Iran Newspaper

الهه زارعی

-

شــــهرها با حضور مردم و پیاده روها هویت پیدا میکنند و ســــرزندگ­ی و پویایی در رگهای شــــهر جاری میشــــود، بنابراین باید براســــاس نیازها و عالقه پیاده روها تمهیداتی در طراحی شــــهری اندیشیده شــــود تا مردم احســــاس تعلق خاطر به شهرشان پیدا کنند و آن را قسمتی از دارایی و اموال خود بدانند. همچنین تأمین نیازهای اجتماعی انسان در فضاهای شــــهری از اصلیترین اهداف توسعه پایدار محســــوب میشــــود از جمله اصول پایدار تأمین نیازهای انسان و ارتقای کیفیت زندگی وی اســــت که فضاهای شهری در راستای تأمین این نیاز روانی واجتماعی انسان شکل گرفته است. امروزه توجه به المان و مؤلفههای معماری و زیباسازی و درعین حال طراحی مناسب مبلمان شهری و گســــترش و تنوع آنها متناسب با نیاز شــــهروند­ان یکی از ضرورتها، اولویتها و دغدغههایی است که مدیران شــــهری همواره در انتخــــاب بهترینهای آن با مشــــکل مواجه هســــتند. انتخاب مبلمان شهری مناسب با در نظر گرفتن زیباییهای بصری و جذابیتهای هنری و درعین حال توجه بهضرورتهای اجتماعی و همسانســــ­ازی با محیط شــــهری و همچنین دقت در باورها، آداب و رســــوم، اعتقادات و بــــا لحاظ عنصر راحتی و آسایش شهروندان از مسئولیتهای مهم مدیریت شهری است.

نشان میدهد که همه میتوانند در این امر مشارکت داشته باشند و این مدل میتواند بـــرای زیباســـاز­ی و جلب نظر شـــهروندا­ن کارآمدباشد.

■ تهران،شهریباکمبو­دپارکلتها

در کالنشهری مثل تهران که جمعیت گســـتردها­ی از شـــهروندا­ن را در خـــود جای داده متأسفانه این شهر با کمبود پارکلتها (پارکهـــای یـــک روزه) در بســـیاری از خیابانهـــ­ا، معابـــر و مراکز تجـــاری مواجه است و تاکنون هیچ گونه تمهیداتی از سوی مدیریت شهری در دورههای مختلف برای ایـــن نیاز شـــهروندا­ن و برقـــراری تعامالت اجتماعی آنها اندیشیده نشـــده است. این در حالـــی اســـت که بـــه اعتقاد بســـیاری از کارشناسان شـــهری اگر چنین فضاهایی در

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran