Iran Newspaper

دولت اجازه نمیدهد ثبات اقتصادی کشور آسیب ببیند

-

گــــروه اقتصــــاد­ی / معــــاون اول رئیــــس جمهــــوری تأکیــــد کــــرد: دولــــت اجــــازه نمیدهد با شوکهای بیرونی و فضاسازی داخلــــی ثبــــات اقتصادی کشــــور آســــیب ببیند. به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری در جلســــه ســــتاد فرماندهـــ­ـی اقتصــــاد مقاومتی افــــزود: ثبات اقتصــــاد­ی یکی از مهمترین دستاوردهای اقتصادی دولت و نظام است که با بهکارگیری سیاستهای عالمانه و مدیریت قوی و منســــجم از آن حفاظت خواهد شد و استمرار مییابد.

وی بــــا تأکیــــد بر اینکــــه باید در ســــال جدید با جدیت هر چه بیشتر برای تحقق اقتصاد مقاومتی حرکــــت کنیم، تصریح کرد: باید عزم و ارادهای جدیتر در ســــال ۷۹ بــــرای تحقق اقتصــــاد مقاومتی ایجاد شــــود و مصممتر از ســــالهای گذشته در این مسیر گام برداریم. معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: مجموع شاخصهای کالن اقتصادی کشــــور در ســــال 6۹ نشان میدهد که اقتصاد کشور از ثبات مناسبی در ســــال گذشــــته برخوردار بوده اما با این حــــال در ســــال ۷۹ نیازمنــــ­د اقدامــــا­ت و کارهای جدی تری هستیم بخصوص که با وجود تهدیدهای خارجی علیه کشورمان الزم است امور اقتصادی داخل کشور را به خوبی مدیریت کنیم تا در بخش سیاست خارجــــی نیز بتوانیم به نتایج بهتری نائل شــــویم. جهانگیــــ­ری با تأکید بــــر ضرورت حاکمشدنسیا­ستهایاقتصا­دمقاومتی بر تمام شــــئون اقتصــــاد­ی کشــــور، اظهار داشت: همانگونه که رهبر معظم انقالب فرمودهانــ­ــد قرار نیســــت کــــه دو برنامه در کشــــور داشته باشیم یعنی نباید از یک سو برنامهای برای توسعه کشور و از سوی دیگر برنامهای برای اجــــرای اقتصاد مقاومتی تدوین کنیم. وی ادامه داد: تمام برنامهها و نحــــوه اداره امــــور جــــاری کشــــور باید در چارچوب اقتصاد مقاومتی تعریف شود و باید دقت داشته باشیم که هر برنامهای که اجرا میکنیم مطابق با اقتصاد مقاومتی باشد و هیچ گونه سیاســــتگ­ذاری مغایر با اقتصــــاد مقاومتــــ­ی انجام نشــــود. معاون اول رئیــــس جمهــــوری با یــــادآور­ی ایجاد 2۱ کارگروه ملی بــــرای اجرای برنامههای اقتصاد مقاومتی در ســــال 6۹ خاطرنشان کرد: دبیرخانه ستاد باید به صورت جدی تشــــکیل جلســــات این کارگروهها را برای تدوین و اجــــرای برنامههـــ­ـای اولویت دار اقتصــــاد مقاومتی پیگیری کنــــد و ضمن ارائه گــــزارش عملکرد ایــــن کارگروهها در ســــال 6۹، برنامهها و دســــتور کار جلسات ســــتاد اقتصاد مقاومتــــ­ی را تعییــــن کند. وی بــــا اشــــاره به نامگــــذا­ری ســــال جدید تحت عنوان حمایت از کاالی ایرانی، این نامگذاری را منطبق بر سیاستهای کلی اقتصــــاد مقاومتی دانســــت و گفــــت: باید برای تحقق شعار سال جدید نیز سیاست و برنامههایـ­ـــی عملیاتی تدویــــن کنیم تا وظایف و تکالیف هــــر بخش برای تحقق این شــــعار مشــــخص باشــــد. معاون اول رئیس جمهوری یکــــی از راههای حمایت از کاالی ایرانــــی را مبــــارزه بــــا قاچــــاق کاال دانست و اظهار داشت: دولت سال گذشته فهرســــتی از اقالم و کاالهای اصلی قاچاق را تدوین کرد تا تمرکز اصلی دستگاههای متولی مبارزه با قاچاق بر این کاالها باشد.

جهانگیــــ­ری خاطرنشــــ­ان کــــرد: خوشبختانه دستاوردهای خوبی نیز نظیر اجرای طرح رجیستری گوشی تلفن همراه حاصل شد و با اقدامات صورت گرفته در زمینه مبارزه با قاچاق کاال، میزان واردات از مبادی رسمی افزایش یافت و از قاچاق ایــــن کاال جلوگیری شــــد. وی همچنین با اشــــاره به قانون حمایت از ساخت داخل، ضرورت توجه به این مقولــــه را در اجرای طرحهــــای عمرانــــی از طریق تســــهیال­ت مالی خارجی مورد تأکید قرار داد.

معــــاون اول رئیس جمهــــوری اضافه کــــرد: باید در اجــــرای این گونــــه طرحها از توانمندی داخلی نیز اســــتفاد­ه شــــود و در بخشهایی که توان ســــاخت داخل وجود دارد، کارهــــای اجرایی به طــــرف خارجی ســــپرده نشــــود. جهانگیری یکــــی دیگر از مصوبات دولــــت برای حمایــــت از تولید داخلــــی را ممنوعیــــ­ت خریــــد کاالهــــا­ی خارجی که مشابه داخلی دارند، دانست و گفت: در این راستا دولت فهرستی تدوین کرد تا از خرید کاالهایی که مشــــابه داخلی آن وجــــود دارد از محــــل بودجــــه دولتــــی جلوگیریشود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran