Iran Newspaper

شارژ یک میلیون تومانی شرط دریافت طرح ترافیک

- حمیده امینی فرد

کمتــر از یک هفتــه دیگر تــا ابطال طــرح ترافیک سال 96 باقی مانده است، اما همچنان شهروندان بســیاری با ابهــام اجرای طــرح جدیــد مواجهند. برخــی هنــوز موفق بــه ثبتنــام در ســامانه طرح ترافیک نشدهاند و برخی سهمیه بگیران که برای ورود بــه محــدوده مرکــزی به ناچــار بایــد از طرح اســتفاده کننــد، هنــوز نمیداننــد که چگونــه باید هزینههــای تعیین شــده را پرداخت کننــد. دیروز هــم با اعــام ضرورت شــارژ یک میلیــون تومانی حســاب شهروندی برای استفاده از طرح ترافیک، متقاضیــان در برابــر این پرســش قــرار گرفتند که برای دریافت مجوز ســاالنه، این مبلغ به حســاب شــهرداری تهران ریخته میشود یا اینکه از همین مبلــغ، عــوارض تردد کســر خواهــد شــد؟! آنها از طرفــی هنــوز نمیداننــد کــه چــرا باید ایــن مبلغ یکسال زودتر در حســاب شان شارژ شود! این خبر البتــه واکنــش رئیس کمیتــه حمل و نقل شــورای شهر را هم بهدنبال داشته است. محمد علیخانی بــا غیرقانونــ­ی نامیدن شــارژ یک میلیــون تومانی حساب شــهروندی گفته است که شــهرداری باید درباره این کار در شورا پاسخ دهد!

بهگزارش خبرنگار «ایران»، شارژ یک میلیون تومانی البته تنها شــامل حال افرادی میشــود که متقاضــی خرید ســاالنه طــرح ترافیک هســتند و معلوالن، بیماران خاص و خبرنگاران که مشمول تخفیف 90 درصدی شــدهاند، نیازی به شــارژ این مبلــغ ندارند و فقــط برای تــردد روزانه، هفتگی یا ماهانــه بــا توجه بــه نیازشــان! مبلغ تعیین شــده را میپردازنــ­د. هماکنــون حداقــل هزینــه ورود به محدوده طرح مرکزی برای متقاضیان (با معاینه فنــی ویژه و در ســاعات غیر پیک)، 13 هــزار و 400 تومــان و حداکثر(بــدون معاینــه فنــی ویــژه و در ســاعات پیک) 36 هزار تومان تعیین شده و برای تخفیف بگیران از هزار و 344 تومان (حداقل) و 3 هزار و 600 تومان (حداکثر) بسته به الگوی مصرف متغیراست! ■ عوارضروزان­هبهصرفهترا­زعوارضساال­نه!

آنطورکهمعا­ونحملونقلو­ترافیکشورا­ی شــهر تهران خبر داده، اگر کســی بخواهد در طول ســال بــه طورمرتــب وارد محدوده طــرح ترافیک شــود بایــد هزینهای بیشــتر از یک میلیــون تومان پرداخت کند. این مبلغ به صورت علیالحساب در حساب شهروندی میماند تا برای این افراد مجوز ســاالنه صادر شود. درصورتی که شارژ این حساب تمام شود؛ افراد میتوانند دوباره آن را شارژ کنند!

علــی پیرحســینل­و، مشــاور اجتماعــی معاون حمــل و نقــل ترافیــک شــهرداری تهــران بــا رد پرداخــت شــارژ یــک میلیــون تومانــی از ســوی معلــوالن ، خبرنگاران و بیماران خاص خیال این دسته از سهمیهبگیرا­ن را راحت کرده و به «ایران» میگویــد: خبرنگاران، معلــوالن و بیماران خاص نیازی به پرداخت شارژ یک میلیون تومان ندارند. ضمن آنکه جانبازان باالی 25 درصد و همینطور وســایل نقلیه بــا پاکهــای ویلچــری در مصوبه جدیــد شــورای شــهر، قانونــاً از پرداخــت عوارض معاف شــدهاند که براین اســاس میتــوان نتیجه گرفــت وضعیــت پرداختی نســبت به گذشــته به مراتب بهتر شده است.

پیرحسینلو، اما درباره شارژ یک میلیون تومانی اینطور توضیح میدهد: «ســایر ســهمیه بگیران از جملــه خودروهــای دولتی و ارگانــی (افرادی که ســال های گذشــته هم مشــمول دریافت سهمیه میشدند) باید مبلغ یک میلیون و 100 هزار تومان در حســاب شــهروندی واریــز کننــد. از ایــن مبلــغ تنها 100 هزار تومان به حســاب شــهرداری ریخته میشــود و مابقی در حســاب میماند تا بســته به مصرف، کســر شــود. البته افراد میتوانند از مبلغ حســاب شــهروندی در مــوارد دیگــری همچــون عوارض خودرو، مالیاتهای شهری، خرید بلیت مترو و حتی پرداختهای الکترونیکی تاکســی که بزودی فراگیر میشــود، استفاده کنند. با این همه او بــه متقاضیــان طرح ترافیک ســاالنه پیشــنهاد میدهــد که از مجوزهــای روزانه، هفتگی و ماهانه استفادهکنن­د.

او دربــاره دالیــل این پیشــنهادش هــم اینطور توضیح می دهد: اول اینکه در ســال جدید، مجوز روزانــه به 2 برابــر یعنی 40 هزار ســهمیه افزایش یافته است. دوم اینکه نرخ عوارض ساالنه و روزانه هیــچ تفاوتــی باهــم نــدارد (برخــاف ســال های گذشــته) و سوم اینکه آنها باید 100 هزارتومان هم اضافهتر بپردازند، بنابراین معقولتر اســت که از مجوزهای روزانه استفاده شود. ■ شــارژ یک میلیــون تومانی حســاب شــهروندی غیرقانونیا­ست

با این همه محمد علیخانی، عضو شورای شهر معتقد است که نباید افراد مجبور به پرداخت این مبلغ شــارژ شــوند و این کار غیر قانونی است. او با بیــان اینکه هزینه ورود برخــی از افراد به محدوده طرح ترافیک کمتر از یک میلیون تومان میشود، میگویــد: اصاً شــاید یک فرد بخواهــد یک بار در هفته وارد محدوده طرح شود چرا باید از قبل پول خود را در حساب بلوکه کند.

وی ادامــه میدهد: شــهرداری باید مشــخص کند که حســاب شــهروندی که باز میشــود به نام شــهرداری اســت یــا بــه نــام شــهروند. اگر بــه نام شــهروند اســت کســی حــق نــدارد در موجــودی شخصی افراد سرک بکشد، به فردی ارتباط ندارد که در موجودی حســاب افراد یــک میلیون تومان اســت یا001 هزار تومــان. بنابراین شــهرداری باید مشخص کند که از چه مکانیسمی میخواهد این کار را انجــام دهــد این در حالی اســت کــه اصاً در مصوبه شورا این موضوع نیامده است.

علیخانی همچنیــن ازپور ســیدآقایی، معاون حمــل و نقل و ترافیک شــهردار دعوت کــرد تا در جلســه امروز کمیســیون عمران حضور یافته و در این باره پاسخ دهد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran