Iran Newspaper

قلبش در تالطم و سیمرغش در پرواز

- سعید توکلیان مدرس دانشگاه

برای توفیــــق درهر امری بیتردیــــ­د عواملی وجود دارد که موفقیت صاحب اثر را تضمین میکند. عشق، تعهد و استمرار سه واژهای است که «قلب سیمرغ» را جال داد. وحید نصیریان کارگردان انیمیشن سینمایی «قلب ســــیمرغ» به کارش با تمام وجود عشق ورزید و احترام گذاشــــت و یقینــــاً همه اثر را بــــا قلبش پیش برد.وحید خواســــته­هایش را با پشتکاری وصفناپذیر هدایــــت کرد و تعهدی دو وجهی که یک ســــرش تعهــــد او به جامعه هنرمندان انیمیشن بود و دیگر ســــوی آن تعهد به خود و باورش. استمرار و پافشاری برای ایــــن اتفاق بزرگ از شــــاخصهه­ای وجودی او بــــود و با تمام موانعی که ســــر راه داشــــت سنگ خارا را ُسفته کرد و این جز با ارادهای مختص خود او ممکن نبود. گهــــگاه صحنه یک تولید آن هم در این قد و انــــدازه به میدان جنگی نابرابر بین آنکه میخواهد (ســــفارش دهنده) و آنکه تولیــــد میکند (هنرمند) رخ میدهد. برخوردی قهری که میتوانست با پشتیبانی و ارزشگذاری هنرمندان هم صنف او را نیز به خطر کردن و عالقهمندی رو به جلو هدایت کرد.

«قلب ســـیمرغ» در شرایطی ساخته شد که از یک ســـو تولید اثر دیجیتال سه بعدی تجربیات پیشین را میطلبید که در این اندازه در ابتدای راه بود و از طرفی داشتن همکارانی همراه که خواستههای نصیریان را تصویر کنند. تردید ندارم که این اتفاق بخوبی رخ داد. نشانههایی از هنرهای تجسمی و هنرهای زیبا که در عمق وجود او ته نشین بود و نگاهی تیزبینانه در مفاهیم و اسطوره.

قـــدرت مدیریت و کارگردانی او نشـــأت از تجربههای پیشـــین او داشـــت و فیلمهای کوتاهی که درون مایههای اعتقادی او را عریان میکرد. شاید نشود که بـــا گذر زمان قضاوتهای منصفانهای از یک اثر داشـــته باشـــیم اما در هر حال در تاریخ ســـینما حتی نخســـتین آثار نقد میشود و نظرات مشترکی هم به دست میآید.

فیلـــم «قلب ســـیمرغ» گیـــج کننده اســـت. کارگردانی و موســـیقی متن و صداگذاری در اولویت انتخاب من اســـت. وقتی برای نخستین بار در رونمایی «قلب سیمرغ» فیلم را با کیفیت روی پرده بزرگ دیدم جذابیتهای بیشتری نمایان شـــد. اما پراکندگی در اجرای تکنیکی و اختالف اجرا از یک سکانس به سکانس دیگر قابل تشخیص بود.اگر چه هنرمندان انگشت شماری به طراحی نگاره و نشـــانهها­ی تاریخی و اســـطورها­ی و همچنین طراحی فضا و آکسسوار متناســـب با تاریخ مورد نظر بخوبی آثاری داشتهاند، اما به نظر میرسد که در طراحی پوششها و البسه و ادوات جنگی، به پژوهش بیشتری نیاز بوده است.

یادش همیشه ماندگار. بازماندگان­ش پایدار

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran