Iran Newspaper

بهاریه‌گالر‌یها

گزارش «ایران» از افتتاح نمایشگاهها­ی هنری در سال جدید

- محمود مکتبی نمایشگاه اثری از: فرشید ملکی اثری از: فریدون آو

نخســتین جمعه پس از تعطیات نوروزی سال ۷۹۳۱، عــاوه بر تعــدادی از نمایشــگاه­هایی که در روزهــای نوروز هم برپا بودند، نمایشــگاه­های جدیدی افتتاح شــد و گالریهــای تهران میزبان هنرمندان جدید و آثار آنها هستند. ■ خانهای روی آب

خانــه هنرمندان ایران از جمعــه ۷۱ فروردین مــاه، میزبان نمایشــگاه «آلدو ســلوچی» عکاس ایتالیایی اســت. نمایشــگاه عکس آلدو ســلوچی بــا عنــوان «جهــان غوطــهور» بــا همــکاری خانه هنرمنــدان ایــران و ســفارت ایتالیــا در ایــران، در گالری ممیز خانه هنرمندان ایران افتتاح شــده و تا ۷۲ فروردین برپا خواهد بود. در این نمایشــگاه آلــدو ســلوچی ۵۱ عکــس کــه گزیــدهای از چهــار مجموعه اســت را در معرض دید مخاطبان قرار میدهــد. ســلوچی طراحی و نقاشــی را از کودکی آغــاز کــرد و در کنــار هنر بــه ورزشهــای دریایی و غواصی عاقه دارد؛ آب همواره جذابیت خاصی برای او داشــته اســت و از این عنصر در آثارش به شــکلی بدیع و شاعرانه اســتفاده میکند. الدو در آثــارش آب را از بســتر اصلــیاش جدا کــرده و به جزئیات هندســی و سیالیت آن توجه کرده است. او در عکسهای خود فرمهای زیبا و درخشانی از آب را به نمایش میگذارد. ســلوچی که مجذوب دنیای عکاسی و ویرایش رایانهای عکس است، با آثار خود به شــکلی تأثیرگذار، خودجوش و خارج از هرگونه قاعده با مخاطب ارتباط برقرار میکند.

گالری دســتان ۲ نیز این هفتــه میزبان آثاری از «فریــدون آو» بــا عنوان«مشــق شــبهای طوالنی زمســتانی» اســت. این نمایشــگاه هم تا 4۱ اردیبهشت ماه در گالری دستان۲ برپا خواهد بود. همچنین نمایشــگاه نقاشیهای آو با عنوان «یادداشــت ۲» در گالری دســتان و یک چیدمان از او در «اتــاق بــرق» ایــن مجموعــه بــه نمایش گذاشــته شــده اســت و میتوانیــد مجموعــه آثار مختلف این هنرمند را در گالری دســتان ببینید. فریــدون آو از هنرمنــدان صاحبنــام و خوشــفکر ایرانی اســت. فریدون آو همنسل نقاشانی چون ابوالقاسمس­ــعیدی، زنــدهرودی، محصــص ...و بوده است و به لحاظ کاری جزو هنرمندان فعال و متفاوت ایران محسوب میشود. ■ از «حق به شهر» تا زلزله کرمانشاه

گالری خط ســفید دیگر گالری است که با آثار «نــدا راهی» کار خود را در ســال جدید آغاز کرده اســت. این نمایشــگاه نقاشــی با عنــوان «حق به شــهر» از ۷۱ تــا ۷۲ فروردین ماه برپــا خواهد بود و عاقهمنــدا­ن میتواننــد بــرای دیــدن آثــار این هنرمند به گالری خط سفید مراجعه کنند.

نمایشــگاه آثــار هنــری بــا موضــوع زلزلــه کرمانشــاه دیگر نمایشگاهی اســت که میتوانید ایــن روزهــا در تهــران ببینیــد. گالری «ایــده» در نخســتین فعالیت ســال جدیــد خود نمایشــگاه زلزله کرمانشــاه را در حالی برگزار کرده اســت که در زمســتان ۶۹ توسط مدرسه ایده فراخوان شده بــود و همزمــان با برپایــی نمایشــگاه برگزیدگان بخــش مســابقه ایــن رویــداد اعــام و از کلیــه شــرکتکنند­گان تقدیر میشــود. این نمایشــگاه در بخــش بینالملــل، بخــش مســابقه و بخش افتخــاری کارگاه آموزشــی مدرســه ایــده برگــزار میشــود و جوایــز ارزنــدهای به برگزیــدگا­ن اعطا خواهد شــد. این ســومین نمایشــگاه آثــار هنرى در راســتای تجلیــل از نوعدوســتی و فــداکاری اســت کــه توســط مؤسســه ایــده برگزار میشــود و از فعالیتهــا­ی پیشــین ایــن مجموعــه هنری میتــوان به نمایشــگاه امید و ایثــار، در تجلیل از آتشنشــانا­ن فــداکار اشــاره کــرد. نمایشــگاه آثار هنری زلزله کرمانشــاه نیز تــا ۱۳ فروردین ماه در گالری ایده برپا خواهد بود. ■ دوستداران طبیعت و حیوانات در گالریها

فرشــید ملکــی هنرمند طراح و نقــاش ایرانی نیــز ایــن روزهــا نمایشــگاه طراحــی جدیــد خود را در گالــری هــور برپــا کــرده اســت. در مقدمــه ایــن نمایشــگاه آمــده اســت: «و من/ آیــا تمامی آبها را ســرودهام/ در میان مرغان و عاشــقان.» طراحیهــای رنگی ایــن هنرمند با ســابقه ایرانی تا 4 اردیبهشــت مــاه در نگارخانه هور برپا خواهد بــود. فرشــید ملکــی متولــد ۲۲۳۱ در تهــران اســت. وی لیســانس گرافیک خود را از دانشــکده هنرهای تزئینی در ســال ۸4۳۱ اخذ کرد. ســپس بــه انگلســتان رفت و فوق لیســانس نقاشــیاش را از دانشــگاه ردینــگ انگلســتان گرفــت. پــس از بازگشت به ایران، مدتی در تلویزیون کار کرد. این هنرمند ۴۲ سال بهعنوان استادیار در دانشگاه هنر (هنرهای تزئینی ســابق)، دانشگاه آزاد و دانشگاه الزهرا به تدریس پرداخت. ملکی نمایشگاهها­ی انفــرادی زیــادی در تــاالر قندریــز، تهــران گالری، انستیتو گوته، گالری شیخ، گالری گلستان، گالری آریا، هور، امکان ...و تاکنون برپا کرده است.

گالــری طراحــان آزاد نیــز در نخســتین فعالیتهــا­ی ســال جدیــد میزبــان آثــار بهنــاز قاسمی با عنوان «درباره زندگی، رؤیا و شیفتگی» اســت. «درباره زندگی، رؤیا و شــیفتگی» که برای نخســتین بــار در ایــران و در طراحــان آزاد ایــن بدنه کاری تازه بهناز قاســمی را معرفی میکند، شــامل آثــاری بــا تکنیک مــداد رنگــی روی کاغذ اســت. ســادگی در انتخــاب ســوژهها، رهایــی در اجــرا و نمایــش ناتمــام از ویژگیهای آنهاســت. ایــن امــر هــم دســت او را در بــه تصویر کشــیدن سوژههایی پرظرافت (گلها، گلدانها، شاخهها) آزاد میکند و هم رها شــدگی و ناتمامی آن را در اینبازنمای­ی توضیح میدهد. مجموعه گیاهان بــرای او تنهــا موضــوع را تشــکیل میدهنــد، در حالی که مفهوم اثر، شــامل امر ســادگی در عین پیچیدگی، نشــان دادن ناتمامی در حیات، فهم پدیدهها در ناکامل بودن و در روند همواره است. ایــن نمایشــگاه تــا ۸۲ فروردیــن مــاه در گالــری طراحان آزاد برپا خواهد بود.

نمایشگاه نقاشی «محجوب ظهوریان پردل» هم که ۷۱ فروردینماه در گالری ثالث برپا شــده اســت جزو نمایشگاهها­ی جدید و متفاوتی است کــه میتوانیــد از آن بازدیــد کنید. این نمایشــگاه بــا هــدف گردهــم آوردن دوســتدارا­ن طبیعــت و حیوانــات در گالــری ثالــث برپــا شــده و تمــام ســود حاصل از فروش آثار صرف عقیمســازی و درمان سگهای بیسرپرست میشود. محجوب ظهوریــان از فعــاالن حــوزه حمایــت از حیوانات است و بخشی از پیشینه معنوی این نمایشگاه به تجربیات ناخوشایند او در این حوزه باز میگردد، او همچنین ســعی کرده اســت در این نمایشگاه بیــش از حیوانات بر انســان و بیگانگــی او از مادر طبیعــت تأکید کند. تمام آثار او با ابعادی بزرگ و تکنیــک آکریلیــک روی بــوم کار شــده و نگاهی مســتقیم، بیپــرده و اندکی تلخ به ایــن رابطه از دســت رفتــه دارد. ایــن مجموعــه شــامل 5۱ اثر نقاشــی در قطع بزرگ و بیشــتر از یک متر است. این نمایشــگاه تا ۲۲ فروردینماه در گالری ثالث ادامه خواهد داشت.

اگــر عاقهمند بــه آثــار نقاشــان خودآموخته هســتید یــا تــا بــه امــروز آثــار مکرمــه قنبــری را ندیدهایــد، گالری فــردا از ۷۱ تــا ۹۲ فروردین ماه میزبان آثار نقاشــی مکرمه قنبــری و علی بلبلی اســت. مکرمــه تحصیــات دانشــگاهی و ســواد خوانــدن و نوشــتن نداشــت و دوره علمــی هــم نگذرانده بود، او در ۷۶ ســالگی نقاشــی را شروع کرد و نخســتین نمایشگاهش در ســال ۴۷۳۱ در گالــری ســیحون بر پا شــد. نخســتین بار در ســال ۸۹۹۱ فیلمــی از مکّرمــه و آثــارش توســط مجید ماهیچــی ســاخته شــد. نقاشــیهای وی موجب شــد تا بهعنوان بانوی ســال نقاش در سال ۱00۲ توســط دوازدهمیــ­ن کنفرانــس ایرانشناسـ­ـی در دانشگاه دولتی سوئد، معرفی شود. گالری دلگشا نیز در نخســتین نمایشگاه سال ۷۹ خود آثاری از مریم ایران پناه را به نمایش گذاشــته است. این نمایشــگاه بــا عنوان «گوتِــس اومــن» از ۷۱ تا ۲۲ فروردین ماه در این گالری برپا خواهد بود.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran