Iran Newspaper

بررسی افزایش 20 میلیون تومانی وام مسکن در دولت

-

مدیـــرکل دفتـــر برنامهریزی و اقتصـــاد مســـکن وزارت راه وشهرســـاز­ی از بررسی پیشـــنهاد افزایش وام مسکن و دوره بازپرداخت آن در دولت خبر داد.

افزایـــش 26 درصدی قیمت مســـکن در پایان ســـال 96 نســـبت به مـــدت مشـــابه ســـال 95 نگرانی از توقـــف روند افزایشی معامات مسکن را در سال 97 دامن زده است اما متولیان مسکن پیشبینی خود از افزایش قیمت مسکن را در حدود 2 درصد بیـــش از نرخ تورم اعام کردهاند. دولت بـــرای جلوگیری از کاهـــش معامات مســـکن برنامههایی برای اجرا در نظر دارد که افزایش وام خرید و ســـاخت از آن جمله است.

بـــرای افزایش تســـهیات خرید مســـکن علـــی چگینی مدیـــرکل دفتر برنامهریــ­ـزی و اقتصاد مســـکن وزارت راه و شهرسازی از بررســـی پیشـــنهاد افزایش وام مسکن و دوره بازپرداخت آن در دولت خبر داده است. همچنین به گفته چگینی بانک مسکن بستهای را اعام کرده که بر اساس آن به ســـازندگا­ن از 40 تا 90 میلیون تومان تسهیات پرداخت خواهد کرد که میزان این تســـهیات با توجه به چهار حوزه جغرافیایی، تهران، کان شهرها، شهرهای بزرگ و کوچک متغیر است و حتی با توجه به نوع و شیوه ساخت مسکن تا 110 میلیون تومان هم میرسد.

در خصــــوص افزایــــش وام مســــکن، مدیــــرکل دفتر برنامهریــ­ــزی و اقتصاد مســــکن وزارت راه و شهرســــاز­ی اعام کرده که افزایش سقف وام مسکن، افزایش مدت بازپرداخــ­ــت وام و میــــزان ســــود وام در مجموعه دولت بررســــی میشــــود که در صــــورت تصویــــب وام صندوق پسانــــدا­ز مســــکن یکم بــــا توجه بــــه مناطق و شــــرایط مختلــــف، از 80 بــــه 100 میلیون، از 60 بــــه 80 و از 40 به 60 میلیون افزایش مییابد همچنین پیشــــنها­د شــــده تا دوره بازپرداخت تســــهیات هم از 12 ســــال به 15 ســــال برسد. ■ افزایش سقف وام مسکن روستایی به ۵2 میلیون تومان

در برنامـــه ای دیگـــر دولـــت میزان تســـهیات مســـکن روســـتایی را از 20 میلیون به 25 میلیون تومان افزایش داد. عزیزاهلل مهدیان معاون بازســـازی مســـکن روستایی بنیاد مســـکن با اعام این خبر گفت: این افزایش ســـقف وام به بانکها اباغ شده و از امسال قابل اجراست.

به گفته مهدیان یکی از اقدامات دیگری که بنیاد مسکن در ســـال 96 انجـــام داد تأمیـــن تســـهیات برای بازســـازی واحدهای مسکونی حادثهدیده در زلزله بوده است که برای نخســـتین بار بعد از زلزله اخیر ســـرپل ذهاب در کرمانشاه دولـــت مصوبـــهای ارائه کرد کـــه بانکها اعتبـــارا­ت الزم را برای پرداخت تسهیات و کمک باعوض به حادثهدیدگا­ن پرداخت کنند.

در مناطـــق روســـتایی تمـــام مســـائل بـــه بنیاد مســـکن بازمیگـــر­دد یعنی اعم از صـــدور پروانـــه و تأمین مصالح ســـاختمان­ی بـــرای کمـــک بـــه حادثهدیـــ­دگان در مناطـــق روستایی در اختیار بنیاد مســـکن است، بنابراین فعالیت و بازسازی در مناطق روستایی بسیار راحتتر است.

وی ادامه داد: بازســـازی واحدهای روســـتایی در ســـرپل ذهاب و کرمانشـــا­ه تا پایان شـــهریور به اتمام میرســـد و در مناطق شـــهری تاش میشود تا پایان شهریور سال 98 کار بازسازی آنها به اتمام برسد. ■ کاهش هزینه وام مسکن

با کاهش تقاضا در اوراق تســـهیات مســـکن، قیمت هر بـــرگ از ایـــن اوراق روند نزولـــی را طی کرده بـــه طوری که تعدادی از تسهها کاهش قیمت حدود 7 تا 10 هزار تومانی را تجربـــه کردهاند. در حال حاضـــر تهرانیها برای اخذ وام 100 میلیـــون تومانی مســـکن باید حـــدود 12 میلیون تومان هزینه کنند.

اوراق تسهیات مســـکن صادره در تیر ماه 96 به قیمت 57 هزار و 100 تومان و اوراق صادره در مرداد و شهریور ماه به قیمت 57 هزار و 800 تومان به فروش رفته است. دیروز همچنیـــن اوراق صادره در ماههای مهـــر، آبان و آذر 96 نیز در بـــازه 58 هـــزار و 200 تومان تا 58 هـــزار و 600 تومان در فرابورس به فروش رفت. این در حالی اســـت که نرخ اوراق تســـهیات مســـکن در ماههای مهر ماه تا بهمن ماه ســـال گذشته با نرخهای 78 تا 85 هزار تومان در نوسان بود و این برای نخستین بار طی شش ماه اخیر است که قیمت اوراق تسهیات مسکن به کمتر از 60 هزار تومان میرسد. ضمن اینکه احتمال کاهش آن در روزهای آینده تا 53 هزار تومان نیز وجود دارد.

بهگـــزارش ایســـنا، در ســـال 1396 تقاضـــا بـــرای اوراق تسهیات مسکن نسبتاً پایین آمد و این کاهش تقاضا سبب شـــد قیمت اکثر تسهها به کمتر از 60 هزار تومان برسد. این در حالی است که طی اسفند ماه سال 1396 قیمت هر ورق از اوراق تسهیات مسکن حدود 67 هزار تومان بود.

اگـــر قیمـــت اوراق 60 هـــزار تومانـــی را مبنا قـــرار دهیم با توجـــه به اینکه زوجهـــای تهرانی برای دریافـــت وام 100 میلیون تومانی مســـکن باید 200 برگه تســـهیات مســـکن خریـــداری کنند، بایـــد 12 میلیون تومان صـــرف خرید این 200 برگ کنند. این مبلغ با احتســـاب 20 میلیون تومان وام جعالـــه که بابتش باید 40 برگ بهادار 2 میلیون و 400 هزار تومانی خریـــداری کرد، در مجموع بـــرای دریافت وام 120 میلیون تومانی مســـکن به عاوه جعاله حدود 14 میلیون و 400 هزار تومان میشود.

همچنیـــن زوجهـــای غیـــر تهرانی کـــه در شـــهرهایی با جمعیت بیشـــتر از 200 هزار نفر جمعیت زندگی میکنند، میتوانند تا ســـقف 80 میلیون تومـــان وام بگیرند که برای گرفتـــن این مبلغ باید 160 ورق بهـــادار خریداری کنند که با این حســـاب بایـــد 9 میلیون و 600 هزار تومـــان بابت خرید ایـــن اوراق بپردازند.عاوه بر این زوجهای ســـاکن در ســـایر شـــهرهای با جمعیـــت زیر 200 هـــزار نفـــر میتوانند برای گرفتـــن 60 میلیـــون تومـــان وام مســـکن 120 بـــرگ بهادار خریداری کنند کـــه باید 7 میلیون و 200 هـــزار تومان بابت خرید اوراق بپردازند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran