Iran Newspaper

گوش شنوای وزیر علوم در «اینستاگرام»

منصور غالمی در گفت و گو با «ایران» از رسیدگی به مسائل دانشجویان در شبکه اجتماعی می گوید

- هدی هاشمی

این روزها خیلی از وزیران دولت دوازدهم در شــبکههای مجازی فعالند و از این طریق با مســائل و مشکالت مردم آشــنا میشــوند. برخیها در توئیتر عضوند و گروهی دیگر هم در اینستاگرام و فیسبوک. در این میان شماری از وزیران درباره شرایط دیپلماسی، وضعیت فناوری و آموزش مینویســند و تعدادی دیگر هم از حقوق شــهروندی زنان و جوانان میگویند. البته در این میان عدهای هم هســتند که همراه کاربران شبکههای اجتماعی میشــوند و نســبت به برخی موضوعات کاربران واکنش نشــان میدهند. کافیاستسری­بهصفحاتاجت­ماعیبزنیمو­میزانکامنت­هاییکهازسو­یبرخیاز سیاسیونزده­میشود،رابخوانیم.بااینهمهبر­خیازسیاسیو­نمحبوبیتبس­یاریدر فضای مجازی دارند و کاربران مشکالتشان را از طریق همین شبکههای مجازی با آنها مطرح میکنند منصور غالمی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یکی از همین افراد است کــه حضور فعالی در اینســتاگر­ام دارد او بعــد از اینکه بر صندلی وزارت علوم نشســت صفحهاینستا­گرامشراباز­کردبااینکه­4 هزارفالوئر­دارداماسعی­کردهدرطیای­نمدت کوتاه در این شبکه اجتماعی فعال باشــد و بیواسطه با دانشجویان حرف بزند. درباره فعالیتوزیر­علومدرشبکه­اینستاگرام­بااوگفتوگو­یکوتاهیانج­امدادهایم. ■ آقــای غالمــی شــما جــزو وزیرانــی ســاعت از وقت خود را - معموالً شب هســتید که عالقه ویژهای به اینستاگرام هنــگام و در آخر وقت - صرف حضور داریــد درهمیــن مــدت کوتاهــی کــه در اینســتاگر­ام میکنــم و تقریبــاً همه بــر صندلــی وزارت علــوم نشســتهاید پیامهــا، کامنتهــا و بازخوردهــ­ای توانستید از طریق این شبکه اجتماعی مرتبــط بــا مطالــب و تصاویــری را که بــا دانشــجویا­ن و خانــواده آنهــا در در صفحــه شــخصیام منتشــر کردم، ارتبــاطبا­شــید.بهمــابگوی­یــدمعموالً میخوانم.حتــی اگــر دانشــجویی چنــد ســاعت در روز وقت خــود را در مشــکلی داشته باشــد از طریق همین اینستاگرام­سپریمیکنید؟ صفحهمطلعمی­شوم.

دقیقــاً از طریــق همیــن شــبکه ■چقدر از طریق این شــبکه اجتماعی اجتماعی توانســتم با مشکالت برخی موفق بــه حل مشــکالت دانشــجویا­ن از دانشجویان آشنا شــوم. خب تقریباً بودید؟ به صــورت روزانه به صفحه شــخصی در جایــگاه وزیــر علــوم، تحقیقات خــود در شــبکه اجتماعی اینســتاگر­ام و فنــاوری از مســیرها و کانالهــای مراجعه میکنم؛ بهطور متوســط یک ارتباطــی متنــوع و مختلفــی بــرای آگاهــی از مســائل، موضوعــات و مشــکالت جامعــه دانشــگاهی کشــور اســتفاده میکنم. افزون بــر ارتباطات رو در رو و حضــور جلســات مختلــف، تــالش کــردهام از ابزارهــای ارتباطــی و رســانههای جمعــی و اجتماعــی بــرای ایــن کار اســتفاده کنــم. یکــی از ایــن امکانــات ارتباطــی و رســانهای، بهرهگیــری از فضــای مجــازی و بویژه شــبکه اجتماعــی اینســتاگر­ام اســت. خــودم فکر میکنم توانســتم بخشــی از مشــکالت را حــل کنــم. بــا توجــه بــه ماهیــت ارتباطــات در شــبکههای اجتماعــی مجــازی و نیــز دسترســی وســیع، ســریع و آســان بــه ابزارهــا و پیــام رســانهای موجــود در فضــای مجازی همچون اینســتاگر­ام، بسیاری از دانشــجویا­ن، اســتادان و کارکنــان حوزه وســیع آموزش عالی از این فضا بــرای بیان نقطــه نظــرات، دیدگاهها، مســائل و مشــکالت خــود بهصــورت بیواسطه و بیپرده استفاده میکنند. من نیز از رهگذر ایــن فضای ارتباطی نوین، از مسائل دانشجویان و اعضای هیأت علمی و کارکنان را که بهصورت فردی یا گروهــی مطرح میکنند، آگاه میشوم و آنها را پیگیری میکنم. ■ آیــا دانشــجویا­ن دربــاره معضــالت اجتماعــی جامعــه بــا شــما صحبــت میکنند؟

دانشــجویا­ن، عمومــاً در مــورد مســائل و مشکالت شــخصی و سپس گروهــی و صنفــی خــود مطالبــی را با مــن مطرح میکننــد و به نــدرت وارد مسائل اجتماعی شدهاند. ■ موضوعــی بــوده کــه شــما از طریــق اینستاگرام متوجه آن شده باشید؟

از آنجا که برخی از درخواستهای مطرح شده در فضای اینستاگرام باید از طریق دانشــگاهه­ای محل تحصیل یــا محــل اشــتغال پیگیــری شــود، بــه افــراد پیــام میدهم که به دانشــگاه یا مؤسســه خــود مراجعه کننــد؛ هرچند اغلــب اصــرار دارند تــا با دســتور وزیر کارشــان انجــام شــود. مــواردی کــه از طریق اینســتاگر­ام پیگیری شده باشد، کم بوده اســت. امــا برخــی وقتها هم متوجه موضوعی شدم و خودم پیگیر آن بودم. ■ چنــد ســال اســت عضــو شــبکه اینستاگرام هستید؟

از ابتدای تصدی مسئولیت وزارت علــوم، تحقیقــات و فنــاوری وارد فضای مجازی و به طور خاص شــبکه اجتماعی اینستاگرام شدهام. ■ چرا عالقهمند به این شبکه شدید؟

بهنظــر میرســد که در کنــار ابزارها و امکانهــای ارتباطــی و رســانهای متنــوع و گوناگــون در دنیــای جدیــد، یکــی از مجراهــای ارتباطــی مناســب بــرای برقــراری ارتباطــات مســتقیم و بیواســطه با خانواده بــزرگ آموزش عالی حضور در فضای مجازی باشد. ■ برآورد شما از اینســتاگر­ام چیست؟ مــردم بیشــتر دنبــال چــه موضوعاتی هستند؟

بــرآورد خاصــی از اینســتاگر­ام ندارم. مــن فقط به صفحه و حســاب کاربــری خــودم مراجعــه میکنــم. امــا بهنظــرم اینســتاگر­ام بــا توجــه به فراگیــری و برخــی ویژگیهــا همچون جذابیتهای بصری و امکان برقراری ارتبــاط زنده بــا مخاطبــان – کاربران، ابــزار ارتباطــی خوبــی در کنــار دیگــر پیامرسانها و رسانههای اجتماعی به شمار میآید.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran