Iran Newspaper

برهم زنندگان برجام، مسئول عواقب آن خواهند بود

هشدار وزیر دفاع در نشست امنیتی مسکو:

-

ســرتیپ امیــر حاتمــی، وزیــر دفــاع جمهــوری اســالمی ایــران بــا تأکیــد بــر پایبنــدی تهــران بــه تعهــدات خــود در توافقهستها­ی،هشدارداد:عواملبرهم زننده برجام، مســئول عواقب سوء آن بر نظم و امنیت بینالمللی خواهند بود.

بــه گــزارش ایرنــا، وزیــر دفــاع ایران دیروز طی سخنانی در مراسم افتتاحیه کنفرانس امنیتی مسکو افزود: ما توافق برجــام را نمونــه موفــق یــک همکاری جمعی بینالمللی میدانیم که نتیجه تــالش و همــکاری تمامــی طرفهــا در چارچــوب احتــرام متقابــل بــه حقــوق ملــی و بینالمللــ­ی و دســتیابی به یک مفاهمــه در حــوزه امنیت منطقــهای و بینالمللی است. سرتیپ حاتمی ادامه داد: بدعهــدی امریکا و همراهی برخی شرکای غربی آن و بهانه جوییهای آنها در اجرای این توافق را عامل آســیب به فضــای اعتمــاد در صحنــه بینالمللی تلقی میکنیــم. وی تصریح کرد: تهران تقویــت قــدرت دفاعــی و اقتــدار دفــاع بازدارنــد­ه بویــژه در حــوزه موشــکی را حــق طبیعــی خــود در دفــاع مشــروع منطقــهای میدانــد و توســعه و تقویت آن را برای مقابلــه با تهدیدات متنوع و نوظهور ضــروری میداند و با قاطعیت آن را پیگیــری خواهــد کــرد. وزیــر دفاع و پشــتیبانی نیروهــای مســلح ایــران در بخــش دیگــری از ســخنان خــود گفت: کنفرانس امنیتی مســکو با درک مؤثر از شرایط حساس بینالمللی، تمرکز خود را بــر مهمترین چالــش امنیتی منطقه معطوف داشــته است و به همین دلیل انتظار مــیرود تا نتایج و دســتاورده­ای مثبتی برای امنیت بینالملل به همراه داشته باشد.

وی افزود: شرایط حاکم بر روندهای جهانی نشــان میدهد که امروز ساختار قدرت سیاســی- امنیتی - اقتصادی در نظامبینالم­للدرحالتجر­بهتغییرات جدیــد اســت. ایــن تغییــرات متأثــر از عصــر ارتباطات و مبتنی بــر ارزشهای ژئوپلتیکی در خلق موقعیتهای جدید و ظهور بازیگران متفاوت جهانی است. پیامدهای ناشــی از این تحوالت عمدتاً تحــت تأثیر رقابتهای فشــرده و ایجاد تفاوتهای بزرگ در مفهوم کشــورهای قدرتمنــد خواهد بود کــه مهمترین آن انتقال بخشی اساســی از قدرت جهانی

از نیمکــره غربــی بــه نیمکــره شــرقی و در نتیجــه تغییــر ثقل قــدرت جهانی از اقیانــوس اطلــس به شــرق آسیاســت. ســرتیپ حاتمی افــزود: بنابرایــن برای اولیــن بــار در طــول چهار قرن گذشــته، تحــوالت بینالمللــ­ی لزوماً وابســته به اراده غرب نخواهد بــود، رهبری این دو منظومه نیز برخالف دوران جنگ سرد

در دســت یک قدرت نیســت، بلکه یک اجتماعــی از بازیگران متفــاوت عرصه قــدرت در مقیاس جهانــی و منطقهای در هدایــت این بخشهــا نقشآفرینی میکننــد. وزیــر دفــاع ایــران در بخــش دیگری از ســخنان خود گفــت: پیگیری سیاســت قــدرت و انحصارطلبـ­ـی و رویکــرد منفعــت طلبانــه بــه امنیــت بینالملل، زمین حاصلخیــزی را برای ایجــاد و رشــد تروریســم فراهــم کــرده اســت. به گفته وی، به عبارتی ما شاهد سازماندهی بدترین کمپین ترور و کشتار انســانها در واشنگتن هســتیم. روندی که بر اســاس تجربیات کســب شــده در 20 ســال اخیر، میتوان حدس زد که به لحــاظ ژئوپلتیکی بــرای 20 ســال آینده )2060( همچنان ســتونی از بحرانها را پیش پای بشریت به وجود خواهد آورد. ■ با نابودی تفکر داعشی فاصله داریم

ســرتیپ حاتمــی در بخــش دیگری از ســخنان خــود گفت: اگر چه شکســت و نابــودی بنیادهــای ظاهــری گــروه تروریســتی داعــش با تــالش و فداکاری نیروهــای مســلح و ملت مبــارز عراق و ســوریه و حمایــت همهجانبــه ایــران و روسیه در یک همکاری منسجم حاصل شــد و تــب تروریســم در غــرب آســیا فروکش کــرده و ایــن منطقه از شــرایط بحرانی دینامیک خارج شــده است، اما هنوز با نابودی این تفکر فاصله داریم.

وی افزود: شــباهتهای ساختاری و ایدئولوژیک ایــن پدیده ناهنجار با موج جدید بنیادگرایی در جهان در بســیاری از ابعاد به صورت چشــمگیری نشان از تحــول و دگردیســی ایــن تهدید جهانی دارد. وزیــر دفاع ایــران با بیان اینکه این تحول را میتوان در ســبک و شیوه نوین عملکــرد و سیاســتگذا­ریهای رادیکال گــروه تروریســتی داعــش نیز مشــاهده کــرد، گفــت: شکســت کامــل ایــن گروه تروریســتی نیازمند شــناخت و شکست دادن تمامــی ابعــاد فکــری، رفتــاری و عملیاتی آن است.

وی افــزود: ایــن نقشهــا در قلمــرو مجــازی، عملیــات ایذایــی و انتحــاری، گرگهــای تنها و اســتقرار ســرزمینی یا قلمرو ســازی در جغرافیای دولتهای آشــوبزده بازنمایــی و حفــظ میشــود و همــه ایــن فضاهــا قابلیــت تبدیل به فضای تهدید علیه کشــورهای منطقه و فرامنطقهای را داراست.

وی گفت: متأســفانه بایــد بگویم که با چنیــن شــرایطی، منطقه ما بــا ثبات فاصلــه غم انگیزی دارد، چــرا که نه کار داعــش به طور کامل تمام شــده اســت و نــه تنشهــای منطقــهای عمیق بین بازیگــران منطقــهای و فرامنطقــه­ای چشــمانداز روشــنی را فــراروی تحقــق امنیــت منطقه قــرار میدهد. ســرتیپ حاتمــی اظهــار داشــت: بزرگتریــن مشــکل منطقــه بــرای اســتقرار امنیت و ایجــاد ثبــات دراز مدت این اســت که کشــورهای منطقــه فهــم مشــترکی از دردهای مشترک ندارند.

ســرتیپ حاتمــی ادامــه داد مداخله، تجــاوز و تجزیهطلبــ­ی درخصــوص کشــورهای منطقــه را مغایــر بــا اراده و منافع دولت و ملتهای منطقه میداند و با اســتقبال از نقش ســازنده روســیه در منطقه، راهبرد امنیت ســازی را در حفظ یکپارچگــی و تمامیت ارضی کشــورهای منطقــه مؤثر و مفیــد میدانــد و به جای موازنه ســازی، مشــارکتجو­یی را توصیه میکنــد. وی گفــت: جمهوری اســالمی ایــران بــا تأکیــد بر ابتــکار عمل سیاســی مشــترک در حل بحران سوریه، مخالف هرگونه تجاوز نظامی به ســرزمین ســایر کشــورها و ضــرورت احترام بــه تمامیت ارضــی و حاکمیــت ملــی آنهــا اســت و آمادگــی دارد تــا بــا همراهــی و همکاری منطقهای به رنج و محنت مردم مظلوم منطقه همچون یمن پایان دهد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran