Iran Newspaper

واردات بخشی از محصوالت ضرورت ندارد

زنگنه: 6 ماهه دوم سالجاری دیگر واردات بنزین نخواهیم داشت

-

گروه اقتصادی / رئیس مجلس شورای اســـالمی گفت: نیازی بـــه واردات یک ســـری از محصـــوالت نهایی به کشـــور نیســـت. حال ممکن اســـت کـــه گفته شود که این موضوع باعث ایجاد رانت میشود اما باید با اتخاذ روشی مانع از ایجاد رانت شد.

علــــی الریجانـــ­ـی رئیــــس مجلــــس شورای اســــالمی روز گذشــــته در جلسه کمیســــیو­ن ویژه حمایــــت از تولید ملی و اجرای سیاســــته­ای اصل 44 قانون اساســــی در خصــــوص نحــــوه حمایت از کاالی ایرانــــی گفــــت: ســــالها اســــت که بحــــث تولیــــد داخــــل و توجهات به انجــــام این مهم مطرح شــــده و در این رابطه قوانینی مصوب شــــده اســــت اما نامگذاری سال ۷۹ به نام سال حمایت از کاالی ایرانــــی توســــط رهبــــر معظم انقــــالب به این خاطر بــــود که توجهات در ایــــن ســــال بیشــــتر به ایــــن موضوع جلب بشود.

الریجانی تصریح کــــرد: باید فضای رقابتی ایجاد شود تا محصوالت داخلی تقویت شده و براساس فضای رقابتی، محصوالت تولیدی با توسعه فنی رو به رو شوند اما مسأله قابل تأمل این است کــــه در برخــــی مواقع محصــــول نهایی وارد کشــــور میشــــود.نیازی به واردات یک سری از محصوالت نهایی به کشور نیســــت حال ممکن است که گفته شود کــــه این موضــــوع باعــــث ایجــــاد رانت میشــــود اما باید با اتخاذ روشی مانع از ایجاد رانت شد.

وی ادامــــه داد: بــــرای جلوگیــــر­ی از رانت، وزیر صنعت و تجارت هر ســــال لیســــت محصوالتی که نباید وارد شــــود را اعالم کند. به طــــور مثال چطور گفته میشــــود مشــــروب نباید به کشــــور وارد شــــود، برخــــی از محصوالت نیــــز نباید وارد شــــود. قانونی که در مورد حمایت از تولیــــد داخلی در مجلس به تصویب رسیده، ضعفی از نظر ضمانت اجرایی دارد و ما باید این مشــــکل را حل کنیم، البته خوب اســــت که گزارشی از اجرای قانــــون داده میشــــود امــــا ایــــن کافــــی نیست. ■ نوســــازی صنایع داخلی در دستور کار وزارت صنعت

محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجــــارت، نیز در این نشســــت کیفیتبخشــ­ــی بــــه تولیــــد را نیازمنــــ­د نوسازی صنایع داخلی دانست و گفت: نوســــازی صنایع داخلی در دســــتور کار این وزارتخانــ­ــه قــــرار دارد. محدودیت منابع یکی از عوامل کند بودن نوسازی در کشــــور اســــت کــــه مبلغ مناســــبی در ســــال۷۹ برای نوســــازی صنعت کشور اختصاص یافته اســــت که در این راستا بایــــد نرخ بــــازده صنعتی مناســــب نیز تعیین شود.

شــــریعتم­داری ادامــــه داد: بــــرای کیفیتبخشی به تولید باید به نوسازی صنایع داخلــــی توجه کرد، وی افزود: با حمایــــت و پیگیریهای رئیس مجلس بخشی از حقوق ورودی و سود بازرگانی از واردات بــــه حمایــــت از صــــادرات غیرنفتــــ­ی در قالــــب جوایــــز صادراتــــ­ی اختصاص یافت.

وی گفــــت: از مهمترین مشــــکالت تولیدکنندگ­ان موضوع مالیات بر ارزش افزوده اســــت و اصالح ایــــن قانون یکی از مهمتریــــ­ن راهکارهـــ­ـا بــــرای بهبــــود وضعیــــت تولیدکندگا­ن اســــت. یکی از راهکارها این است که به جای اینکه در هر مرحله مالیــــات دریافت کنیم فقط از آخریــــن زنجیــــره و از مصرفکننـــ­ـده نهایــــی مالیــــات بگیرید. ضمــــن اینکه شــــرایط مؤدیــــان مالیاتی نیــــز در نظر گرفته شود. ■ مجلس اجازه دهد ســــالی 30 میلیارد دالر قرارداد داخلی منعقد کنیم

بیــــژن نامــــدار زنگنه، وزیــــر نفت در نشســــت کمیســــیو­ن ویــــژه حمایــــت از تولید ملی و اجرای سیاســــته­ای اصل 44 قانون اساســــی مجلــــس از مجلس شورای اسالمی خواست برای حمایت از تولیــــد اجــــازه دهــــد ایــــن وزارتخانه ســــالی 0۳ میلیارد دالر قرارداد داخلی منعقــــد کند کــــه اگــــر ایــــن 0۳ میلیارد دالر ســــرمایه­گذاری انجام شود حداقل 50 درصــــد آن بــــه ایرانیها میرســــد. تــــوان کشــــور در اســــتفاد­ه از تولیــــدا­ت داخلی تجهیزات صنعت نفت در سال ۷۹ قابل مقایســــه با توان کشور در سال 6۷یا ۷۷ نیست.

وی یــــادآور شــــد: در ســــال 6۷ حتی مــــکان یک متــــر لولهگــــذ­اری دریایی را نداشــــتی­م ولــــی اکنــــون روزانــــه حداقل یــــک کیلومتــــ­ر لولهگــــذ­اری دریایــــی را میتوانیـــ­ـم، انجــــام دهیــــم. در مناقصههای چهار میلیارد دالری هیچ اجباری برای اســــتفاد­ه از تولید داخلی نبود ولی 0۷ درصد شرکتهای ایرانی برنده شــــدند و 80 درصد ارزش ســــهم متعلق به ایرانیها شد.

وی گفــــت: در حــــوزه صنعت نفت اگر میخواهیم پیشرفت داشته باشیم، باید تقاضا ایجاد کنیم، براســــاس آنچه مصوب شــــده باید 200 میلیارد دالر در حوزه صنعت نفت سرمایهگذار­ی شود و به همین جهت تالش زیادی را برای قراردادهــ­ــای نفتــــی انجــــام دادیم. در حال تهیه طرحی هســــتیم تا 6 میلیارد دالر از داخــــل اعتبــــار معــــادل ریــــال دریافت کنیم، البته با آن طرفی که این مبلــــغ را دریافت کردهایم دالر را به روز حســــاب میکنیم تا تولیــــد نفت اضافه شــــود. قراردادی 556 میلیــــون یورویی برای ســــاخت لولههای ویــــژه در ایران منعقد کــــرده ایم، این قرارداد از جمله قراردادهای خوب بوده است.

زنگنــــه گفت: در یک ســــال گذشــــته 5۱ میلیــــون لیتر به تولیــــد بنزین ایران اضافــــه شــــده و در 4 ماه آینــــده نیز 2۱ میلیون لیتر دیگر به میزان تولید بنزین اضافه میشــــود یعنی ۷2 میلیون لیتر به ظرفیت تولیــــد بنزین افزوده خواهد شــــد و از 6 ماهه دوم ســــالجار­ی دیگر واردات بنزین نخواهیم داشت.

در مناقصههای چهار میلیارد دالری هیچ اجباری برای استفاده از تولید داخلی نبود ولی 0۷ درصد شرکتهای ایرانی برنده شدند و 80 درصد ارزش سهم متعلق به ایرانیها شد

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran