Iran Newspaper

چند پیشنهاد برای تحقق شعار سال

- علی ساکت پژوهشگر و مدرس دانشگاه

ســـال 1397 در حالـــی بـــا شـــعار حمایـــت از کاالی ایرانـــی آغاز شـــد که هیچ یـــک از شـــعارها و نامگذاریها­ی اقتصادی ســـالهای گذشته با عناوینی اقتصـــادی از جمله اقتصـــاد مقاومتی، اقدام و عمل، حمایت از کار و ســـرمایه ایرانـــی، اقتصـــاد مقاومتـــی، تولیـــد و اشـــتغال و مانند این موارد، به شـــکلی نهادینه محقق نشـــد. این نامگذاریها نشـــان میدهـــد ارادهای در عالیترین ســـطوح کشـــور بـــرای توســـعه درونزا وجـــود دارد اما در این میانه اشـــکاالت­ی نیز هســـت که مدام این خواســـت را به تعویـــق میانـــداز­د و ایـــن نیازمند یک آســـیب شناسی جدی اســـت. از جمله اینکـــه بـــا وجـــود پشـــت ســـر گـــذاردن 5برنامـــه توســـعهای و ورود بـــه برنامه ششـــم زیرســـاخت الزم برای توســـعه فراگیر شکل نگرفته و با توجه به تجربه جهانـــی کشـــورهای در حـــال توســـعه، هرگونه تالشـــی در جهت فعالیتهای اقتصادی و نهادینه شـــدن توســـعه در اقتصاد تا زمانی که بســـتر و زیرساخت مورد نیـــاز محقق نشـــود، آنچـــه عمالً اتفـــاق میافتد کم ثمـــر و معطوف به نتایجی مقطعی و کم بازده خواهد بود.

چگونـــه میتـــوان به شـــعار حمایت از کاالی ایرانـــی تحقق بخشـــید درحالی که موانع بســـیاری در سر راه تولید کاالی ایرانـــی وجود دارد؛ موانعـــی که نفس را بر تولید کننـــده تنگ کـــرده و راه را برای برون رفت از این شـــرایط بســـته است؟ آیا با ورود ساالنه 100 هزار میلیارد تومان کاالی قاچاق که قسمت عمده آن نیز از مبادی رسمی کشور وارد میشود و بیش از 5 برابـــر بودجه عمرانی کل کشـــور در یک ســـال اســـت، میتوان به حمایت از تولیـــد ایرانی امیدوار بـــود؟ برای تحقق شـــعار حمایـــت از کاالی ایرانـــی نیاز به رفع موانع تولید اســـت و رفع این موانع چالـــش مهم پیـــ ِش روی ماســـت که به زعم من نیازمند راهکارهای زیر است:

کشور. کاهـــش میزان قاچاق کاال به داخل

داخلی. کاهش نرخ ســـود تسهیالت بانکی برای تولیدکنندگ­ان

- دسترســـی آســـانتر به مـــواد اولیه، کاهش هزینههـــا­ی تولیـــد، جلوگیری از نوســـانات شـــدید نرخ ارز و فراهم کردن مقدمـــات بـــرای ســـرمایهگ­ذاری ایمـــن فعاالن اقتصادی در زمینه تولید داخلی.

آنها. ارتقای سطح کیفیت کاالهای تولید داخل در کنار افزایش کمیت

- افزایش تنوع در تولیدات صنعتی و کشاورزی با توجه به تنوع شرایط اقلیمی در ایـــران، بـــا اولویـــت افزایـــش در تنوع شغلی.

- حذف واسطهگری در بازار و کاهش فاصله بین تولید کننده و مصرف کننده به عنـــوان عاملی در جهـــت حمایت از تولید کننده.

- تمرکز بر تولید با اولویت بازاریابی، بازارسازی و حفظ بازار با رصد و مطالعه دقیـــق نیازهـــا و عالیـــق مصـــرف کننده داخلی و خارجی.

- نشـــاندار کـــردن و برندســـاز­ی برای تولیـــدات داخل بویـــژه در صنایع کوچک جهت شناســـاند­ن مناســـب تر محصوالت داخلی و ایجاد رقابت سالم بین تولیدکنندگ­ان داخلی برای توسعه این بخش.

داخلی. باالبـــرد­ن کیفیت و تســـریع در امور مرتبط با تولید محصوالت

- ایجاد سیســـتمها­ی نظارتی متکی به ســـازمانه­ای مجـــری قوانیـــن، برای پیشـــگیری از فساد دســـتگاهه­ای دولتی و اســـتفاده کننـــدگان از رانـــت، با هدف افزایش امنیت در سرمایهگذار­ی داخلی.

- توســـعه صنعـــت بیمه بـــه عنوان حامی بخش تولید و گسترش بیمههای مرتبط با آن.

- ارائه سناریوها و تدوین برنامههای جزئـــی نگر و راهگشـــا در کنـــار برنامهها و سیاســـتها­ی کلـــی از جملـــه اقتصاد مقاومتی بـــا هدف تســـریع در عملیاتی کردن سیاستهای ابالغی جهت خروج از رکود، رونق کســـب و کار و ایجاد فضای مناسب برای تولید پایدار.

- اطمینان بیشـــتر به تولیدکنندگ­ان نوپا و نوآور و کاهش موانع ســـد راه ثبت شرکتها و صنایع جدید، تسهیل مسائل اداری موجود در ســـر راه آنها و تصحیح قوانین دست و پاگیر در زمینه مربوطه.

- حمایت بیشـــتر ازًصنایـــع مادر که زیرســـاخت­های نســـبتا مناســـبی نیز در گذشـــته برای ایجاد و توسعه آنها وجود داشـــته ولـــی در اثر کم توجهـــی در حال حاضر با خطر نابودی مواجه شدهاند.

عمـــل بـــه رویکردهـــ­ای فـــوق، راه را برای توسعه زیرســـاخت­ی تولید در کشور مهیـــا خواهـــد کرد و لـــذا قوای ســـه گانه و ســـازمانه­ای تحـــت امـــر آنهـــا بـــرای تحقق شعار ســـال و توســـعه اقتصادی کشـــور راهی جز برطرف کردن موانع یاد شده نخواهند داشـــت. امید که سال 97 آغازی بـــر برنامهریزی­هـــای متفکرانه و زیرساختی برای توســـعه واقعی و پایدار در کشور باشد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran