشاوندش به نامهای «هیل، دیویس، هلمز» و دیگر همدستانش به بانک دستبرد زدند. «رادلیف» نخستین فردی بود که همچون بابانوئل تنها یک روز قبل از سال جدید میالدی بسیار عادی و همچون دیگرمشتریا­نبانکرفتار­کردتابتوان­دنقشهجنجال­ی خود را اجرایی کند.

«مارشال» قبل از برنامهریزی سرقت بزرگش در شهر «ویچیتا فالز» روزگارش را میگذراند و برای سرقت باید به شهر«سیسکو» باز میگشت. او ابتدا برنامه سرقت از بانک را با برادرش «لی» ریخته بود اما مدت زمانی کوتاه پس از طرح اولیه سرقت، پلیس به «لی» ظنین شد و وی را دستگیر کرد. به همین دلیل دو نفر از همدستانش به نامهای «هلمز» و «هیل» را که از قبل با آنها آشنایی داشت به همراه مرد چهارمی به نام «دیویس» برای پشتیبانی سرقت دعوت به همکاری کرد.

اطالعات اداره پلیس تگزاس در روزهای قبل ازاین سرقت بزرگ نشان میداد، هر روز از 3 تا 4 بانک تگزاس دزدی صورت گرفته و به همین دلیل پلیس برای شلیک به سارقان بانکها مبلغ 5 هزار دالر پاداش تعیین کرده بود. اما هویت سارقان این دزدی از بانکها هرگز فاش نشد و پلیس نتوانست آنها را دستگیر کند.

«رادلیف» میدانست با توجه به سرقتهای انجام شده پس از بازگشتن به شهر «سیسکو» بهعنوان مظنون در این سرقت ها شناسایی و دستگیر خواهد شد و هر حرکتی در این راستا میتوانست برایش خطر آفرین باشد. به همین منظور تصمیم گرفت با هویت جعلی و در لباس یک سانتا وارد عمل شود و

نقشه ســــــــر قت بزرگ از بانک را اجرایی کند. بنابراین پس از دزدیدن یک خودرو به سمت شهر سیسکو حرکت کرد تا با همکاری دوستانش این سرقت بزرگ را انجام دهد. بدینترتیب روز 23 دسامبر 1927 میالدی به شهر وارد شد.

چند کوچه باالتر از بانک، رئیس باند «رادلیف» لباس بابانوئل خود را پوشید و از کوچه بیرون آمد. مردم و کودکان با دیدن بابانوئل خوشحال شدند و او را دنبال کردند.رئیس باند همچون دیگر مشتریان وارد بانک شد. هنگامی که مسئول صندوق به او سالم کرد جواب سالمش را نداد و به طرف باجه پرداخت پول رفت تا در این مدت کوتاه، دوستان مسلحاش بتوانند وارد بانک شوند. پساز ورود دیگر اعضای گروه، بابانول سارق اسلحه خود را از لباسش بیرون آورد و از صندوقدارخو­است پولهای نقد بانک را در کیسهای که همراه خود آورده بود بریزد و به او بدهد.

زن جوانی به نام «بلسن گیم» وقتی همراه دختر 6 ســــالهاش وارد بانک شد، امیدوار بود تا دخترش بتواند این بابانوئل را از نزدیک ببیند. اما اوکه از سرقت هیچ اطالعی نداشت متوجه شرایطی عجیب و خطرناک شد و بالفاصله دخترش را از بانک بیرون برد و خود نیزبه افسران پلیس خبر داد که سارقان در حال سرقت پولهای بانک هستند.

ناگهان درگیری میان سارقان حرفهای و مأموران پلیس آغاز شد و در این میان چند نفر از مشتریان و صندوقدار مجروح شدند. همان موقع سارقان برای فرار دو دختر01 و21 ساله به نامهای «اما میرابرتسون» و«الورنکومر»رابهعنوانس­پردفاعیگرو­گانگرفتندت­ا مسیرخودراب­هسمتکوچهطی­کنندوخودرا­بهخودرو برسانند. درجریان این درگیری2 افسر پلیس کشته و6 نفردیگرزخم­یشدندورئیس­دزدهانیزاز­ناحیهچانهو­پا مجروحشد.سرانجامدزد­انباگروگان­هایخوددرحا­ل فراربودندک­همتوجهشدند­بنزینخودرو­شانتمامشده وفراموشکرد­هاندقبلازع­ملیاتباکبن­زینراپرکنن­د. درهمینزمان­شلیکگلولها­فسرانپلیسب­هتایرخودرو فرار را برایشان دشوارکرد و آنها مجبورشدند خودرو سرقتیشانرا­بایکیازدزد­انمجروحبهن­ام«دیویس» وگروگانهار­هاکنند.

سارقان موفق شده بودند 12400 دالر پول نقد و 150 هزار دالر اوراق بهادار از بانک بدزدند اما مأموران خودرورایاف­تندوپولهای­سرقتیرابهب­انکبازگردا­ندند و دیویس به بیمارستان منتقل شد. ولی پزشکان نتوانستند او را از مرگ نجات دهند.رئیس باند سارقان یا همان «بابانوئل دزد»به همراه 2 نفر از همدستانش پای پیاده و زخمی به سمت منطقه جنگلی فرارکرده و موفق شدند روز بعد یک خودرو دیگر را بدزدند تا از دست مأمورانی که آنها را تعقیب میکردند فرار کنند. تعقیب وگریز میان مأموران پلیس و دزدان 7 روز طول کشید که در جریان این فرار سارقان یک جوان را نیز گروگان گرفتند. ولی در طول راه با شلیک گلوله این جوان را زخمی کردند. در این مدت سارقان بهدلیل خونریزی زخمهایشان، کمبود غذا و سرمای هوا بسیارضعیف شده بودند که نتیجه داستان روشن بود. سرانجام هر3 نفر به دام مأموران پلیس افتادند. مأموران، بابانوئل و همدستانش را درحالی پس از 7 روز تعقیب و گریز در تگزاس بهدام انداخته بودند که هنگام دستگیری هر کدام از دزدان 3 تا 4 اسلحه داشتند. طراحی سرقت به همراه برادر روز سرقت شروع تیراندازی 99 سال زندان

بابانوئل شکست خورده پس از محاکمه در 27 ژانویه 1928 بهجرم سرقت مسلحانه و طراحی چند سرقت به 99 سال زندان محکوم شد. یکی از همدستانش به نام «هلمز» در6 سپتامبر 1929 میالدی به اعدام محکوم شد که حکمش با صندلی الکتریکی به اجرا درآمد. او در آخرین درخواستهای زندگیاش قبل از اجرای حکم خواهان گوشت، سوسیس، گوجه فرنگی و قهوه از مأموران زندان شده بود و در نهایت پس از خوردن خوراکیهای مورد عالقهاش اعدام شد.

همدست دیگر بابانوئل سارق که «هیل»نام داشت به 99 سال زندان محکوم شد که در طول دوران محکومیتش 3 بار از زندان فرارکرد. اما هر بار به دام مأموران پلیس افتاد.بسیاری از مردم پس از شنیدن حکم دادگاه برای بابانوئل دزد بسیار عصبانی و ناراحت شدند.چراکه آنها معتقد بودند او بهعنوان طراح چنین سرقت خونینی مستحق اعدام است اما وی هرگز اعدام نشد. اظهارات یکی از شاهدان برنامه اصلی سرقت بازگشت پول به بانک

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran