Iran Newspaper

شورایی ها استعفای شهردار تهران را نپذیرفتند

گزارش ایران از جلسه سه ساعته دیروز شورای شهر

- حمیده امینی فرد

بــا 16 رأی مخالــف بــه اســتعفا، ســرانجام پس از یک ماه بالتکلیفی، نجفــی 67 ســاله، بــرای چنــد مدت دیگــر در «بهشــت» ماندگار شــد! او اگرچه پیش از این جلسه وعده داده بــود که بــا اعالم دالیل اســتعفایش، همــه اعضــا را با خود همــراه خواهد کــرد، اما در نهایت این 4 عضو شــورا بودند که به خواهش او برای «رفتن» لبیــک گفتند و مابقــی ترجیح دادند تا با رد دلیل اصلی اســتعفا یا همان بیمــاری «نجفــی» از او بخواهنــد که در برابر فشارها، تهدیدها و توهینها تسلیم نشود!

محمــد علــی نجفــی، دیــروز حدود یک ســاعت محکم ایستاد، از دالیلش برای رفتن گفت و خواهش کرد که به تصمیم او احترام بگذارند و او را در معذوریــت قــرار ندهنــد، اما نتیجه آن چیزی شــد کــه پیش از ایــن، از برآینــد اظهارات شــوراییها انتظــار میرفــت! اکثریــت، دلیــل اصلــی او را توجیــه پذیر ندانســتند و به همین علت سرسختانه ایستادند تــا شــهردار 7 و نیــم ماهــه تهــران، اجــازه ندهد پیشــگویی رقبــا (نجفی 6 ماه بیشــتردوا­م نمــیآورد) محقق شــود! آنها البته بــرای ماندن نجفی بــه ســراغ دالیلــی رفتنــد کــه در این مدت مدیریت شهری را با تغییرات مثبــت و متفاوتــی روبهرو کــرده بود، دالیلــی همچون ابالغ دو بخشــنامه ضد فســاد و شهر فروشــی، پرداخت 6 هــزار میلیارد بدهی برجای مانده، جلوگیــری از بیانضباطیه­ــای شــدید مالی و ارائه گــزارش تخلفات مالی دوره گذشــته که توانســته بود از «نجفی» یک چهره شاخص بسازد.

«زهــرا صــدر اعظــم نوری»کــه بهعنــوان یکــی از مخالفــان ســخن میگفــت، غیــر مســتقیم ادعــا کــرد کــه موضــوع بیمــاری، بهانــه اســت و نجفــی، تحــت تأثیــر ایــن بیماری، تصمیــم دقیقــی بــرای «اســتعفا» نگرفته اســت! محسن هاشمی البته بــه ســخنان او واکنــش نشــان داد و بــه شــوخی گفــت: «پــس ما کــه این بیمــاری را نداریــم، رجــل سیاســی نیســتیم!» برخــی دیگر هــم با پیش کشــیدن حاشــیههای رجــل ســابق سیاسی، ســعی کردند تا نجفی را هر طور شده راضی به ادامه روند درمان و مرخصی اســتعالجی کننــد. ناهید خداکرمــی یکی از همیــن مخالفانی بــود که گفت: «بســیاری از مســئوالن بــه این بیماری دچار هســتند و حتی برخیهــا بــا قهر کــردن کشــور را رها کردند، حاال نجفی بــرای یک درمان یک ماهه میخواهد استعفا دهد؟»

بــا ایــن همــه نجفــی دیــروز پیش از آنکــه رأیگیــری رســمیت پیــدا کند، جلســه شــورا را به قصــد دیگری تــرک کــرد، امــا همــان وقتی کــه روی صندلیاش، پشــت به اعضا نشســته بود، با لبخندی کــه معلوم نبود تأیید میکند یا رد، لحظه به لحظه، سخنان مخالفان و موافقان را میشنید.

دیروز البته جلسه شــورا به قدری شلوغ بود که شهربانو امانی به خنده گفت چه لشکرکشی شــده و شهردار هم در جــواب او گفت: «لشکرکشــی بــرای زمانــی اســت کــه شــهردار را بخواهید عزل کنید، اما حاال موضوع استعفا مطرح است.» ■ از پیشــگوییه­ای پیغمبر گونهشان خوشحالنباش­ند

نجفی چه گفــت؟ او دیروز حدود یــک ســاعت میهمــان شــوراییها بود، اما زمان که به رأیگیری رســید، جلســه را ترک کرد تا شــاید دوستان بهتــر بتواننــد اعــالم نظــر کننــد. او بــار دیگــر رودرروی همــه اطمینــان داد کــه دلیــل اصلــی اســتعفایش، بیماری اســت که حدود یک ماه قبل بــر او حــادث شــده و مجبور اســت از ابتدای اردیبهشــت مــاه، روند جدی درمانــش را شــروع کنــد و بــه همین علت نمیخواهــد با اصرار بر ماندن در حــق امانت مــردم خیانت کند. او البتــه گریــزی هــم به پیشــگوییه­ای مخالفانــش زد و دربــاره آنها اینطور گفــت: «البتــه افــرادی کــه از روز اول پیشبینــی پیغمبرگونـ­ـهای بــرای استیضاح و رفتن من داشتند، خیلی از ایــن رفتن ابراز خوشــحالی نکنند. چــرا که در آن زمان ایــن افراد عنوان میکردنــد که نجفی مریض اســت و نمیتواند در این مسئولیت بماند. در حالی که در آن زمان مریض نبودم و اصالً بیماری قلب من مطرح نبود و بیماری که امروز به خاطر آن استعفا دادهام مسألهایاسـ­ـت که ظرف یک ماه گذشــته عارض شــده و من از آن مطلع شــدهام. بیتردیــد درمان من بــرای این بیمــاری بخــش عمدهای از انــرژی مــن را میگیــرد و برای رتق و فتــق امــور شــهرداری انــرژی باقی نمیگــذارد. براین اســاس از اعضای شــورا درخواســت میکنــم کــه اجازه دهنــد ایــن بــار را بــر دوش بــرادر یــا خواهر دیگری بگذارند.»

او در ادامــه درخواســتی هــم داشــت و اینکــه بــه موضــوع اســتعفایش بــه مســائل سیاســی و محیطــی و اطــراف آن ارتباطــی داده نشــود! نجفــی البتــه اشــاره کرد کــه عوامــل دیگــری همیشــه وجــود دارد. امــا پیشــنهاده­ا و توصیههایــ­ی کــه در ایــن مــدت مبنــی بــر تعییــن قائم مقام یا اخذ مرخصی به او شده اســت برایش قابل قبول نیست. چرا که به اعتقاد او این بدن آماده حرکت و پــرش (شــهرداری تهــران)، حیــف است که به وضعیت گذشته برگردد.

شــهردار تهران باقــی ماندن خود در پســت شــهرداری را متحمــل وارد شــدن لطمههایــی بــه شــهر و خــودش دانســت و افــزود: بــه من از دو جهت لطمه وارد میشــود از یک ســو بهدلیــل ســیر درمــان بیمــاری، قطعاً به مدیریت شهری نمیتوانم بدرستی بپردازم و در نهایت کارنامه ضعیفی از من به جای میگذارد و از ســوی دیگر ســیر معالجه من هم با لطمههایی مواجه میشود.

نجفی تأکید کرد: خوشــبختان­ه در بین افرادی که در قالب رویکرد شورا قابل پذیرش هستند افراد شایسته و توانمند بســیاری وجود دارند و حتی در میان معاونیــن فعلی نیز افرادی هســتند کــه میتواننــد بهتــر از مــن مدیریت شــهری را بر عهده بگیرند. بــه هر ترتیب اگر این وضعیت ادامه پیــدا کنــد موجــب وارد شــدن لطمه به شــهر و مدیریت شــهری میشــود و برخــی فعالیتهــا دچار سســتی و رخوت خواهد شد.

وی تأکید کرد: از ســال 1358 تا به امروز حدود 39 ســال در پســتهای مدیریت کشــور آنچه در توان داشتم انجام دادم و تصور میکنم امروز این حــق را دوســتان به مــن میدهند که چند ماهی برای درمان بیماری خود اختصاص دهم. بــا توجه به اینکه از ابتدای اردیبهشــت ماه بــرای درمان بستری میشوم انتظار دارم که تا آن موقع شــورا تعیین تکلیــف نهایی را انجام دهد.

نجفــی همچنیــن بــه کارنامــه موفقــش طــی ایــن 7 ماه اشــاره کرد و بــا ایــن ادعا کــه کارنامه آنهــا قابل دفــاع بــوده و قابل مقایســه بــا هیچ دورهای نیســت، گفــت: «نــگاه کنیــد به مدیریت بودجه در ســال 96 که با وجــود انحرافات و ضعفهــای زیاد توانســتیم بودجه را به بهترین شکل اجرایــی کنیم؛ به طوری که در بخش نقــدی 95 درصــد بودجــه محقــق شد.»

او حتــی مدعیان را هم به مناظره دعــوت کــرد و گفــت: «حاضریــم بــا افــرادی کــه مدعــی مدیریــت بــد ما هســتند بحــث کنیــم، دقــت داشــته باشید که در سال 95 شهرداری وقت 5000 میلیــارد تومــان از بانــک وام گرفــت تــا کار خــود را پیش ببــرد اما این اتفاقــات در دوره مــا رخ نداد هر چند که از همــان روزهای اول افراد و مراکــزی درصدد تخریب شــهرداری بودند.»

وی بــا بیــان اینکــه بهتریــن تیــم مدیریــت شــهری در ایــن مــدت انتخاب شــد، تصریح کرد: «شــورا در ایــن هفــت مــاه و نیــم حمایتهای خوبــی از شــهرداری داشــته و تأکیــد میکنــم کــه هرچــه در تهــران انجام شــده کار مشــترک شورا و شــهرداری بوده است.»

شــهردار تهــران امــا دل پــری ازمخالفــا­ن داشــت. او بــا انتقــاد از عملکــرد صداوســیما گفــت: «تیتــر یک رســانه ملی سفره هفت سین 14 میلیون تومانی شورا بود، در حالی که ایــن اتفــاق رخ نداده و ایــن در حالی اســت که به بدهی 52 هــزار میلیارد تومانــی هیــچ اشــارهای نمیشــود. منشــأ ایــن بدهیهــا نیز جای ســؤال اســت و در این میان مرا بیشــتر مورد عنایت قرار میدادنــد و «از هرًکرانه تیر جفا کردند روانــه» که نهایتا یکی به هدف خورد.»

نجفــی ادامــه داد: «در مقابــل مشــکالت و نابســامان­یها که بخشی از آنهــا اقتضــای ذاتی کار شــهرداری اســت، مقــداری از آن باقیمانده تیم قبلی مدیریت شــهری بــود و بخش دیگری که تحمیلی و ساختگی برای مجموعــه شــهرداری تهــران بــود، توانســتیم اقدامات مؤثــری را انجام دهیــم و توانســتیم ســکوهای پرتاب را در بســیاری از حوزهها ایجاد کنیم. البتــه برخــی از اقدامــات مــا در حال حاضــر از ســوی شــهروندان قابــل مشــاهده و لمس اســت ولی بخشی از فعالیتها نیز باید در آینده نتیجه آن مشاهده شود.

وی بــا تأکید بر اینکــه از قبل من و همکارانــم ســختی راه را پیشبینــی میکردیم، افزود: در حال حاضر نیز مــن و همکارانم بــر لــزوم ادامه این راه تردیــدی نداریــم و من یا هر کس دیگری که باشد اراده بر تداوم این راه را داریم، در حقیقت چه من باشم و چه نباشم اراده ادامه راه وجود دارد.

نجفــی بــا بیــان اینکــه جــا دارد از اعضــای شــورای شــهر و برخــی از نمایندگان مجلس تشــکر کنم که در ایــام نــوروز از برنامههای شــهرداری بازدیــد کــرده و کارکنان ما را تشــویق کردنــد گفــت: نــوروزگاه کار جدیدی است که امید اســت این واژه به مرور جا بیفتد چرا که امید اســت نوروزگاه یــک واژه ماندنــی بمانــد چــرا کــه

دوســتان و افرادی که در این نوروزگاه حضــور داشــتند را مورد تشــویق قرار دادند.

شــهردار تهــران در پایــان، متــن اســتعفای خــود را هم قرائــت کرد و اینطــور توضیــح داد که دو اســتعفا در کار نبوده بلکه او اســتعفای اولش را پــس گرفته تا کوتاهتر به شــورا ارائه دهد!

نجفــی در این اســتعفانا­مه که به تاریــخ 22 اســفند مــاه 139۶ نوشــته شــده، مهمتریــن علــت اســتعفای خود را عارض شدن بیماری جدید و طوالنی بودن درمان آن بیان و تأکید کــرده اســت: «اکنــون کــه شــهرداری تهــران از بخــش مهمــی از تنگناها و مشــکالت عبــور کــرده و راهحلهایی برای چالشها و کمبودها پیشبینی و تدبیــر گشــته اســت، متأســفانه عــارض شــدن بیمــاری جدیــدی که درمــان آن طوالنــی اســت و مســلماً بخشــی از انــرژی و تــوان مــرا تحلیل خواهــد بــود، امــکان ادامــه خدمت این جانب را منتفی ســاخته اســت و بیــم آن میرود که در صــورت تداوم این وضــع زحمــات و دســتاورده­ای قبلی از بین برود و به مدیریت شــهر لطمات جدی وارد آورد.» ■ پذیرش اســتعفا قبل از درمان معنا ندارد

بهاره آروین هم ضمن مخالفت درباره استعفای نجفی گفت: نجفی بــا شــعار امیــد آمــد و دید کــه مردم بــا چــه امیــدی در صــف رأیگیــری ایستادند.

او ســپس خطــاب بــه شــهردار تهران گفت: شما در شرایطی تاریک شــهرداری را تحویــل گرفتیــد و کار خود را آغاز کردید و فقط شــهرداری را اداره نکردیــد، بلکــه ریلگــذاری درســتی انجام شــد که این ارزشمند اســت. از طرفی ما شــما را یک شــبه انتخــاب نکردیــم و ســه مــاه زمــان گذاشتیم تا شــما را بهعنوان شهردار تهــران انتخاب کنیــم و حداقل چند ماه طول میکشــد فردی مانند شما را بهعنوان شــهردار انتخاب کنیم که عمالً روند کار متوقف میشود. ■ باید تکلیف شهر را مشخص کنیم

محمــد جــواد حــق شــناس امــا بهعنــوان نخســتین موافــق اســتعفا

بــا بیــان اینکــه از تصمیم اســتعفای نجفی دلخورم گفت: اما با این همه معتقدم نباید شهر را حتی برای یک ساعت بدون مدیر رها کرد.

حــق شــناس بــا بیــان اینکــه شــهرداری در ایــن هفــت مــاه و نیم عملکرد مناسبی داشته است، گفت: بهعنوان مثال در گذشــته با شرایطی مواجــه بودیم که باید هــر ماه حدود 500 میلیــارد تومــان حقــوق داده میشــد، امــا در روزی کــه مــا خزانــه را تحویــل گرفتیــم تنهــا 13 میلیــارد تومان پول در آن بود و در این شرایط 6000 میلیــارد بدهــی نیــز پرداخــت شد. ■ با مردم صریح صحبت کنید

مرتضــی الویــری اگرچــه مخالف بــود، اما با بیان اینکه برای من محرز نشــده کــه علــت اصلــی اســتعفای نجفــی تنهــا بیمــاری اســت، گفــت: باید با مردم صریح صحبت کنیم تا دقیقاً بدانند علت اســتعفا چیست. امــا بــا توجه بــه تجربهای کــه از دوره اول شــورا و تغییــر شــهردار تهــران دارم میگویــم که بایــد دقت کنیم و براحتــی فکر نکنیم کــه نجفی بیمار اســت و مدیــر دیگــری را انتخــاب میکنیــم، چرا که تغییــرات در حوزه مدیریتی دشوار است.

او ادامــه داد: یکی از شــاهکارها­ی نجفی مبارزه با فســاد و سرلوحه قرار دادن پاکدســتی اســت که تداوم این مسیر الزم است.

احمــد مســجدجامع­ی هــم بهعنــوان مخالــف بــا بیــان اینکــه انتصــاب شــهردار توســط شــورا بــا وســواس و تعییــن شــاخصها بــه نتیجه رســید؛ گفت: خاطــرم میآید در مراســمی قرآن کریــم را با «دف» وارد صحنه کردند ولی دســتگاهها­ی ذیربــط ایــن موضــوع را کــه موجــب رنجش برخی از قرآن خوانها شــده بــود بررســی نکردنــد. بیتردیــد در عمل پایبندیها بسیار مهم است. ■ نجفی به جای استعفا از سرنوشت ۲۱ گزارشــی که به دستگاه قضایی داد، سخنمیگفت

حســن رســولی نیــز بهعنــوان مخالف با بیان اینکهای کاش نجفی به جای پیگیری سند تحویل و تحول و اســتعفا میگفت که سرنوشــت 12

گزارشــی که به دستگاه قضایی داده، چه شد؟ گفت: در نیمههای سال ۶9 ســخنگوی قــوه قضائیه رســماً اعالم کــرد که مدیر دوم شــهر در دوره قبل به جــرم مســائل مالی در بازداشــت است و هنوز نمیدانیم سرنوشت آن چه شده است.

وی بــا بیــان اینکــه البتــه حرکات چنــد دختر معصــوم و هزینه ســفره هفــت ســین در صــدر اخبــار قــرار گرفــت، افــزود: نجفــی قــول داده که تــا آخر با ما بماند و هوای پاســتور به مانند شهرداران قبلی به سرش نزند و حتــی گفت که قلبش به مانند یک فــرد 45 ســاله کار میکند. رســولی با بیــان اینکــه «آقــای نجفــی اهمیــت تصمیم شما فراتر از بیماری است» گفــت: امروز بحث ما نجفی نیســت بلکه «مبارزه با فساد» در صدر کار ما است و به صداوسیما بهعنوان خزانه دار شورا میگویم که ظرف هفت ماه گذشــته حتی یک مورد اختالس نیز در زیرمجموعه شهرداری پیدا نشده و یــک ریــال هــم بابت ســفره هفت ســین پرداخــت نشــده اســت حــال سؤال من این است که مگر استراتژی کشور مبارزه با فساد نیست؟

وی با بیان اینکه شــورا در انتخاب شــهردار جدیــد ناتــوان نیســت امــا مــا نماینــده مــردم و جریــان فکــری پشــت ســرمان هســتیم، ادامــه داد: آقــای شــهردار توجــه کنیــد بــا ایــن کنارهگیــر­ی بــه مدیریــت شــهری و جریــان فکــری لطمه میزنیــد و من خواهــش میکنــم بحــث مدیریــت شهری را به پای رهبری و جریانهای فکــری گره نزنیــد و نگذاریــد بگویند اصالحطلبهـ­ـا محکــوم بــه تجربــه شــورای اول هســتند و بــا قــدرت بــه اســتعفا رأی منفــی میدهنــد. وی با بیــان اینکه ما بــه مردم قــول دادیم که غیر از مرگ از شــورا خارج نشویم گفت: شــهردار نیز بهما در این زمینه قــول داده اســت. جلســه رأیگیــری دیروز هم البته با حاشیههایی همراه بود. برخی اعضا معتقد بودند که به منظور شفافسازی باید از رأیگیری کاغذی استفاده نشود و عدهای دیگر موافق رأیگیری محرمانه بودند. در نهایت به رأیگیری گلدانی رأی داده شد.

توضیحات«هاشمی»دربارهدیدا­رشبارهبری محسن هاشمی درباره شایعات منتشر شده در زمینه دیدار وی با رهبر معظم انقالب گفت: دیدار بنده نیز با رهبر معظم انقالب در سال گذشته در رابطه با آثار و خاطرات آیتاهلل هاشمی رفسنجانی صورت گرفته و ما نظرات و دیدگاههای ایشان را جویا شدیم تا مانند زمان حیات آیتاهلل هاشمی رفسنجانی که انتشار آثار و خاطراتش با مشــورت رهبر معظم انقالب بوده اســت، این روند ادامه یابد. وی با بیان اینکه ایشــان نیز ضمن ابراز لطف و یاد خاطرات گذشته فرمودند که به پاس رفاقت 0۶ ساله هر نیمه شب قبل از نماز صبح برای آیتاهلل هاشــمی رفســنجانی نماز و دعای خیر دارند، اظهار کرد: از فعاالن رسانهای و مجازی میخواهم که از شایعهپرداز­ی و انتشار اخبار بیاساس در این موضوع خودداری کنند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran