Iran Newspaper

چه کسی «تم تم» را فیلتر کرد؟

- میترا جلیلی

در چند روز گذشـــته، کاربـــران ایرانی کـــه نگران فیلتر احتمالی تلگرام بودند پس از جست و جوی فراوان به مشابهترینپ­یامرسانخار­جیبهنامتمت­م(matmat) رســـیده و اقدام به دانلود و نصـــب آن کردند اما از روز شـــنبه، این اپ نیز فیلتر شـــد. گفتنی اســـت در حال حاضر دسترســـی به این پیام رســـان که متعلق به گروه اینترنتـــ­ی Mail.RU در مسکو(پنجمین سرویس پر مخاطب روسیه) است، تنها با استفاده از فیلترشکن امکانپذیر است. درحالی که هنوز هیچ مقام رسمی درباره دلیل فیلترکردن این اپلیکیشن اطاعرسانی نکرده اســـت، روزنامه ایران در تماس با محمد کاظمی نماینده مردم مایر و یکی از اعضای کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، جویای ماجرا شد ولی این نماینده مجلس ضمن ابراز بیاطاعی از این موضوع، عنوان کرد که کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در این خصوص هیچ جلسهای برگزار نکرده است. با این حال شنیدهها حاکی است که فیلتر پیام رسان تم تم با دستور مستقیم مقامات قضایی کشور صورت گرفته است.

این پیام رسان که شـــبیه تلگرام بوده و از پروتکل ‪TLC cryptograp­hic‬ برای رمزنگاری پیامها اســـتفاده میکنـــد از اول آوریل مورد توجـــه کاربران ایرانی قرار گرفت و به این ترتیب تعداد مخاطبان این اپلیکیشن که پیش از این، یک میلیون کاربر اندرویدی و ۰۰۳هزار کاربر ios بود، رشدی قابل ماحظه داشت.

گفتنی اســـت که تم تم در اصل متعلق به کمپانی روســـی Odnoklassn­iki اســـت و «آلبرت پوپ کوف» مؤســـس این اپلیکیشن، ســـال ۸۰۰۲ آن را به گروه اینترنتی Mail.RU واقع در مســـکو فروخت. البته زمزمههایی هم وجود دارد که کوشنر داماد ترامپ یکی از سرمایهگذار­ان این پیام رسان روسی محسوب میشود.

با وجودی که دلبستگی ایرانیها به این پیام رسان با فیلتر زودهنگام چندان طول نکشـــید اما این پیام رســـان چه ویژگیهایی دارد که تـــا این حد مورد توجه کاربران ایرانی قرار گرفت؟ تم تم یک پیام رســـان روســـی مشـــابه تلگرام است کـــه دامنه کوتـــاه بـــه آدرس tt.me دارد و عاوه بر آن، با سیســـتمها­ی اندرویدی وایاواس ســـازگاری دارد و برای سیســـتم عاملهای ویندوز، مک و لینوکس نیز روی دسکتاپ و لپ تاپ میتوان از آن استفاده کرد. بسیاری، قابلیت ایجاد کانال و سوپرگروهها را از دالیل اصلی گرایش کاربران به تلگرام میدانند؛ موضوعی که در تم تم نیز به آن توجه شـــده و در این پیام رسان نیز میتوان کانال و گروههای پرتعداد داشت و نمایش تعداد بازدید در کانال واستیکرهای متحرک نیز از دیگر قابلیتهای آن اســـت. همچنین امکان تعریف مدیـــر و ادمین برای کانالهای ایجاد شده توسط مدیر اصلی کانال نیز از قابلیتهای تم تم محسوب میشود. ازســـوی دیگر این اپ قابلیت مکالمه تصویری و صوتی و ایجاد اتاقهای چت را نیز دارد و همچنین میتوان ویدئوها را ارسال کرد؛ ویدئوهایی که ذخیره میشوند و کاربر میتواند به آنها دسترسی داشته باشد. در این پیام رسان نیز کاربر میتواند با اســـتفاده از یک آی دی، بدون شماره تلفن و تنها با استفاده از حساب کاربری گوگل وارد اپ شود تا از حریم خصوصی وی حفاظت شود. امکان ارسال فایلها و اطاعات با سرعت باال و پیش نمایش برخی وب سایتها (پخش ویدئو یوتیوب درون برنامه) نیز از دیگر امکانات اپلیکیشن تم تم است و حتی گفته میشود که کاربر در این پلتفرم، کمتر شاهد تبلیغات آزاردهنده خواهد بود.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran