Iran Newspaper

ایران و ونزوئال تفاهمنامه دارویی امضا کردند

-

تفاهمنامــ­ه جامــع همکاریهــا­ی مشــترک ایــران و ونزوئــال در حــوزه دارویــی روز گذشــته بــا حضــور وزیــر بهداشــت و وزیر امور خارجه ونزوئال بــه امضــا رســید. در ایــن تفاهمنامه بر تقویت همکاریهای دو کشــور در حوزه صادرات دارو به ونزوئال، تولید دارو، ثبت داروهای ایرانی در ونزوئال و همچنیــن آموزشهــای تخصصی در حوزه دارویی تأکید شده است.

وزیر بهداشت در همین رابطه در دیدار با «خورخه آرائاسا مونتسرات» وزیــر امــور خارجــه ونزوئــال گفــت: توانمندیهـ­ـای ایــران در حــوزه دانش پزشــکی و خدمات بهداشــتی و درمانــی و همچنیــن تولیــد دارو، در منطقــه شــناخته شــده اســت و سالهاســت که در حوزه پزشــکی در رتبه نخست منطقه قرار داریم.

دکتــر ســید حســن قاضــیزاده هاشــمی تصریح کرد: در حــوزه دارو و تجهیزات پزشــکی، ایــران و ونزوئال میتواننــد همکاریهای گســتردهای داشته باشند.

وزیر بهداشــت بــا اعــالم آمادگی بــرای کمــک بــه ونزوئــال در زمینــه مبــارزه بــا بیمــاری ماالریــا گفــت: زمانی در کشــور ایران ساالنه 16 هزار مرگومیر ناشــی از ماالریا داشــتیم؛ ایــن رقم اما امروز به کمتــر از 60 نفر در ســال رســیده که آن هم مربوط به افــرادی اســت که از کشــور پاکســتان میآینــد. وی اظهارامیدو­اری کرد که بــا امضــای تفاهمنامه همــکاری در حوزه دارو و ثبــت داروهای ایرانی در کشــور ونزوئال، مشــکالت دارویی این کشور برطرف شود.

قاضــیزاده هاشــمی در ادامــه گفــت: شــرکتهای ونزوئالیــ­ی میتواننــد از ظرفیــت شــرکتهای دارویی ایرانی برای تولید دارو با نام و برند خودشــان استفاده کنند تا عالوه بر تأمین نیازهای این کشور، از طریق صادرات نیز ثروت آفرین باشند.

قاضــیزاده هاشــمی در پایــان بــا پیشــنهاد برگــزاری نمایشــگاه توانمندیهـ­ـای ایــران در حــوزه ســالمت و دارو در کاراکاس گفــت: امیدواریــ­م بتوانیــم در حــوزه دارو، واکسن و تجهیزات پزشکی به ونزوئال کمک کنیم.

در این نشســت «خورخه آرائاســا مونتسرات» وزیر امور خارجه ونزوئال هم گفــت: یکــی از مأموریتهای ما ایــن اســت کــه در همــکاری با کشــور ایــران به نتایج ملمــوس در موضوع سالمت برسیم.

وی بــا اشــاره بــه پیشــرفتها­ی ایــران در تولیــد دارو و تجهیــزات پزشــکی، اظهار داشــت: برای کشور ونزوئــال همــکاری بــا ایــران در این موضــوع فوریــت دارد؛ چون از ســه ســال پیش اقدامات تحریمی علیه ما اجرا شــده و این تحریمها از یک ســال قبــل بــه صــورت گســترده تر اعمال میشود.

وزیر خارجه ونزوئال گفت: تنها راه مستقل شدن، تولید دارو و تجهیزات پزشــکی در داخــل کشــور اســت و ما اطمینــان داریم که کشــور دوســت و برادر ما ایــران میتواند در این زمینه به ما کمک کند.

مونتســرات تصریــح کــرد: در رســانههای جمعــی امریــکای التین و جهــان ایــن ایــده تبلیــغ میشــود کــه در ونزوئــال یــک بحــران انســانی شــکل گرفتــه اســت و دســتاویز آنها، همین مشــکالت در حوزه ســالمت و تجهیزات مربوط به آن است.

وی بــا اشــاره بــه همــکاری کوبــا و ونزوئــال در زمینــه آمــوزش پزشــک متخصــص گفــت: بــا همــکاری ایــن کشــور تاکنــون 40 هــزار پزشــک تربیــت شــده و امیدوارم در دو ســال آینــده نیــز 20 هــزار پزشــک در ایــن زمینــه فارغالتحصی­ــل شــوند، اما در زمینه تولیــد تجهیزات پزشــکی و به روزرســانی آن تولید داخلی نداریم و هزینههــای گزافی در این زمینه به ما تحمیل میشود.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran