Iran Newspaper

تخت گاز خودرو در جاده افزایش قیمت

«ایران» گزارش میدهد

- مرجان اسالمیفر

اواخر ســــال گذشــــته، قیمت خودرو رکورد زد. در حالــــی که در طول ســــال69 و حتی ســــال قبــــل از آن، قیمتهــــا ثابــــت بود و فروشــــند­گان از راکــــد بــــودن بــــازار خودرو صحبت میکردند و امیدی به تغییر بازار در ماههای پایانی ســــال نداشتند، قیمت انواع خودرو، بخصــــوص خارجی جهش پیدا کرد. زمزمه افزایش قیمتها از تیرماه سال گذشته شنیده شد. درست در زمانی که وزارت صنعت، معدن و تجارت سایت ثبت ســــفارش واردات خودرو را قفل کرد. مشــــخص نبودن وضعیت بازار خودرو از نیمههای آبان ماه بــــازار را با عدم تعادل روبهرو کرد.وارد نشدن خودروهای خارجی و هماهنگ نبودن تولید بــــا تقاضا باعث شــــد که آبــــان مــــاه وزنه گرانی ســــنگینت­ر شــــود و مردم نتوانند خــــودروی مورد نظر خــــود را خریــــدار­ی کنند. از ایــــنرو بخش قابــــل توجهــــی از خریــــدار­ان خودروهای خارجــــی وقتــــی نتوانســــ­تند همــــگام بــــا قیمــــت خودروهــــ­ای خارجی جلــــو بروند محصوالت مونتــــاژ را ترجیــــح دادند و در نهایت شرکتهای خودروسازی با موجی از درخواســــ­ت روبــــهرو شــــدند کــــه امکان پاســــخگو­یی به همه آنهــــا نبود.البته این چالش تنهــــا در مورد خودروهای مونتاژی نبود چرا که خودروهای داخلی هم اســــیر دالل گری بازار شــــد. خودروســــ­ازان در آن زمان اظهار میداشتند که در زمینه تولید خودروهای مونتــــاژ محدودیت دارند چرا که تقاضاهــــ­ای جدید غیرقابل پیشبینی بوده اســــت و در مورد خودروهای داخلی هم تصور نمیکردند که در ماههای پایانی ســــال تقاضا بیش از 15 درصد شود. به هر جهت موارد عنوان شده تا پایان سال ادامه پیدا کرد.حتی آزاد شدن واردات خودرو با کلی منع قانونی و افزایش تعرفه واردات در حــــدود 40 درصــــد هم به آشــــفته بازار خودرو کمک کرد.در این میان سال گذشته دو اتفاق، میهمان بازار خودرو شد، اول از همه گرانی و دیگری کمبود خودرو. ■ اوضاعنامنا­سباوایلسال

سال 97 را هم خریداران خودرو بخوبی شــــروع نکردنــــد چرا کــــه هنــــوز قیمتها باال اســــت والبتــــه برخــــی از خودروها هم همچناناختا­لفقیمتیبین­4تا5میلیون تومان دارند. این در حالی است که حاشیه بازار خودروهای خارجی هم ســــر به فلک کشیده اســــت. خودروهای خارجی توسط شرکتهای واردکننده بین 10 تا 15 میلیون تومان ارزانتر است اما نمایشگاه داران با قیمتهای بیشــــتری خودروهای خارجی را به فروش میرسانند و دلیل این امر هم عدم عرضه خودرو توســــط شــــرکتها­ی واردکننده است. شــــنیدهه­ا حکایت از آن دارد که در ســــالجار­ی خودروسازان برای افزایــــش قیمت محصوالت خود دســــت به کار شــــدند و حتی درخواســــ­تهای هم به شــــورای رقابت ارسال شده است. البته مانند هرســــال هــــر گونــــه افزایش قیمت به خرداد ماه میرســــد. با این تفاســــیر به نظر میرســــد نگرانــــی مــــردم از افزایش قیمت خودرو پر بیراه نیســــت.با افزایش قیمــــت مــــواد اولیــــه و گرانــــی ارز، قیمت خودروهای که شــــواری رقابت لیست آنها را در خودروها انحصاری گذاشــــته اســــت، شــــاهد افزایش قیمت خواهیم بود اما در مورد خودروهایی که شــــورای رقابت برای آنها انحصاری ندیده است، قیمتها رشد بیشــــتری را تجربه خواهند کــــرد و به نظر میرســــد خودروهای مــــدل 97 به قیمت حاشــــیه بازار نزدیک شــــوند. در این میان خودروهــــ­ای کارکــــرد­ه هم رشــــد قیمت را تجربه کردند و از ســــال گذشــــته توانستند مشــــتریا­ن پر و پا قرصی برای خود دست و پا کنند. ■ آیندهآرامی­متصورنیست

به هر ترتیب وضعیت ســــال گذشــــته بازار خودرو و شایعاتی که محور آن شنیده میشود، گویای آن است این بازار غیر قابل پیشبینی است و نمیتوان آینده آرامی را برای آن متصور بود. همین امر هم باعث شده که کارشناســـ­ـان بازارخودرو، به مردم توصیه کنند که اکنون زمان خرید اســــت و احتمال افزایش قیمتهای برای ماههای آتی وجود دارد.

ســــعید موتمنــــی؛ رئیــــس اتحادیــــ­ه نمایشــــگ­اهداران و فروشندگان خودرو هم گفت: همیشــــه تقاضای خرید خودرو در اول سال کم است و همین موضوع کاهش قیمتهــــا را در بــــازار بــــه وجود مــــیآورد. قیمت خودروهای داخلــــی ارتباط زیادی با عرضه آنها توسط خودروسازان دارد به نحوی که اگر عرضه کم شود قیمت خودرو در بازار افزایش خواهد یافت.

وی با اشــــاره بــــه اختالف قیمــــت 4 تا 4 میلیــــون و 500 هــــزار تومانــــی برخی از خودروهــــ­ا در بــــازار نســــبت بــــه کارخانه، گفت: در حــــال حاضر قیمت پــــژو پارس ال ایکــــس در کارخانه 39 میلیــــون و 300 هزار تومان اســــت در حالی که در بازار این محصول بــــا قیمــــت 44 میلیــــون تومان بــــه فــــروش میرســــد. موتمنـــی البته به خریـــدارا­ن خودرو توصیه کـــرد تا خرداد ماه امســـال تغییری در قیمت کارخانه خودروهای داخلی اتفاقی نخواهد افتاد و آنها میتوانند نســـبت به خرید خودرو اقدام کنند.وی با اشاره به اینکه در بخش خودرویهـــ­ـای وارداتی همچنــــان بازار در بالتکلیفــ­ــی به ســــر میبرد، گفــــت: هنوز خودروهــــ­ای وارداتی نســــبت بــــه ماههای پایانی سال گذشته شاهد افزایش قیمت بیشترینبود­هاند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran