Iran Newspaper

خأل ضمانت اجرایی در قوانین مربوط به آثار هنری

-

رئیــس انجمــن هنرمنــدان مجسمهســاز ایــران میگویــد، امــروزه اقتصــاد هنــر یکــی ازچند اقتصــاد پررونق و پرســود دنیاســت اما متأسفانه در کشور ما به آن پرداخته نمیشود. هزینــه در بخش هنر و فرهنگ به معنای ســرمایهگذ­اری در جهت توســعه پایدار است اما بودجه بخش امور فرهنگی و هنــری مراکز دولتی بســیار ناچیز اســت و همان مبلغ اندک هــم گاهــی در مــواردی خرج میشــود کــه فاصله زیــادی با معنای فرهنگ و هنر دارد.

نگارنادری پورمعتقد است برای احیای قانون اختصاص یک دهم درصد بودجه عمرانی دســتگاهها برای خرید آثار هنــری، بایــد عزم مشــترکی بیــن ارگانهــای مختلف وجود داشته باشد و این قانون باید بار دیگر به مجلس برگردد.

او دراین زمینه به ایســنا گفت: درصــدی از بودجه مراکز دولتی و وزارتخانهه­ا که طبق قانون باید به خرید آثار هنری اختصــاص پیــدا کند دســتخوش تغییــرات زیادی بــوده اما نکته اینجاســت که فــارغ از میزان و درصد اختصاص یافته، این قانون هیچگاه اجرا نشــد چــرا که ضمانت اجرایی برای آن وجود ندارد. نادریپور افزود: اواخر ســال گذشــته جلسه مشــترکی بــا حضــور وزیــران اقتصــاد و دارایــی و فرهنــگ و ارشــاد و نمایندگان برخی از انجمنهای هنری برگزار شد و مسأله اقتصاد هنر مورد بحث قرار گرفت؛ گویا درآن جلسه مطرح شــده که کارگروه مشترکی از این دو وزارتخانه درباره مشــکالت و مســائل اقتصادی حیطه هنر نیز تشــکیل شــده است.

رئیــس انجمن هنرمندان مجسمهســاز ایران براین نظر اســت که وزارت اقتصاد و دارایی میبایست پا پیش بگذارد و بــا قــرار دادن معافیتهــا­ی مالیاتی برای خریــداران آثار هنــری به اجرایی شــدن قانون اختصاص یــک دهم درصد بودجــه عمرانــی دســتگاهها بــرای خرید آثار هنــری، کمک کند. سیاستهای تشــویقی باعث میشود حتی ارگانهایی کــه دغدغــه و رویکردی مبنی بــر حمایت از هنــر ندارند نیز وارد چرخه اقتصاد هنر و رونق آن بشوند.

او بــا بیان اینکه در مالقات انجمنهای تجســمی با چند نفــر از نماینــدگا­ن مجلس و احمد مازنی (عضو کمیســیون فرهنگــی مجلــس) نیــز صحبتهایــی دربــاره ایــن قانــون مطرح شــده اســت، میگوید: در آن جلســه هم اشاره کردم کــه ایــن قانون بایــد دوباره بــه مجلس برگــردد و این قانون الــزامآور، ضمانــت اجرایــی هم پیــدا کند. آقــای مازنی نیز موافــق ایــن امــر بودنــد. البتــه بیــش از یــک دهه اســت که مدیــران وزارت فرهنــگ در ایــن زمینــه تالشهایــی انجام میدهند که متأسفانه هنوز به نتیجه دلخواه نرسیده است.

ایــن هنرمنــد تأکیــد میکنــد: فــروش، بخشــی ازچرخــه تولید اســت و تا زمانی که بخش هنرامکان فروش تولیدات خــودش را نــدارد ایــن چرخــه اقتصــادی کامــل نخواهــد شــد.امروزه درآتلیــه اکثرهنرمنـ­ـدان بــا انباشــت کار هنــری مواجه هســتیم که خیلی ازآنها اســتادان بنام هســتند. این شــرایط بــرای هنرمند مجســمه ســاز بسیاردشــو­ارتر اســت. پروســه خلــق مجســمه هزینــه بــر و طوالنــی اســت. بــرای تبدیــل یک ایده به مجســمه و اجرای آن، مــواد و تجهیزات و کارگاههای متعدد و متفاوتی نیاز است.

نادریپــور بیان میکند: این بازار اگــر رونق نگیرد و برای آن فکری نشود هنرمندان به مرور رغبت خود را برای خلق اثر از دست میدهند. اجرای این قانون عالوه بر ایجاد سود و افزایش ســرمایه برای ســازمان و ارگان خریدار باعث رشد و شکوفایی جریانهای هنری خواهد شد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran