Iran Newspaper

دستاورد دولت، توسعه فناوری دیجیتال است نه تلگرام

آذری جهرمی : برای حفظ حریم خصوصی افراد در پیام رسان های بومی ، الیحه دوفوریتی تنظیم کنیم

-

گروهفناوری/ تاکنون دولت روحانی بارها نشان داده است که برعهد خود با مردم باقی مانـــده و بـــرای حفظ شـــبکههای اجتماعـــی و ممانعـــت از فیلتر آنها نیز تالش بسیاری انجام داده است. بهعنوان نمونـــه وقتـــی در ایام تعطیـــالت نوروز، زمـــان فیلتر تلگـــرام تا پایـــان فروردین اعالم شـــد، رئیس جمهوری نســـبت به ایـــن موضوع واکنش نشـــان داد و گفت: هدف از ایجاد و تقویت نرم افزارها و پیام رســـانهای داخلی، فیلتر نیست، بلکه رفع انحصار است. مخالفان با روشهای مختلـــف بـــه ایـــن موضـــوع تاختند که در تازهتریـــ­ن اظهارنظر، بـــه بهانه گران شـــدن ارز، بار دیگر دفاع دولت از آزادی شـــبکههای اجتماعی را مورد هدف قرار دادنـــد تا آنجا کـــه یکـــی از روزنامههای منتقـــد دولت تیتر یک خـــود را به «دالر 008۵تومانی دســـتاورد دولت برجام و تلگرام» اختصـــاص داد. وزیر ارتباطات و فنـــاوری دولـــت نیـــز صبح دیـــروز در جلســـه بررســـی تهدیـــدات اقتصـــادی تلگرام و امنیت پیام رســـانهای داخلی که با حضور رئیس شـــورای عالی فضای مجازی و اعضای کمیســـیون اقتصادی و امنیـــت ملی برگزار شـــد تصریح کرد: دستاورد دولت، تلگرام نیست؛ دستاورد دولت، توسعه فناوری دیجیتال است. ■ ضرورت حفظ حریم خصوصی در پیام رسانهای داخلی

وزیر ارتباطـــا­ت و فنـــاوری اطالعات در این جلســـه از تدوین الیحهای با قید دو فوریـــت در خصـــوص حفـــظ حریم خصوصی افراد در پیام رسانهای بومی خبر داد.

محمد جواد آذری جهرمی افزود: در این الیحـــه، تکالیف قانونی برای امنیت پیام رســـانهای داخلی قید شده است تا از دادهها و اطالعـــات مردم حفاظت کند. وی ادامه داد: باید از پیام رسانهای داخلی حمایت کنیـــم و چارچوبهای حمایتـــی در برابـــر حکم قضایـــی برای آنهـــا فراهـــم کنیـــم. متأســـفان­ه طبـــق قانـــون فعلـــی اگر مطلـــب خالفی روی پیامرسانها منتشر شود، مسئولیت آن برعهده رئیس پیام رســـان اســـت که در دنیا چنین چیزی وجود ندارد.

وی با انتقاد از سیاه نمایی، فضاسازی و شایعهســـا­زی در خصـــوص امنیـــت پیامرسانها­ی داخلی گفت: برای رئیس یکی از پیام رسانهای داخلی چند وقت قبل حکم قضایی صادر شـــد، چون این فرد اطالعات شخصی کاربران خود را به مرجع انتظامی نداده بود.

وزیـــر ارتباطـــا­ت ادامـــه داد: سیاهنماییه­ایی که در خصوص امنیت پیـــام رســـانهای داخلـــی میشـــود، از سوی کسانی است که عالقهمند نیستند زیرســـاخت­های اقتصـــاد الکترونیــ­ـک در کشـــور ما رشـــد کند. اگـــر بخواهیم در حرکت بینالمللی در استفاده از دولت الکترونیک و دیجیتال سهیم باشیم باید از پیام رسانهای داخلی استفاده کنیم.

وزیر ارتباطـــا­ت و فناوری اطالعات با تأکید بر اینکه بومی کردن پیام رســـانها به معنـــای قطع ارتباط با دنیا نیســـت، اظهار داشـــت: این کار به معنای گرفتن سهم ایران در بازار جهانی است.

وزیـــر ارتباطات در تشـــریح اقدامات وزارت ارتباطـــا­ت در حمایـــت از پیامرســـا­نهای داخلی نیز گفت: وزارت ارتباطـــا­ت تالش کرده منابـــع مالی کم بهـــره در اختیار پیام رســـانهای داخلی قرار داده و پهنـــای باند مورد نظر آنها را تأمین کند. عالوه بر این، ســـرویسها­ی دولت الکترونیک روی این پیامرسانها فعال شده اســـت. آذری جهرمی ادامه داد: ۵ میلیارد تومان به پیام رسانهای داخلـــی اختصـــاص دادیـــم کـــه یکی از پیام رســـانها وام مـــورد نظر را بـــا ارائه ســـفته و با تنفس 18 ماهه دریافت کرده و تعداد کاربـــران این پیام رســـانها نیز رشد قابلتوجهی داشته که امیدوارکنن­ده است.

آذری جهرمـــی در بخـــش دیگـــری از اظهـــارات خـــود در خصـــوص امنیت پیام رســـانهای داخلی گفـــت: قوانین متعـــددی در قانـــون اساســـی، قانـــون مدنـــی و قانـــون مجـــازات اســـالمی در حوزه پیام رســـانها وجـــود دارد و دقیقاً مشـــخص شـــده اســـت کـــه دسترســـی غیرمجاز به اطالعات مردم چه شرایط و چه مجازاتهایی دارد. در شورای عالی فضای مجازی نیز بحث مفصلی در این خصوص انجام شد.

وزیـــر ارتباطات گفـــت: در آییننامه شورای عالی فضای مجازی اعالم شده است که بر اساس چه مجوزهایی امکان دسترسی به اطالعات مردم وجود دارد.

وی بـــا تأکید بـــر اینکه تنهـــا با حکم قضایـــی امـــکان ایـــن دسترســـی وجود دارد، اظهارداشــ­ـت: بایـــد بـــرای مردم شفافســـاز­ی شـــود که مکانیـــزم صدور حکـــم قضایـــی بـــرای دسترســـی بـــه اطالعات مردم چیست.

آذری جهرمـــی اظهـــار داشـــت: در صـــورت ادامه فعالیت تلگـــرام، مرجع اعتمـــاد در حاکمیت تغییـــر میکند. در حال حاضر مردم پول خود را در بانکها ســـرمایهگ­ذاری میکننـــد و ملـــک خود را در مرکـــز ثبت اســـناد ثبـــت میکنند. حاکمیتها از طریق نهادهایی که محل اعتماد مردم هستند، حاکمیت میکنند اما در صورت اســـتقرار رمزنگار تلگرام، مراجع اعتماد تغییر خواهد کرد.

وی ارزهـــای الکترونیکـ­ــی را یـــک فرصـــت خوانـــد و اظهار داشـــت: اگر در مقابل این ارزها ســـاکت بنشـــینیم، این ارزها تبدیل به تهدید میشوند.

وزیـــر ارتباطـــا­ت در تشـــریح رابطـــه پیام رســـانها و فضای رسانه نیز گفت: دشـــمنان مـــا را در تحریم قـــرار دادهاند پس ایران نمیتوانـــ­د از ظرفیت فضای مجازی برای اشـــتغال اســـتفاده کند. در مورد خریـــد و فروش «گرام» نیز تلگرام ما را تحریم کرده است. اگر از زیرساخت پیامرســـا­نها بتوان برای سیاســـتها­ی پولی اســـتفاده کرد، فرصت بزرگی برای رشـــد اشـــتغال از طریق پیام رسانهای بومی ایجاد میشود اما متأسفانه آنچه در پیـــام رســـانها غالـــب شـــده بحـــث استفاده رسانهای از پیام رسانها است.

وی ادامه داد: بهدلیل ظرفیت کانال در تلگرام، رســـانهها به ســـمت تلگرام هجـــوم بردهاند. این در حالی اســـت که در دنیا بحث پیام رســـانها و رســـانهها جدا است. ■ تقویت پیام رسانهای داخلی با کوچ داوطلبانه از تلگرام

دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز در این جلسه گفت: برنامه شورای عالی فضای مجازی برای تقویت شـــبکههای پیام رسان داخلی، اجرای استراتژی کوچ داوطلبانه از تلگرام است.

ابوالحســـ­ین فیروزآبادی با اشـــاره به برنامه شورای عالی فضای مجازی برای تقویت شـــبکههای پیام رســـان داخلی تصریح کرد:عالوه بر این تالش داریم از طریق صدا و سیما موضوع را برای مردم تشریح کنیم. متأسفانه بیشترین مرجع اطالعات ما مطبوعات غربی هستند این در حالی است که در این کشورها تلگرام اثرات اقتصادی و اجتماعی باالیی مثل ایران نـــدارد. وی افزود: الزامات شـــبکه ملی و خدمات پایه شبکه ملی، در مرکز ملی فضـــای مجازی مورد بررســـی قرار گرفـــت چراکه شـــبکه ملی پیام رســـان تعیینکننده مرزهای ملی ما است.

فیروزآبادی همچنیــــن گفت: تلگرام گزارش ســــاالنه به ایــــران ارائه نمیکند و ایران از سهامداران آن نیست در حالی که 90 درصد کاربران شبکههای اجتماعی در ایران از تلگرام استفاده میکنند.

دبیـــر شـــورای عالی فضـــای مجازی ادامه داد: ما نمیدانیم مســـئول تلگرام تبعه چه کشوری اســـت و شبکه تلگرام زیر نظـــر چـــه کشـــوری اداره میشـــود. ازســـوی دیگـــر تلگرام بشـــدت هزینه بر اســـت اما هیـــچ محـــل درآمـــدی برای آن اعالم نشـــده اســـت. وی با اشـــاره به مصوبـــه شـــورای عالی فضـــای مجازی مبنی بر اینکه پیام رسانهایی که تعداد کاربرانشان از حدی افزایش مییابد باید در کشور نماینده رســـمی داشته باشند، گفت: تلگرام تاکنون نماینده رسمی به ایران معرفی نکرده است.

فیروزآبادی با اشـــاره بـــه رایزنیهای

ایران با تلگرام گفـــت: وزارت ارتباطات با تلگرام توافقهایی داشـــت که در این راســـتا همکاریهای خوبی تا دی ماه ۶9 انجام شد اما در ماجراهای دی ماه سال ۶9 تلگرام به توافقها عمل نکرد.

دبیـــر شـــورای عالی فضـــای مجازی با اشـــاره به انتشار ســـند اخیر تلگرام در مـــورد برنامههـــ­ای ســـال 2018 گفـــت: تلگرام قصد دارد در ســـال 2018 رمز ارز وارد کنـــد. وی ادامـــه داد: در مرکـــز ملی فضای مجازی هنوز به نتیجه مشخصی در برخـــورد بـــا رمزارزهـــ­ا از جمله بیت کویـــن نرســـیدها­یم. مطالعات شـــروع شده، جلســـاتی با بانک مرکزی داریم تا سیاستهای جمهوری اسالمی در نحوه تعامل با رمزارزها مشخص شود.

دبیر شـــورای عالی فضـــای مجازی همچنیـــن گفـــت: در صورتـــی کـــه برنامههای ســـند تلگرام اجرایی شود تا پایان سال 2019 شاهد اقتصاد جدیدی در کنار اقتصاد ملی کشور خواهیم بود. کسب و کاری که االن روی تلگرام است از نظـــر تقســـیم بنـــدی، تقســـیمبن­دی بزرگی را تشـــکیل نمیدهد. وی یادآور شـــد: تـــالش داریـــم در دانشـــگاه­ها و آمـــوزش و پرورش از ارائـــه خدمات در تلگـــرام خـــودداری کنیـــم. در دوســـال گذشـــته با کمک قـــوه قضائیـــه از ارائه خدمات پولی توســـط تلگرام خودداری شـــده اســـت و به این صـــورت فعالیت

خالص اقتصـــادی روی تلگرام نداریم و فعالیتهـــ­ای موجـــود فعالیتهای مکمل اقتصادی است. ■ باید به امنیت پیام رسانها توجه شود

رئیـــس کمیســـیون امنیـــت ملـــی مجلس نیز در این جلسه از بروز شبهات سازمانیافت­هعلیهپیامر­سانهایداخل­ی انتقاد کـــرد. عالءالدین بروجردی گفت: این فضاسازیها مردم را نگران میکند تا به مهاجرت مقدس از خانه بیگانه به خانه خودی روی نیاورند.

نماینـــده مردم بروجـــرد در مجلس ادامه داد: تلگرام به خاطر مسائل امنیتی و سوءاستفاده دشمن حائز اهمیت است بخصـــوص در شـــرایطی کـــه منطقه در بحران به ســـر برده و جمهوری اسالمی از امنیت پایدار برخوردار اســـت، باید به امنیت پیامرسانها نیز توجه شود.

وی با بیـــان اینکه در حـــال حاضر ۵ شـــبکه پیامرســـا­ن داخلی توسط وزارت ارتباطات تأیید شـــده است، عنوان کرد: پیـــام رســـان تلگـــرام دارای تهدیدهای اقتصـــادی اســـت و از ارزهـــای مجـــازی بـــرای خریـــد و فروشهـــای متـــداول اســـتفاده میکند که همیـــن میتواند در آینده باعث حوادث تلخی شـــود و اگر از هماکنـــون به این موضـــوع توجه نکنیم ممکن اســـت حـــوادث تلخ مؤسســـات مالی و اعتباری تکرار شود.

■ پیام رسانها بستر فعالیتهای اقتصادی

محمدرضـــا پورابراهیم­ـــی رئیـــس کمیســـیون اقتصادی مجلس نیز گفت: باید در خصوص استفاده از پیامرسانها تصمیماتی اتخاذ شـــود که حائز منافع ملی و فردی افراد باشد.

نماینـــده مـــردم کرمـــان و راور در مجلـــس بـــا بیـــان اینکـــه فعالیتهای اقتصادی از فضای ســـنتی و فیزیکی به حالت مجـــازی تغییر پیدا کرده اســـت، یادآور شـــد: امـــروزه ابزارهـــا­ی جدیدی بـــرای فعالیتهـــ­ای اقتصـــادی مطرح شـــده که ضرورت دارد این تغییرات در حوزههـــای منافع ملی و فردی مدیریت شود و بســـترهای جدید مورد شناسایی قرار گیرد. وی افزود: پیامرسانها بستری برای فعالیتهای اقتصادی کشور شده کـــه نیازمنـــد ســـازماند­هی بودهانـــد لذا دولت باید ســـرفصلها­ی مهمـــی را در این زمینه در دستور کار قرار دهد.

پورابراهیم­ـــی بـــا اشـــاره بـــه عـــدم تعهـــد پیامرســـا­نهای خارجی بهنظام جمهـــوری اســـالمی ایران خاطرنشـــا­ن کرد: این عدم تعهـــد تهدیداتی را برای حوزه اقتصاد کشور ایجاد میکند لذا اگر الزم باشـــد قوانین الزم را وضع میکنیم تا مـــواردی همچون مؤسســـات مالی و اعتباری به وجود نیامده و از داراییهای افراد صیانت شود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran