Iran Newspaper

انسان پیروز است

- مهرداد رهسپارکوشک­ی

بیســت و یکمیــن دوره جشــنواره «گالویــژ» اقلیــم کردســتان عــراق در حالــی شــامگاه شــنبه هجدهــم فروردیــن ماه به کارش پایان داد که جایزه طالیی این رویداد فرهنگی و ادبی به ســیدعلی صالحی رسید، هرچند این شاعر مطرح و پیشکسوت نتوانست در مراسم پایانی حضور پیدا کند.

بهتازگی گزیده کردی شعرهای آقای شاعر به قلم «مریوان حلبچهای» در اقلیم کردستان منتشر شده است. به خواست شاعر تمام عواید فروش این اثر بــه آوارگان «عفریــن» تعلق میگیرد. جنگ افروزان جهان تروریســته­ا را به سالح مجهز میکنند؛ شاعران و هنرمندان اما در سودای سیر کردن شکم و بنا کردن سرپناهی برای آوارگان جنگ هستند. هفت سال از جنگ داخلی سوریه میگذرد و هر روز تکهای از این ســرزمین در آتش خشــونت و نفرت میســوزد و بــر شــمار آوارهها و کشتهشــدگا­ن افزوده میشــود. گویی این تلخــی و رنج را پایانی نیســت. با هر رنجی که بر مردم ســوریه میرود، آتشــی بر جان شاعران بهعنــوان وجدانهای بیــدار جامعه میافتد. موضوعی که ســیدعلی صالحی بــر آن تأکیــد میکنــد و در پیــام مختصری که بــرای این رویداد فرســتاد آورده است: «اراده پرقدرت و مقاوم ِت بیشکست، قراِر انسان، جوهره هستی است، ایــن ایما ِن من اســت: «انســان پیروز اســت!» هــم از این راه... من آیی ِن شــعِر مقاومــت را از روح و ِ زبــانسلسـ­ـله ِ جبال زاگــرسآمو­ختــهام، ْ

ِ زاگــرسزوا­لناپذیر، میهــن من و شــیر کو بیکس اســت. و این ما، همه ما... ِ اهلقلم مستقل هستیم که مرتب ِ میراثمشترک و یگانه انسان را به یاد انســان میآوریم، ِ انسانمبارز، ِ انسان آزادیخواه، انسا ِن کلمه، انسا ِن پیروز...!»

بیســت و یکمیــن دوره جشــنواره گالویــژ قرار بود پاییز ســال 1۳96 برگزار شود اما این اتفاق با چند مــاه تعویق رقم خورد. مریوان حلبچــهای از دســت انــدرکارا­ن ایــن رویداد به گزارشــگر روزنامه ایران درباره علت تعویق مراســم گفــت: «به دلیل همزمانی جشنواره با برگزاری رفراندوم استقالل اقلیم کردستان جشنواره را عقب انداختیم تا این رویداد مستقل فرهنگی و ادبی تحت تأثیر مسائل سیاسی قرار نگیرد.» محمد قاسمزاده رماننویس جشنواره را افتتاح کرد و از نقش نیمایوشیج در ادبیات ایران سخن گفت. علی عبداللهی هم از نقش ادبیات در تبادل و تعامل فرهنگی حرف زد. در این جشــنواره شــاعران و ادبایی از مراکش و عراق هم حضور داشتند. فاضل سامر نویسنده عراقی از ترجمه سخن گفت. رضا عابد داستاننویس و عبدالحسین آذرنــگ هــم از دیگر ســخنرانها­ی این رویــداد بودند. همچنیــن غالمرضا امامی، لیلی گلستان و سیاوش جمادی هم از دیگر میهمانهای دعوت شده به این جشن بودند که به دالیل شــخصی و کاری فرصت حضور در این دوره از جشــنواره گالویژه را نیافتند. همچنین علیرضا آبیز، حسین شهرابی، رضا عابد، علی نجات غالمی و رضا کلهر دیگر میهمانهای ایرانی این جشنواره بودند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran