Iran Newspaper

حمله 00۱ میلیارد دالری امریکا به چین

جنگ تجاری واشنگتن و پکن وارد مرحله تازهای شد

-

گروه اقتصادی / جنگ تجـــاری امریکا با چین وارد مرحله جدیدی شـــده است. پساز آنکـــه امریـــکا افزایـــش تعرفه کاالهـــای وارداتـــی خـــود را آغـــاز کرد، مقامات پکـــن نیز در اقدامـــی متقابل روی 60۱ قلـــم کاالی امریکایـــ­ی تعرفه وضع کردنـــد. اما ماجرا بـــه همین جا ختم نشـــده اســـت چرا کـــه ترامپ به مقامات تجاری امریکا دستور داد که در پاســـخ به واکنش پکن در وضع تعرفه روی 60۱ قلـــم کاالی امریکایـــ­ی، وضع تعرفـــه اضافـــی 00۱ میلیـــارد دالری را روی کاالهای چینی، بررسی کنند.

بهگزارش مهر بـــه نقل از تاسنیوز، کاخ ســـفید در بیانیـــها­ی اعـــالم کـــرد کـــه ترامـــپ رئیـــس جمهـــوری امریکا بـــه مقامـــات تجـــاری ایـــاالت متحـــده دســـتورال­عملی را ابـــالغ کـــرده کـــه بـــه موجب آن، تعرفـــه اضافی 00۱ میلیارد دالری را روی کاالهـــای چینـــی در نظـــر گیرند.

همچنیـــن دونالـــد ترامـــپ، رئیس جمهوری ایـــاالت متحده امریکا گفت: چیـــن به جـــای اینکه بد رفتـــاری خود را در فعالیتهـــ­ای تجـــاری درمـــان کنـــد، صدمـــه زدن بـــه کشـــاورزا­ن و تولیدکننــ­ـدگان مـــا را انتخـــاب کـــرده اســـت. رئیس جمهـــوری امریکا گفت: پکـــن بارهـــا بـــا انجـــام فعالیتهـــ­ای غیرمنصفانه خود ســـعی در بهدســـت آوردن حقـــوق معنـــوی کاالهـــای امریکایی کرده است.

دونالـــد ترامـــپ پیـــش از انتخابات ریاســـتجم­هوری از کســـری تجـــاری امریکا ابـــراز نگرانـــی میکـــرد. او قول داد بهمنظور بهبود وضعیت تجاری و حمایت از کسبوکارها، تعرفه واردات را افزایش دهد. در این راستا اواخر سال گذشته دولت ترامپ در نخستین اقدام خود تعرفه واردات پنل خورشیدی (که غالباً از چین وارد میشـــود) و ماشـــین لباسشـــوی­ی را افزایـــش داد. پس از آن ترامپ به سراغ یکی از بزرگترین اقالم وارداتی خود یعنی فـــوالد و آلومینیوم رفت که البتـــه عالوه بر چین اروپاییها و صدهـــا کشـــور دیگـــر را درگیـــر جنگ تجاری خود کرد.

یکـــی از موضوعات مهـــم در رابطه تجـــاری و اقتصـــادی امریـــکا بـــا چین و ســـایر کشـــورها بدهیهـــای هنگفت امریکا اســـت که از مرز 20 تریلیون دالر گذاشـــته اســـت. در این رابطـــه بیش از یـــک تریلیـــون دالر از ایـــن بدهیها به چینیها تعلـــق دارد. در واقع چینیها پس از ژاپـــن بزرگترین طلبکار دولت امریکا هســـتند. به منظـــور اطمینان از رقابتـــی بودن تولید کاالهـــا و خدمات، چین عالوه بر رشد اقتصادی قدرتمند، میلیاردهــ­ـا دالر از اوراق خزانـــهدا­ری امریـــکا را خریداری کرد. این امر نهتنها نرخ بهره را در امریکا پایین نگه داشته، بلکه به رشد اقتصادی چین نیز کمک کرده اســـت. البته طی ســـالهای اخیر دارایـــی چیـــن در وزارت خزانـــهدا­ری امریـــکا کاهش یافته اســـت (اوج آن به ســـال ۵۱02 برمیگـــرد­د). در اینبـــاره چین تـــالش میکند بهمنظـــور تقویت ارزش یـــوآن (پول ملی چیـــن)، از دالر خالص شود. البته نگهداشتن یا فروش دالر کمکی بـــه دولت چیـــن در جنگ تجاری با امریکا نمیکند.

هرچنـــد ترامـــپ در افزایش تعرفه واردات برخی از محصوالت صنعتی و مواد خام به بخشـــی از اهداف خود در حمایـــت از تولید داخل دســـت یافت، امـــا بـــا افزایـــش تعرفه صدهـــا کاالی امریکایـــ­ی که به چین صادر میشـــود، بخـــش دیگـــری از تولیدکننده­هـــای امریکایـــ­ی بخصوص کشـــاورزا­ن از این جنگ آسیب دیدهاند. ■ کسری تجاری امریکا به باالترین رقم ۵.۹ سال اخیر رسید

در مـــاه فوریـــه درحالیکه بـــا وجود تقاضـــای بـــاالی داخلـــی و جهانـــی، صـــادرات و واردات امریکا بـــه مقادیر رکـــوردی خـــود دســـت یافت، کســـری تجـــاری امریکا به باالتریـــ­ن میزان ۵.۹ ساله خود رسید.

بـــه گـــزارش رویتـــرز، در مـــاه فوریه درحالیکـــ­ه بـــا وجـــود تقاضـــای باالی داخلی و جهانـــی، هم میزان صادرات و هم میـــزان واردات امریکا به مقادیر رکـــوردی خـــود دســـت یافت، کســـری تجاری امریـــکا به باالتریـــ­ن میزان ۹ و نیم ساله خود رسید.

خبـــر بدتـــر شـــدن کســـری تجاری امریـــکا درحالی روز پنجشـــنبه منتشـــر شـــد که چین و امریکا در یک زدو خورد تجـــاری کـــه باعـــث ایجاد وحشـــت از جنگ تجاری شـــدهاند، درگیر شدهاند. تنشهایی که بازارهای مالی را به لرزه در آورده است.

دپارتمان تجاری امریـــکا اعالم کرد که کسری تجاری امریکا در ماه فوریه 6.۱ درصـــد افزایش یافته اســـت و به 6.۷۵ میلیارد دالر رســـیده اســـت که باالترین میـــزان آن از اکتبر 2008 تاکنون اســـت. ایـــن درحالی اســـت کـــه اقتصاددانا­نی که در نظرســـنجی رویترز شـــرکت کرده بودند پیشبینی کـــرده بودند که در ماه فوریه کســـری تجـــاری امریکا بـــه ۵6.8 میلیـــارد دالر خواهـــد رســـید. کســـری تجاری در بخش کاالها بیشترین میزان آن از جوالی 2008 تاکنون است و مازاد تجاری در بخـــش خدمات هم کمترین میزان آن از فوریه 20۱2 تاکنون است.

درحالیکه کســـری تجاری کاالهای حساس سیاســـی با چین در ماه فوریه ۱8.6 درصـــد کاهـــش یافته اســـت و به ۳.۹2 میلیارد دالر رســـیده اســـت، این میزان تا به اینجای امسال 2.02درصد افزایـــش یافتـــه اســـت. در مـــاه فوریه صـــادرات کاال ۳.2درصـــد افزایـــش یافـــت و به 2.۷۳۱ میلیارد دالر رســـید. واردات کاال هـــم 6.۱ درصد جهش کرد و به 2۱4.2 میلیارد دالر رســـید. واردات امریکا از چین در ماه فوریه ۷.4۱ درصد کاهش یافت.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran