Iran Newspaper

فروش خیرهکننده 12 میلیارد تومانی «عیدانه کتاب»

هشتمین طرح تخفیف فصلی کتاب با بیشترین استقبال از سوی کتابخوانان خراسان رضوی رقم خورد

- مریم شهبازی

هشتمیندوره­ازطرحتخفیف­فصلیکتاب با عنوان «عیدانه کتاب »97 در حالی شــب گذشــته به ایســتگاه پایانی رســید که اهالی خراسان رضوی گوی سبقت را در خریداری کتــاب، از دیگر اســتانهای کشــور و حتی از پایتختنشــ­ینان هم ربودند؛ ایــن میزان از استقبالدرش­رایطیبهدست­آمدکهتهران بیشــترین تعداد کتابفروشــ­یهای سراســر کشور را به خود اختصاص داده بود.

این سومین سالی اســت که دوستداران کتاب، نوروز را با خریداری کتاب، خواندن و حتی عیدی دادن آن جشن گرفتند. عیدانه کتاب امســال هم کمــی قبل از فرارســیدن ســال نو آغاز شــد، منتهی با یک تفــاوت در مقایسهبادو­رههایقبل.درایندورهع­یدانه در تهران در 25 اســفندماه و سه روز دیرتر از سایر شهرها و استانهای کشور آغاز شد. آن طور که «نیکنام حســینی پــور» مدیرعامل مؤسســه خانــه کتــاب بــه «ایــران» گفــت مهمتریندلی­لاینتفاوتچ­ندروزهدرای­ن بوده که کتابفروشــ­ان شهرســتانی به سبب دسترسی ســختتر به ناشــران، از فرصت بیشتریبرای­تهیهفهرستک­تابهایمورد نظرخودبرخو­ردارشوند. ■ غافلگیریمس­ئوالنخانهک­تاب

حســینیپور کــه زمــان چندانــی از قدم گذاشتن او به «مؤسسه خانه کتاب» یکی از زیرمجموعهه­ای معاونت فرهنگی وزارت ارشادنمیگذ­رد،درارتباطبا­میزاناستقب­ال مــردم از «عیدانــه کتــاب79» بــه «ایــران» گفت:«اســتقبال مردم بویژه در ایــن دو روز آخر که تخفیفها به03 درصد رسید آنقدر زیادبودکهغ­افلگیرمانک­رد.»

نکتهجالبتو­جهدربارهمی­زاناستقبال مردم از عیدانه امسال، قرار گرفتن این دوره ازطرحتخفیف­فصلیمعاونت­فرهنگیدر تعطیالتنور­وزیاست.بواسطهآنکه­اغلب مردمیامشغو­لدیدوبازدی­دهاینوروزی­یا در سفر بودند، تصور چنین استقبالی دور از انتظار مسئوالن اجرایی آن بود. با این حال حضور مــردم در کتابفروشــ­یهای سراســر کشــور منجر به فــروش 12 میلیــارد تومانی کتابشد.ازسویینزدی­کبه035 هزارجلد کتاببهفروش­رسیدهکهرقم­قابلتوجهی بهشمارمیآی­د.

البتــه آن طور که حســینیپور گفت این رقــم تــا اواخر سهشــنبه شــب اســت و آمار دقیقتــر میــزان خریــد و فــروش کتابها و دیگر جزئیات طرح امروز از ســوی مؤسسه خانه کتــاب مطرح میشــود. این مســئول فرهنگــی در ادامــه افزود: «آنقدر اســتقبال مــردم خــوب بــوده کــه مــا بــا تماسهای متعــددی طــی روزهای اخیر بــرای تمدید زمــان عیدانه کتاب روبهرو شــدیم. قرار بود عیدانه این دوره تا دوازدهم فروردین برقرار باشد اما بهدلیل تعطیلی روز دوازدهم و از سویی والدت حضرت علی(ع) دو روز دیگر به زمان آن افزود شد و تا پانزدهم ادامه پیدا کرد.»

همان طور که ابتدای گزارش اشاره شد، در این دوره بیشترین میزان خرید کتاب به اهالی خراســان رضوی تعلــق دارد، بعد از آن هــم اهالی تهران، اصفهان، قم و گیالن جایگاههای بعدی را از آن خود ســاختهاند. کتابفروشــ­یهای سراسر کشــور در «عیدانه کتــاب79» شــرکت کردنــد، گرچــه برخــی کتابفروشیه­ایدایرازمن­اطقکمبرخور­دار از جمله ایالم و مناطقی از هرمزگان حضور کمرنگتریدا­شتند.»

در هشتمین دوره طرح تخفیف فصلی کتاب 793 کتابفروشی عضو شدند، این در حالی اســت کــه در دوره نخســت این طرح که پاییز ســال 94 با عنوان «کتابفروشــ­ی به وســعت ایران» تنها 80 کتابفروشــ­ی عضو شــدند. از آنجایــی کــه در ارتبــاط بــا طــرح تخفیف فصلی کتاب که چند سالی است با عنوانهای«عیدانه»،«تابستانه»و«پاییزه» کتاب برگزار میشود نظرات مثبت و منفی مختلفی شــنیده میشــود. از همیــن رو به صورت تصادفی و بدون گزینش خاصی به سراغبرخیکت­ابفروشانسط­حکشوررفتیم تــا از نظــرات آنان دربــاره این طــرح باخبر شویم. یکی از گالیههایی که در این رابطه از سویبرخیکتا­بفروشانمطر­حشدضعف در اطالعرسانی مؤسســه مجری این طرح اســت. با وجود ایــن مدیرعامل خانه کتاب تأکید کــرد که از طریق رســانههای جمعی اطالعرســا­نی کافی انجام شده اســت. او در همین رابطه گفت:«نه تنها از طریق سایت خانــه کتــاب، بلکــه حتــی از طریق ارســال پیامــک و همچنیــن انتشــار خبــر از طریق تلویزیونوس­ایررسانهها­یجمعیبرگزا­ری این طرح تخفیف را به اطالع عموم مردم و کتابفروشیه­ارساندیم.»

او در گفتههایش تأکید کرد آن دســته از کتابفروشان­یکهشرکتنکر­دهاندیاعال­قهای به این حضور نداشــتهان­د یا اینکه سیســتم مدیریــت کتابفروشــ­ی آنان هنوز به شــکل سنتیبودهوق­ادربهاعالم­عالقهمندیخ­ود نبودهاند.

از آنجایــی کــه طــی ایــن مــدت آمــار و ارقامی مبتنی بر استقبال از برخی کتابها منتشر شده حسینیپور این مسأله را رد کرد و گفت:«بــرای جلوگیــری از رقابــت کاذب تصمیم گرفتیم تا پایان عیدانه فهرســتی از کتابهــای پرفروش ارائــه ندهیم چراکه نگران بودیم مفسدهای از این طریق ایجاد نشــود. البته حاال که عیدانه به پایان رسیده آماراینکتا­بهارامنتشر­خواهیمکرد.»

محمدعلــی جعفریــه، مدیر مســئول نشــر و کتابفروشــ­ی ثالــث درارتبــاط بــا میــزان اســتقبال مــردم از عیدانــه کتــاب گفت:«بواســطه افزایش قیمــت کاغذ و به تبعآنافزای­شقیمتکتابب­ااجرایچنین طرحهاییموا­فقهستمچراک­هقدرتخرید بیشتری در تهیه کتاب به مردم میدهد. به عقیــده مــن از آنجایی که هــدف این طرح حمایتازمرد­ماستهمهکتا­بفروشانبای­د در آن عضو بشــوند. ما هم در کتابفروشــ­ی ثالث وظیفه خودمان دانستیم که همچون دورههای قبل در این طرح عضو بشــویم تا مردم از یارانهای که به آنان اختصاص پیدا کردهمحرومن­شوند.»

برخــالف گفتههــای مدیرعامــل مؤسســه خانه کتاب طی گفتوگو با برخی کتابفروشان متوجه شدیم که هنوز اطالعی از این طرح و چگونگی برگزاریاش ندارند. حتی برخی کتابفروشــ­ان هم مانند خلیل صفری،مدیرکتابفر­وشی«بهار1»درتهران اعــالم کردند که نیــاز و تمایلی به عضویت در این طــرح ندارند.کاکاخیری ســتار مدیر کتابفروشــ­ی «امام خمینی» شــهر ایــوان از ایالم از جمله کتابفروشــ­انی بود که با وجود چندیــن دهه فعالیــت در این عرصه هیچ اطالعــی از برگــزاری ایــن طــرح نداشــت، البتــه او تأکیــد کرد اگر برای تابســتانه کتاب اطالعرســا­نی انجام شود به شــرکت در آن عالقه دارد و آن را طرح مفیدی برای جذب مردمبهخرید­اریکتابعنو­انکرد. ■ جــای خالــی آمــوزش و پــرورش در طرحهایاینچ­نینی

عبــاس عزیزینژاد، مدیر کتابفروشــ­ی دانــش از اســتان البــرز کــه سالهاســت به همراه پدرش در این حرفه مشــغول است هماطالعیاز­برگزاریاین­طرحنداشتام­ا بعدازکسباط­العاتیدربا­رهاشتأکیدک­رد که هــم خودش و هم پــدرش در دوره بعد شــرکت خواهند کرد. اکبرچیت ســاز، مدیر کتابفروشی احمد از اصفهان که مسئولیت اتحادیه کتابفروشــ­ان این استان را برعهده دارد هم از جمله موافقان این طرح اســت. او گفــت:«ای کاش در کنــار برگزاری چنین طرحهایــی آمــوزش و پــرورش هــم بــرای عالقهمند کــردن دانشآموزان به مطالعه کار کنــد، بهعنــوان نمونــه در همیــن ایــام برگــزاری عیدانه یا تابســتانه کتاب میتوان دانشآمــوز­ان را بــه تورکتــاب خریــدن در کتابفروشیه­ابردتاکتاب­خریدنبرایآ­نان عادتی لذتبخش شــود.» اســرافیل یاوریان مدیر کتابفروشــ­ی «یاوریــان» از اردبیل هم یکی دیگراز کتابفروشــ­انی است که با وجود ابــراز عالقهمنــد­ی خود به برگــزاری چنین حمایتی از آن اطالعی نداشت و آن را ناشی از ضعف در اطالعرســا­نی دانست. محمد زارع مدیر کتابفروشی «شایسته» از تبریز در طرح این دوره حضور داشته و معتقد است که مزایای شــرکت در آن بیشتر از معایبش اســت. البتــه او تأکید کــرد که باید چــارهای اندیشــید تا مردم به خرید فصلــی کتاب و تنها بــا ارائه تخفیف عادت نکنند! به گفته ایــن فعال حوزه کتاب از طریق این طرحها یارانه کتاب به شــکل شــفافتری به دست مردممیرسد. بهگفتهمسئو­النخانهکتا­بدرایندوره بیشترین استقبال مردم از کتابهای حوزه رمان، داســتان و از ســویی کودک و نوجوان بوده اســت. طرحی که در عیدانه کتاب 97 بنــای اجرای آن با بودجه 2 میلیارد تومانی گذاشته شد اما با رایزنیهای انجام شده به میلیاردو00­5میلیونتوم­انرسید.البتهآن 2 طورکهحسینی­پورگفتاحتم­الافزایشای­ن مبلغبرایدو­رههایبعدوج­وددارد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran