Iran Newspaper

تهران و مسکو در مسیر روابط راهبردی قرار دارند

-

رئیــس جمهــوری روز گذشــته در دیــدار با «ویا چســاو والدین» رئیس دومای دولتی فدراســیون روســیه که به تهران ســفر کرده اســت، با تأکید بر اینکه تهران و مســکو در مســیر روابط کاماً راهبــردی قرار دارند، اظهار کرد: روابط دوجانبــه، منطقهای و بینالمللی ایران و روســیه در ســالهای اخیر در طول دهههای گذشــته کاماً ممتــاز بوده و امروز روابط بسیار صمیمانه و گستردهای بین دو کشور برقرار شده است.

به گــزارش پایــگاه اطاعرســان­ی ریاســت جمهوری، حجتاالســا­م حســن روحانی با اشــاره به 12 بار ماقات با «والدیمیر پوتین» همتای روســی خود طی ســالهای گذشــته، گفت: هر بار که دیدار و مذاکره داشــتیم، یک گام به ســمت توسعه روزافزون و همهجانبه روابط پیش رفتهایم.

وی با تأکید بر اســتفاده از ظرفیتهای گسترده توسعه روابط تهران و مسکو و وجود همکاریهای کم ســابقه در بسیاری از حوزهها، افزود: دو کشور در زمینه مختلــف از جملــه انرژیهــای صلحآمیــز، نفــت و گاز و نیــز مســائل اقتصادی و مناســبات بانکــی و تجــاری ظرفیتهــای گســتردهای بــرای همــکاری دارند و پیشرفتهای جدیدی در این حوزهها به نفع منافع دو ملت ایجاد شده است.

روحانــی برقــراری روابــط و همکاریهــا­ی ســه جانبه بیــن ایران و روســیه با برخی کشــورهای منطقه را اقدامی بســیار ارزشــمند توصیف کرد و اســتفاده از ظرفیتهــای این نوع روابط را در راســتای منافع ملتهــای منطقه مورد تأکید قرار داد و گفت: روابط و همکاریهای نزدیک ایران و روسیه درخصوص سوریه و صلــح و امنیــت در منطقــه بســیار تأثیرگــذا­ر بوده اســت و بایــد همچنان این همکاریها را تا رسیدن به امنیت کامل در سوریه و منطقه ادامه دهیم.

رئیــس جمهــوری با بیان اینکــه تهران و مســکو در زمینه روابــط بینالمللی کامــاً اشــتراک نظــر دارنــد، گفت:انگیــزه برخــی بهانهگیریه­ای غرب نســبت به روســیه بــرای اینکه یک قدرت بــزرگ را در منطقه و جهان با مشــکل مواجه کنند، برای ما قابل درک اســت. شــبیه این مشــکات برای ایران هم در منطقه وجــود دارد که بــرای مواجهه با آن، الزم اســت در مســائل بینالمللی، روابط و همکاریهای بسیار نزدیکتری با یکدیگر داشته باشیم.

روحانــی تصریــح کــرد: جمهــوری اســامی ایــران همکاریهــا­ی دوجانبــه، منطقــهای و بینالمللــ­ی تهران - مســکو را بــه نفع دو ملت و جهــان میداند و اراده دولت ایران، توســعه و برقراری روابط همهجانبه با روسیه است و مجلس شورای اسامی هم حامی این تصمیم میباشد.

رئیــس جمهوری در ادامه ضرورت تقویت روابط پارلمانی دو کشــور را مورد تأکیــد قــرار داد و گفــت: در همــه حوزههایــی کــه روابط ایــران و روســیه در حال توســعه اســت، پارلمانها میتوانند نقش بســیار راهگشــا و مفیــدی ایفا کنند و مسیر حرکت دو دولت را در تحکیم مناسبات دوجانبه، منطقهای و بینالمللی هموار ســازند.رئیس دومای دولتی فدراســیون روســیه نیز در این دیدار توســعه شــتابان روابط دو کشــور در ســالهای اخیر را مرهون تصمیمات خوب رؤســای جمهوری ایران و روسیه توصیف کرد و گفت: پارلمان روسیه از لحاظ حقوقی از تصمیمات و توافقات رؤســای جمهوری دو کشــور برای توسعه روزافزون روابط حمایت میکند.

«ویا چســاو والدین» خاطرنشان کرد: ایران و روسیه با چالشهای مشترکی در عرصه منطقهای و بینالمللی مواجه هســتند که مصمم هســتیم متحدتر از گذشته و با ترسیم نقشه راه با آن مواجه شویم.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran