Iran Newspaper

دانشجویان بورسیه نگران حذف ارز دانشجویینب­اشند

-

خبر

رئیس ســازمان امــور دانشــجویا­ن وزارت علوم گفت: بخشــنامه بانک مرکزی در خصوص تأمین ارز آزاد دانشــجویا­ن شــاغل به تحصیل در دانشگاههای خارج از کشور از ابتدای امسال است و این تصمیم شامل دانشجویان بورسیه نخواهد شد.

دکتــر مجتبــی صدیقــی به تشــریح وضعیــت تأمیــن ارز دانشــجویی با توجــه به تحــوالت اخیر بــازار ارز پرداخت و به ایســنا، اظهار کرد: بر اســاس بخشــنامه بانک مرکزی طی چند ســال اخیر، ارز مورد نیاز دانشــجویا­نی که با هزینه شــخصی در خارج از کشــور مشــغول به تحصیل هستند بر اساس نرخ مبادلهای تأمین میشــود و ســازمان امور دانشــجویا­ن گواهی اشــتغال به تحصیل دانشجویان در دانشگاههای معتبر را تأیید و آن را به بانکهای عامل(تجارت و ســامان) ارســال میکند. این بانکها نیز ارز دانشــجویا­ن را تأمینمیکنن­د.

وی در ادامه تصریح کرد: بانکهای عامل ماهانه 1000 دالر برای تأمین هزینه زندگی دانشــجویا­ن مشــغول به تحصیل در خارج از کشــور پرداخت میکنند. البته مبلغی نیز بهعنوان شهریه به آنها پرداخت میشود.

دکتــر صدیقی اظهــار کرد: تاکنــون هزینه زندگی دانشــجویا­ن مشــغول بهتحصیل در خارج، بر اســاس گواهیهای شــش ماهه و از سوی بانکهای عامــل بــه نرخ مبادلهای تأمین میشــد، اما از ابتدای امســال بانک مرکزی اعام کرد این ارز بر اســاس نرخ آزاد تأمین خواهد شــد و این بخشــنامه به سازمان امور دانشجویان وزارت علوم نیز ارسال شده است.

رئیــس ســازمان امور دانشــجویا­ن وزارت علــوم ادامه داد: بــا بانکهای عامل و بانک مرکزی در خصوص بخشــنامه فوق مذاکراتی نیز داشتهایم و هنوز هماهنگیها بین بانک مرکزی و بانکهای عامل کامل نشــده اســت. ما پیگیری کردیم و امیدواریم وضعیت هر چه ســریعتر مشــخص شــود تا دانشــجویا­ن بتواننــد کماکان هزینههــای ارزی خود را بــه روال قبل دریافت کنند.

وی در خصــوص تبعــات تصمیم بانک مرکزی در خصوص آزاد شــدن نرخ ارز دانشــجویی نیــز گفت: با اجرایی شــدن این تصمیــم، خانوادههای دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج از کشور مجبور هستند در مقایسه با قبل هزینههای ریالی بیشتری برای تأمین ارز دانشجویان پرداخت کنند.

دکتر صدیقی گفت: شــرایط ارزی که بانک مرکزی در کشــور با آن مواجه اســت موجب شــده که بخشــنامه فوق در خصوص تأمین ارز دانشــجویا­ن شاغل به تحصیل در دانشگاههای خارج از کشور صادر شود.

وی بــا تأکیــد بر اینکه طــی چند روز آینــده وضعیت ارزی دانشــجویی با قطعیت مشــخص خواهد شــد، افزود: باید هماهنگی بین بانک مرکزی و بانکهای عامل برای تأمین ارز دانشجویی انجام شود تا کماکان گواهیهایی که از ســوی سازمان امور دانشجویان برای دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور صادر شده است عملیاتی شود.

معاون وزیر علوم گفت: این تصمیم بانک مرکزی شــامل دانشــجویا­ن بورســیه مشــغول بــه تحصیــل در خــارج از کشــور نخواهــد شــد و فقــط دانشجویانی که با هزینه شخصی تحصیل میکنند مشمول بخشنامه بانک مرکزی خواهند شــد. ما منتظر هســتیم ببینیم وضعیت تأمین ارز از سوی بانک مرکزی به چه شکلی خواهد بود.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran