Iran Newspaper

ربیعی: صندوقهای بازنشستگی از ماهیت اصلی خود دور شدهاند

-

وزیــر تعــاون، کار و رفــاه اجتماعــی بــا بیان اینکه در شــرایط کنونــی اقتصادی کشور، باید بهدنبال راهکارهای مناسب بــرای شــکوفایی اقتصــاد، شــفافیت امــور و حفاظــت از امــوال مــردم بویــژه بازنشســتگ­ان باشــیم گفــت: افزایــش قیمــت نــرخ ارز هیچ منطــق اقتصادی ندارد و بسرعت کاهش پیدا میکند.

بهگــزارش «ایــران» علــی ربیعــی در نشســت هــم اندیشــی صنــدوق بازنشســتگ­ی کشــوری بــا هلدینگهــا و شرکتهای تابعه در تهران، اظهار کرد: باید مدیریتداری را رها و بر سهامداری تأکید کنیم. زمینه فراهم شدن سالمت اداری و شــفافیت را افزایش دهیم و در تمام امــور، بویژه انتصابات، بر اســاس صالح سازمان عمل شود.

وی بــا ابــراز امیدواری بــرای حصول نتایــج مثبــت از برگــزاری این نشســت گفــت: به جهت ترکیب مناســب هیأت مدیره کنونی باتوجه به تخصص و ابعاد مختلف هر یک از این عزیزان، میتوان انتظــار تحوالت خوبی در آینده داشــت کــه این انتظــار با انتصابات شایســتهای که در صندوق و زیرمجموعهه­ای آن در حال انجام است، روشنتر خواهد شد.

او در بخــش دیگری از ســخنان خود با بیــان اینکه امروز هویت صندوقهای بازنشســتگ­ی تغییــر کرده اســت، گفت: صندوقهــا بایــد محلــی بــرای کاهــش ریســک زندگــی مــردم در دوران ســالمندی و بازنشســتگ­ی باشــد و بــه کاهش ریســک زندگــی، افزایش امنیت روانــی و امیــد بــه زندگــی بینجامــد و از شکنندگی جامعه پیشگیری کند.

وی بــا بیــان اینکــه صندوقهــا باید منابــع را جمــعآوری و ســپس بــا توجه بــه ماهیــت خــود و محاســبات دقیــق، ســرمایهگذ­اری کند و ســپس این منابع را در زمــان خــود به جامعــه ذی نفعان خــود بازگردانند، گفت: از 0۵ ســال قبل که صندوقهای سازمانی شکل گرفتند، متأســفانه تصمیمهــای متعــددی بدون کارشناســی و مطالعه توسط نهاد دولــت و ســایر نهادهــای اثرگــذار اتخاذ شــد که عمالً این صندوقها را به دفاتر کارپــرداز­ی تبدیــل کــرد، به ایــن معنی کــه شــاغل در زمــان اشــتغال حقــوق دریافت کند و در زمان بازنشســتگ­ی نیز به سازمان دیگری منتقل شده و حقوق دریافت کند.

ربیعی تأکید کرد: از ســال ۳9 مسأله صندوقهــا و ماهیــت آنهــا فهم شــد و تصور من این است که فهم این موضوع برای نخســتین بار در کشــور توسط خود مــن مطرح و پیگیری شــد و در آن زمان هیچ کــس باوری از این اعــداد و ارقام و وضعیــت و آینده صندوقها نداشــت، اما امروز خوشــبختان­ه این مســأله برای بســیاری از افراد فهم شده و راه آن تنها حرکت در یک مســیر طوالنی و منطقی است.

وی افــزود: صندوقهــا محل زندگی معیشــتی و زندگــی اجتماعــی اســت و ما بایــد به گونــهای برنامهریــ­زی، تدبیر و عمــل کنیم که صندوقهــا به ماهیت اصلــی خــود بازگردنــد، خوشــبختان­ه با ورود افــراد جدید، افکار تــازه و علمی و جهت گیریهایی که شاهد آن هستیم، امیــدوارم صنــدوق بــه ماهیــت اصلی خود بازگردد.

ربیعی ادامه داد: به کفایت داراییها و شیوه ســرمایهگذ­اری که عمدتاً توسط دولتهــا بــه صنــدوق بازنشســتگ­ی کشــوری و سایر صندوقها تحمیل شده اســت، کاری نــدارم، امــا بایــد بررســی شــود کــه چگونــه ایــن ســرمایه موجود باید مدیریت شــود تا بیشــترین ســود از آن حاصــل شــود. در صنــدوق تأمیــن اجتماعی و شــرکت ســرمایهگذ­اری آن، 0۸ درصد ســودآوری مربــوط به همان 0۲ درصد سرمایهگذار­ی است که توسط خــود صندوق انجام شــده و ایــن اتفاق میتوانــد در ســایر صندوقهــا هــم رخ دهد.

وی تأکیــد کــرد: صنــدوق بایــد در جایــی ســرمایهگذ­اری کند که بیشــترین ســودآوری حاصــل شــود، نــه اینکــه بهعنــوان یک ســازمان توســعهای وارد عمل شــده و خواســته افراد یــا بخش و حوزه خاصی را بــرآورده کند. ما باید به این باور برســیم کــه صندوق، ســازمان توسعهای نیست.

ربیعــی بــا بیــان اینکــه رفــع فقــر و برقــراری عدالــت از جملــه وظایــف و برنامههــا­ی ایــن وزارتخانــ­ه و مجموعههای تحت پوشــش آن است، خاطرنشــان کــرد: این به معنــای قبول فشــارها و حاشــیه بــرای ورود بــه یــک سرمایهگذار­ی نیست.

وی ادامــه داد: گاهــی صندوقها به مثابه تیمــاردار تلقی میشــوند که باید بنگاههای اقتصادی را تیمارداری کنند. اگرچــه بنگاههایــ­ی کــه بــه صندوقهــا تحمیــل شــده یــا در اختیــار وزارت رفاه قرار گرفته، به گونهای عمل کردهاند که همان کار تیمارداری بوده و تالش شده تــا نیــروی شــاغلی از آنها خارج نشــود، اما ماهیــت این صنــدوق چنین چیزی نیســت. وی تصریــح کــرد: ذی نفعــان صندوق فقط و فقط بازنشستگان امروز و آینــده هســتند و نبایــد هیــچ ذینفــع دیگــری در ایــن میــان تعریــف شــده و اجازه ورود به سیستم داشته باشد. باید صنــدوق به سیســتم BI مجهز باشــد و بخشهای مدیریتی مورد نیاز در درون آن شکل گیرد.

ربیعــی بــا اشــاره بــه افزایــش چشــمگیر منابع بــرای پرداخت حقوق بازنشســتگ­ان گفت: در گذشته و ابتدای کار، ماهانــه تنهــا 700 میلیــون تومــان منابــع بــرای پرداخــت حقــوق تأمیــن میشــد، اما ایــن رقم امروز بــه حدود ۴ هزار میلیارد تومان در ماه رسیده است؛ ضمن اینکه منابع بیمه تکمیلی درمان نیز توسط خود ما تأمین میشود.

وی اصــالح ســاختار را یکــی از روشهــای نیــل بــه اســتراتژی افزایش ســرمایه، داراییهــا­ی بیــن نســلی و مدیریت ســازمانی عنوان کــرد و افزود: سازمان کار، شــکل کار و شکل مدیریت هلدینگهای ما باید تغییر کند. منظور از تغییر ساختار، تغییر شکل و مهمتر از آن، شیوه کار در ســال جدید است. باید به سمت شفافیت و تخصص گرایی در شیوه مدیریتی حرکت کنیم.

وی گفــت: مدیران حــوزه اقتصادی بایــد به شــیوه بخــش خصوصــی اداره شــوند و عملکــرد اجتماعــی داشــته باشند. این حوزه باید غیرسیاسی باشد و این یکی از تأکیدات مهم برای مدیریت حوزه اقتصادی در صندوق بازنشستگی کشوری است. باید به نهادهای نظارتی بــه درســتی و ســرعت پاســخ داده و بــا ایجــاد شــفافیت الزم، از ابهامهــای احتمالی جلوگیری شود.

ربیعــی افــزود: شــیوه مدیریــت در کار بایــد اصــالح شــود. بایــد به ســمت بینالمللــ­ی شــدن فعالیتهــا­ی اقتصادی حرکت کنیم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran