Iran Newspaper

سپهری‌و‌تناولی‌باز‌هم‌دل‌بردند

-

چوب حراج کریسیتز در دوبی باال رفت حراج کریســتیز ســالی دوبــار در دوبی برگزار میشــود و این فرصت را در اختیار هنرمندان خاورمیانه قرار میدهد تا در ایــن حراجی آثــاری از هنر معاصر این منطقه را عرضه کنند. هنرمندان ایرانی در دورههای مختلف این حراج جزو رکوردداران همیشگی بودهاند و چهرههایی مانند «ســهراب سپهری»، «پرویز تناولی»، «محمد احصایی» و چند نام دیگر از جمله هنرمندان نقاشــی بودهاند که همواره در این حراجی خواهان داشــتهاند. امســال هم هنرمندان ایرانی در بیســت و چهارمین حراج کریســتیز دوبی با فروش باالی آثــار خود یکبار دیگر جایگاه ویژه هنــر ایران در خاورمیانه را دوبــاره به رخ دیگران کشــیدند. در تازهترین دور از برگزاری این حراج، بیش از 40 درصد فروش کلی به آثار هنرمندان ایرانی اختصاص پیدا کرد و در واقع از میان 9 اثری که در این حراج باالی 100 هزار دالر به فروش رسیدند، 5 اثر به هنرمندان ایران اختصاص داشت.

در بیســت و چهارمیــن دوره از حــراج کریســتیز خاورمیانــ­ه از میــان ســه اثــر گرانقیمت «شــفیق عبدو»، «فهرالنســا زید» و «ســهراب ســپهری» که باالی 00۲ میلیون دالر قیمت پایه داشتند، دو اثر از سهراب سپهری عرضه شد که اثر آبستره بــدون عنــوان این هنرمند با مبلع ۲87,500 دالر رکورددار فروش شــد و اثر دوم او از مجموعه «تنه درختها» خریداری پیدا نکرد. اثر فرهاد مشــیری هم با عنوان «بــازی تمام شــد» به فــروش ۲1۲,500 دالری دســت یافت. پرویــز تناولی هم که سالهاست رکوردار حراج خاورمیانه است، از جمله هنرمندانی بود که آثارش در این دوره هم خوش درخشید و سه اثر او از مجموعه «هیچ»ها با قیمت ،187,500 50,000 و 18,750 دالر به فروش رسید. حسین زندهرودی نیز با سه اثر در این دوره حراج حضور داشت که تنها یک اثر او با مبلغ 118,750 دالر چکش خورد.

محمد احصایی دیگر هنرمند ایرانی بود که اثرش به مبلغ 100 هزار دالر چکش خورد تا 5 چهره اصلی مارکت هنر ایران به فروشهای باالی 100 هزار دالر دست پیــدا کنند. در این دوره از حــراج آثار نصراهلل افجــهای 47,500 دالر، تیمو ناصری ،43,750 منوچهــر یکتایــی 40 هــزار دالر، ســیراک ملکونیــان ،37,500 مســعود عربشــاهی ،۲7,500 عذرا حقیقی بخشــایش 5۲ هزار دالر، جعفــر روحبخش 15 هزار دالر و ساسان بهنام بختیار 15 هزار دالر به فروش رسیدند. در این دوره، حراج در مجموع ۲,973,6۲5 دالر فروش داشــت که از این میان 1,۲۲6,۲50 دالر ســهم 15 اثر فروش رفته هنرمندان ایرانی بود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran