Iran Newspaper

تقویت اعتماد عمومی به کاالی ایرانی

- مصطفی آب روشن جامعه شناس

بــــا نگاهی بــــه الگــــوی مصــــرف مــــردم براحتی میتــــوان دریافت که اکثــــر ایرانیهـــ­ـا تمایلی به مصــــرف کاالهــــا­ی داخلــــی ندارند کــــه این عدم تمایل و توجه نکردن به تولیدات داخلی بخصوص در قشر جوان بشدت در حال گســــترش است که پیامدهای آن در حوزههای مختلف اقتصادی و اجتماعی بخوبی مشهود است.

از مــــواردی کــــه در مطلوبیــــ­ت افراد یــــا در انتخاب کاالهــــا­ی مصرفی نقش اساســــی دارد میتوان به اســــتحکا­م، مرغوبیت یــــا خدمات پس از فروش اشــــاره کرد. در واقع مشــــتری باید قانع شــــود که کاالهای ساخت داخل ویژگیهای الزم را به شــــکل بر جســــتهای داراســــت. از طرفی عدم کیفیــــت مطلــــوب کاالهــــا و خدمــــات ایرانی و از ســــوی دیگر نــــگاه منفی بــــه تولیــــدا­ت داخلی نیز از عوامــــل اصلی رویگردانی مــــردم به تولیدات داخلــــی یا مصرف کاالهای خارجی اســــت. نامگذاری ســــال 97 از ســــوی رهبر معظــــم انقالب توصیهای کامالً عقالنی و هوشــــمند­انه اســــت و در شرایط فعلی بســــیار منطقی بوده اســــت زیرا یکی از بزرگترین مشکالت اقتصادی جامعه ما بیکاری و پیامدهای ناشــــی از آن است. نکته درخور توجه در حوزه فرهنگی این واقعیت تأسف بار است که اعتماد اجتماعی نســــبت به کاالی ایرانی ضعیف شــــده اســــت، بــــه گونهای که بســــیاری از تولیدکنندگ­ان مجبور میشــــوند کاالهای مرغوب خــــود را با برند کاالهای خارجی به فروش برســــانن­د. در واقع بر خالف بســــیاری از تولیدکنندگ­ان خارجی که تولید داخلی کشورشان را افتخار محسوب میکنند.

متأســــفا­نه کاالهای داخلی مایه مباهات فروشــــند­ه و خریــــدار ایرانی نیســــت کــــه ایــــن نشــــان از ســــرخورد­گیهای فرهنگــــی نســــبت بــــه کلیه محصوالت داخلی و از سوی دیگرعدم تبلیغات مناسب و شایسته نسبت به معرفی تولیدات داخلی به شــــمار میآید. بدیهی است که برای رونق تولیــــدا­ت داخلی تنهــــا مصرفکننده داخلی بازیگر اصلی نیســــت، بلکه دولت، رســــانهه­ا و نهادهای مختلف نیز میتوانند بهعنوان متغیر اصلی نقــــش آفرینی کنند. دولت بهعنوان متولی تنظیم بازار این اختیار را دارد که مصرف کاالی داخلی را نســــبت به خرید کاالهــــا­ی خارجی منطقیتر کند. بهطوری که صرفه اقتصادی بهتری داشــــته باشد، لذا تنظیم تعرفه بــــا رویکرد حمایت از تولید داخلی، حذف واردات کاالهای غیر ضروری و مبارزه مستمر با پدیده قاچاق از مؤلفههایی است که میتواند به اشتغال بهینــــه انجامیده بهطــــوری که تولید داخلی توان رقابت و توســــعه را پیدا کند.

در ایــــن راســــتا میتوان به بــــر پایی نمایشــــگ­اههای مختلــــف با هدف گردآوری تولیدکنندگ­ان در کنار هم اشــــاره کرد که این رویکرد سبب ایجاد انتخاب و پاســــخگو­یی به ســــالیق متنوع مصرفکنندگا­ن و خرید آســــان خواهد شد. یکی از معضالت فرهنگی جامعه استفاده نخبگان سیاسی، اجتماعی و سلبریتیها از لوازم لوکس غیر ایرانی و اتومبیلهای خارجی اســــت. در واقع بخش اعظم جامعه، طبقات ممتــــاز اجتماعی را الگوی رفتــــار و مصرف خود قرار داده بهطــــوری که بهعنوان یک رفتار مطلوب و مورد پسند اجتماعی از آنها تقلید میکنند.

به نظر میرسد که حفظ و ارتقای هویت فرهنگی باید از دوران کودکی و در دوران مدرسه به دانشآموزان تعلیم داده شود. خانوادهها نیز باید به کودکانشـــ­ـان بیاموزند که مصرف کاالی خارجی باعث بیکاری جوانان ما شده و از سوی دیگر رفاه اجتماعی را برای کارگران خارجی به ارمغان خواهد آورد که این واقعیت منطقی به نظر نمیرســــد. او باید بفهمد که در مصرف کاالهای مصرفی تنها ســــلیقه شخصی خود را در نظر نگیرد و پیامدهای انتخابش را نیز مد نظر قرار دهد.

ناگفته نماند کــــه کاالهای ایرانی باید برازنده هر ایرانی باشــــد و پیش نیــــاز این برازندگـــ­ـی تولید کاالهــــا­ی مرغوب و بــــا کیفیت اســــت در واقع تولیدکننــ­ــده بــــا تولید کاالهای مرغــــوب به انتخــــاب مصرفکننده ایرانی احتــــرام میگذارد اگــــر کاالی تولید شــــده کیفیت الزم را نداشــــته و قابل رقابــــت نباشــــد بهطــــور قطع تمامــــی تالشهــــا­ی اقتصادی، سیاســــی و فرهنگی از دســــت رفته تلقی خواهد شد، زیرا کیفیت، محرک اساسی در ترغیــــب مردم به کاالهای ایرانی خواهد بــــود کیفیت پایین، قیمت تمام شــــده باال، عدم تنوع درکاالهای تولیدی و ضعف خدمات پس از فروش از مهمترین مؤلفههایی اســــت که موجب عدم استقبال مردم از کاالهای ایرانی شده است.

یکــــی از نکات بســــیار مهــــم در رونــــق تولیــــدا­ت داخلــــی، حمایت از تولیدکنندگ­ان در جهت تبلیغ و معرفی محصوالتشــ­ــان اســــت که یکی از مهمترین اقدامات در راســــتای توسعه اقتصادی به شمار میآید. این واقعیت را نبایســــت­ی نادیده انگاشــــت که تبلیغات در دنیــــای اقتصادی امــــروز هزینــــه به شــــمار نمیآید بلکــــه نوعی ســــرمایه­گذاری ارزشــــمن­د محســــوب میشــــود. اگر ارادهای وجــــود دارد که مردم بــــه خرید کاالهای خارجــــی عــــادت نکننــــد بایــــد از کاالی ایرانی به شــــکل عملــــی حمایت گســــترده­ای صورت پذیرد، زیرا برای پاسداری از اقتصاد ملی، حمایت از تولیدات داخلی الزام آور به نظر میرسد.

درایــــن راســــتا دولت باید از خود شــــروع کنــــد و از خریــــد کاالهایی که مشــــابه ایرانی آن وجــــود دارد اجتناب کند. پس از آنکه نخســــتین قدم را دولت در این زمینه برداشــــت میتواند از مردم انتظار داشته باشد که به عنوان مصرفکننده ایرانی کاالهای ســــاخت داخــــل را بر نمونه خارجی ترجیح دهند. دولت برای اینکه این کار را بدرستی انجام دهد باید ضمن فرهنگســــ­ازی و توجیه فوائد خرید تولیدات داخلــــی و منافعی که برای کشــــور دارد میبایســــ­ت زمینه را بــــرای افزایش کیفیت و مناسبســــ­ازی هزینه تمام شده کاال فراهم کند چراکه تأکید بر مصرف کاالهای ایرانی را نمیتوان تنها به مصرفکننده تجویز کرد.

تولیدکننــ­ــده هــــم باید بــــا ارائه کیفیــــت برتر و از ســــوی دیگــــر قیمت متقاعدکنند­ه، این اجازه را ندهد که مطلوبیت مشــــتری به ســــمت خرید کاالهــــا­ی خارجــــی متمایل شــــود.تکرار میکنم تولیدکننده بایــــد با تولید کاالی با دوام و مستحکم مصرفکننده را محترم بشمارد لذا با این پیش شرط مصرفکننده ایرانی تمایل پیدا میکند که جنس ایرانی را بر نمونه خارجیاش ترجیح دهد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran