Iran Newspaper

قزوین‌صاحب‌شهرک‌نیروگا‌ههای‌خورشیدی‌م ‌یشود

استانقزوین­بهدلیلشرای­طسرزمینی،قابلیتاستف­ادهازهردون­یرویبادوخو­رشیدیرادار­دوهماکنونک­ارگروهیبرا­یایجادمکان­یبرایاحداث­ایننیروگاه­هادرایناست­انایجادشده­است

-

قزویــن - کــورس ســلیمانی/ بــا توجــه به پایــان یافتن ســوختهای فســیلی، یکی از راههــای تولیــد انــرژی و جایگزینــی آن بهجــای نفــت اســتفاده از انرژیهای پاک از جملــه نیروگاههای خورشــیدی و بادی اســت. کشــور ما بهدلیــل داشــتن روزهای آفتابی زیاد ظرفیت سرمایهگذار­ی در این زمینــه را دارد و اســتان قزویــن نیز بهدلیل شرایطسرزمی­نی،قابلیتاستف­ادهازهردو نیروی باد و خورشــیدی را دارد و هماکنون کارگروهی برای ایجاد مکانی برای احداث ایــن نیروگاههــ­ا در این اســتان ایجاد شــده است. «محســن اســماعیلی» مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرســازی استان قزویــن در گفتوگو با «ایــران» از تصویب لــزوم مکانیابــی و راهانــداز­ی نخســتین شــهرک انــرژی در ایــن اســتان در جهــت هدایــت نیروگاههای خورشــیدی خبر داد و افــزود: اســتان قزویــن قابلیــت زیــادی برای ســرمایهگذ­اری در زمینــه انرژیهای پــاک دارد و درخواســته­ای زیــادی برای سرمایهگذار­ی در این زمینه وجود دارد. به همیــن دلیل تصمیم گرفته شــد که برای جلوگیــری از پراکندگی این نیروگاهها ابتدا مکانیابی صورت گیرد که در همین راستا، مقرر شــد کمیتــهای متشــکل از ســازمان برنامــه و بودجــه، شــرکت توزیــع نیــروی برق، معاونت اقتصادی و توســعه منابع اســتاندار­ی و منابع طبیعــی و آبخیزداری اســتان، در جهــت شناســایی پهنــهای در ســطح اســتان بــا تأکید بــر طــرح آمایش استان، اقدام کرده و پس از تصویب آن در کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی و شورای برنامهریزی و توســعه اســتان، از این پس همه درخواستهای انرژی خورشیدی به آن پهنه بهعنوان شــهرک انــرژی هدایت شود. وی در زمینــه احداث نیروگاههــ­ای بادی و اســتفاده از ظرفیــت اســتان در این زمینه اظهــار داشــت: بهدلیل تونل بــادی که در پهنه و مسیر تاکســتان - کهک وجود دارد و اطالعــات نقشــهای دقیقــی که بــه ما در جهــت شناســایی بهتریــن مــکان کمــک میکند و تقریباً نیز مشخص شده، در حال نهاییکردنا­ینموضوعهست­یم. اســماعیلی با بیــان اینکه تا زمــان تعیین تکلیــف ایــن پهنــه در ســطح اســتان، درخواستهای­احداثنیروگ­اهخورشیدی در دبیرخانــه کارگــروه پذیــرش نخواهــد شــد، افزود: این طرح ضمن اشتغالزایی، بــه کاهش مصــرف انرژی برق و اســتفاده از انرژیهــای پاک، جلوگیــری از تجاوز به حدود اراضی کشاورزی و استفاده بهینه از منابعملیخو­اهدانجامید. ■ ســاخت نیروگاه ۷ مگاواتی خورشیدی درآبیک

گفتنی اســت، پیش از این نیز ســاخت نیــروگاه خورشــیدی 7 مگاواتــی توســط کمیته امــداد امام خمینــی(ره) قزوین در روســتای «قشــالق» آبیک بــا ۵3 میلیارد تومان اعتبار اسفندماه سال گذشته شروع شــده و امید مــی رود این طــرح در کمتر از یکسالبهبهر­هبرداریبرس­د.

«منوچهر حبیبی» معــاون اقتصادی اســتاندار­ی قزویــن در ایــن خصــوص در جلســه بررســی نحوه اجرای یکهزارواحد نیــروگاه خورشــیدی خانگــی دراســتان، خاطرنشــان کــرد: خوشــبختان­ه در حــوزه انرژیهایتج­دیدپذیرازظ­رفیتخوبیدر استان برخورداریم که با به فعل درآوردن آن میتوانیــم بــه اشــتغال و تولید کمک کنیم.

معاون اقتصادی اســتاندار­ی قزوین با یــادآوری این نکته که نیروگاه خورشــیدی سازگار با محیط زیست است و میکوشیم این طرحها با وســعت بیشــتری در استان اجرایــی شــود، تصریــح کــرد: توســعه نیروگاههای­خورشیدیتوس­طکمیتهامدا­د در بخش خانگی مــورد توجه قرارگرفته و اســتعالم صدور مجوز نیروگاه 7 مگاواتی هــم در کمترین زمان صادر شــده اســت. برای اجرای نیروگاه خورشیدی 7 مگاواتی در روســتای قشــالق بالغبــر ۶3 میلیــارد تومان اعتبار هزینه میشود و با تکمیل آن برای ۵۱ نفر نیز بهصورت مستقیم شغل ایجادخواهد­شد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran