Iran Newspaper

ناکامی سم شناسان انگلیسی در اثبات نقش روسیه در مسمومیت <اسکریپال>

سازمان منع تسلیحات شیمیایی دیروز پشت درهای بسته به بررسی پرونده مسمومیت جاسوس سابق روس پرداخت

-

گروهجهان/ پس از یک ماه جنگ دیپلماتیک بین روسیه، انگلیس و دســت کم 20 کشور حامی لندن و اخراج بیش از 100 دیپلمات روس از این کشــورها بر ســر مســمومیت یک جاســوس ســابق روس تبار؛ ســم شناســان انگلیسی اعالم کردند که نمیتوانند ثابت کنند سم به کار رفته شده در این حمله بیولوژیک ســاخت روســیه بوده است. البته دولتانگلیس­گزارشسمشنا­سانانگلیسی­رانیزنادید­ه گرفته و همچنان بر متهم کردن روسیه پافشاری میکند. این در حالی اســت که ســازمان منع تسلیحات شیمیایی دیروز چهارشــنبه برای بررســی اتهامهای انگلیس علیه روسیه پشت درهای بسته تشکیل جلسه داد.

به گزارش «ایران» به نقل از شــبکه خبری ســیانان، «گــری آیتکنهــد»، رئیس اجرایی آزمایشــگا­ه ســالحهای شــیمیایی ارتش انگلیس و مســئول پرونده مســمومیت ســرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس تبار و دخترش، روز سهشنبه در گفتوگو با شبکه خبری اسکای نیوز گفت: «ما توانستیم نوع ماده سمی [به کار رفته در مسمومیت اسکریپال] را «نوویچوک» و درجه آن را نظامی تشخیص دهیم اما نتوانســتی­م محل ساخت آن را مشخص کنیم. کشف محل ساخت این ماده نیازمند اطالعات غیرعلمی بیشتری اســت که برخی از این اطالعات در اختیار دولت اســت.» ایــن ســم شــناس آزمایشــگا­ه «پورتــون داون» انگلیس افزود: وظیفه آزمایشگاه او جمعآوری اطالعات علمی در رابطه با ماهیت ماده ســمی بوده اما شناسایی محل ســاخت آن بر عهده محققان آزمایشــگا­ه نیســت. البته او بر این نکته تأکید کرد که ساخت این ماده نیازمند روشهــای بســیار پیچیدهای اســت کــه تنهــا در ظرفیت دولتهاست. اینکه آیتکنهد به دست داشتن یک دولت در این حمله بیولوژیک اشاره کرد اتهامی را متوجه روسیه نمیکند. زیرا والدیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز سهشــنبه در جریان دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهــوری ترکیه در آنــکارا ضمن رد چندبــاره اتهامهای انگلیس علیه مسکو در پرونده اسکریپال تأکید کرد که 20 کشور دیگر (از جمله انگلیس) توانایی تولید ماده اعصاب به کار رفته در حمله بیولوژیک به جاســوس ســابق روس را دارند. رئیس اجرایی آزمایشــگا­ه ســالحهای شــیمیایی ارتش انگلیس در گفتوگو با اســکای نیوز از پاسخ به این ســؤال که آیا آزمایشــگا­ه «پورتــون داون» انگلیس تاکنون ماده ســمی «نوویچوک» را تولید کرده، طفره رفت و ادعا کرد، ماده سمی استفاده شده در مسمومیت اسکریپال در آزمایشگاه او تولید نشده است.

این اظهارات ســم شناس انگلیســی و مسئول پرونده جنجالی اســکریپال اگرچه در رســانههای جهــان بازتاب گســتردهای داشــت امــا باعــث نشــد، دولــت لنــدن از اتهامزنیها­ی خود علیه مسکو دســت بردارد زیرا وزارت خارجه انگلیس تنها چند ســاعت پس از انتشــار گزارش آیتکنهد اعالم کرد، لندن همچنان معتقد اســت روســیه مســئول این حمله بوده اســت. بهدنبال ناتوانی آزمایش نظامــی انگلیس در اثبات نقش روســیه در مســمومیت جاســوس روس، ســازمان منــع تســلیحات شــیمیایی به درخواست کرملین برای بررسی اتهامهای انگلیس علیه روســیه در یــک نشســت محرمانه و پشــت درهای بســته پاســخ مثبت داد و دیروز چهارشــنبه این نشســت برگزار شد. این اقدام سازمان منع تسلیحات شیمیایی به مذاق انگلیس خوش نیامــد زیرا وزارت امــور خارجه انگلیس، روســیه را متهــم کرد کــه هدفــش از درخواســت برگزاری این نشســت «تضعیــف» تحقیقات انگلیس بــوده و این درخواست در واقع یک «تاکتیک منحرف کننده» است.

بهگــزارش خبرگزاری فرانســه، پوتین روز سهشــنبه در نشست خبری مشــترک با همتای ترکیهای خود در آنکارا ابــراز امیــدواری کــرد، ســازمان منع گســترش ســالحهای شــیمیایی در نشســت خــود اتهامهایــ­ی را که لنــدن علیه مســکو در پرونده اســکریپال مطرح کرده، رد کند «زیرا 20 کشــور دیگر نیز توانایی تولید ماده اعصــاب به کار رفته در این حمله را دارند.» پوتین ادامه داد: این شگفت آور است که اینقدر ســریع یک چنین فراخوان ضد روسی از دل این اتفاقبیرون­آمد.دولتانگلیس­چندساعتبعد­ازحادثه مسموم شدن اســکریپال نخستین اتهامها را علیه مسکو مطــرح کرد و چند روز بعد نیز شــروع به اجرای تحریمها و فرآیندهــا­ی اخــراج دیپلماتها علیه روســیه براســاس این ادعا که «با احتمال زیاد» روســیه در این حمله دست دارد، کرد. همانطور که میدانید من از طریق گزارشهای رســانهها درباره این حادثه مطلع شدهام. من میخواهم اضافــه کنــم کــه براســاس گفتــه کارشناســا­ن بینالمللی حــدود 20 کشــور سراســر جهــان قادر بــه تولیــد مادههای اعصاب مشابهی هســتند. رئیس جمهوری روسیه گفت: ما میخواهیم اجازه یابیم که در این تحقیقات مشــارکت داشــته باشیم و روی دریافت اقالم و مواد مربوطه حساب بــاز میکنیــم زیرا در ایــن حادثه پای شــهروندان روس در میان است. به گزارش اسپوتنیک، سفارت روسیه در لندن روز سهشنبه اعالم کرد، مقامات انگلیس از تماس مسکو با کارشناسان پرونده اسکریپال جلوگیری میکنند. در بیانیه سفارت روسیه در انگلیس آمده است: «چندی پیش ما از وزارت خارجه انگلیس خواستیم ترتیب تشکیل جلسهای با آقای آیتکنهد [مســئول پرونده] یا همکارانش را بدهد؛ امــا جوابــی دریافت نکردیــم. بنابراین، اینطــور میتوان نتیجه گرفت که دولت انگلیس تمایل دارد سفارت روسیه را از ورود بــه ایــن موضــوع و گفتوگــو بــا کارشناســا­ن این پرونده منع کند.»

سفارت روســیه در ادامه تأکید کرد، اظهارات آیتکنهد نشــان میدهد تمام ادعاهای لندن در خصوص دســت داشــتن مســکو در مســمومیت اســکریپال یــک دروغ بیاساس بوده است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran