Iran Newspaper

محمد بن سلمان در میان اعتراضهای مردمی وارد پاریس شد

-

گــروه جهان/ ســاکنان کاخ الیــزه روز یکشــنبه از محمد بن سلمان، ولیعهد عربســتان سعودی اســتقبال جانانهای کردنــد و بــرای او کــه در ادامــه تــور بینالمللی خود واشنگتن را به مقصد پاریــس ترک کــرده بــود، در مــوزه لوور ضیافت شــام باشــکوهی برپاکردند اما کمــی دورتــر از ایــن تشــریفات دولتی، فعــاالن حقــوق بشــر و معترضــان تجــاوز نظامــی ائتــاف تحــت رهبری عربســتان بــه یمــن، مقابل بــرج ایفل جمــع شــده بودنــد و خشــم خــود را از جنایتهایــ­ی کــه در یمــن رخ میدهد بر سر محمد بن سلمان، معمار جنگ یمــن و مقامــات دولــت پاریــس فریاد میزدند.

معترضان به ســفر ولیعهد سعودی به فرانسه از جمله افرادی که عضو گروه موســوم به «صلح بــرای یمــن» بودند، پاکاردهایـ­ـی در دســت داشــتند که روی آنهــا جمات و تصاویری در محکومیت جنایتهای ائتاف عربی در یمن نوشته و کشــیده شــده بود. آنها خواســتار پایان دادن به بمباران یمن و کشتار مردم این کشور بودند. آنها همچنین از اقدامهای ضد حقوق بشــری عربستان ابراز انزجار میکردند.

بــه گزارش «ایران» به نقل از ســایت روزنامــه امریکایــی واشــنگتن پســت، 10 ســازمان حقــوق بشــری فرانســوی و 12 ســازمان بینالمللــ­ی و غیردولتــی از امانوئــل مکــرون، رئیــس جمهــوری کشورشــان خواستند عربســتان سعودی را وادار بــه پایان دادن به حمات هوایی در یمن و لغو محاصره این کشــور کند تا بحران انسانی در این کشور خاتمه یابد.

روز یکشنبه کنث روت، مدیر اجرایی ناظــر حقــوق بشــر در فرانســه در یــک پیــام توئیتــری به مکــرون توصیــه کرد، فاصلــهاش را بــا محمــد بــن ســلمان و جنایتهــای جنگــیای کــه او در یمــن مرتکب میشود حفظ کند. ■ توافقتسلیح­اتیریاض–پاریس؛ شایدوقتیدی­گر

مجمــوع ایــن تظاهــرات و درخواســته­ا اگرچــه از نظــر تعــداد شــرکتکنند­گان گســترده نبود امــا برای کشــوری ماننــد فرانســه کــه نســبت بــه دیگــر کشــورهای غربی و اروپایــی داعیه بیشتری در مســائل حقوق بشری دارد و میکوشــد از خود چهــرهای صلح طلب در جهان به تصویر بکشد، حائز اهمیت بــود و باعــث شــد، مقامــات فرانســوی در گفتوگــو بــا رســانهها بر این مســأله تأکیــد کنند که در جریــان اقامت محمد بــن ســلمان در فرانســه قــرار نیســت توافق تســلیحاتی قابل توجهــی بین دو کشــور امضا شود و این ســفر بیشتر برای افزایــش «همکاریهــا­ی اســتراتژی­ک» ریــاض – پاریــس اســت. ایــن در حالــی اســت که بنا بر گزارش واشــنگتن پست، فرانســه در کنــار امریــکا و انگلیس، یکی از تأمینکنندگ­ان اصلی ساح عربستان اســت و در گذشــته دو کشــور توافقهای تســلیحاتی بزرگی با هم داشتهاند. طی چند ســال گذشته عربســتان چند تانک و خــودرو زرهــی، مهمــات توپخانهای و نــاو از فرانســه خریداری کرده و در ســال 201۶ نیز فرانسه مجوز صادرات اسلحه به عربستان را تأیید کرد که قیمت آن به 18 میلیــارد یورو 11( / 22 میلیــارد دالر) میرســید اما در عمل تســلیحاتی که به عربســتان تحویل داده شــد، معادل دو میلیــارد یورو بود. بنا بــر گزارش فرانس 42، مقامات فرانســوی همچنین محور دیدارهای مکرون و بن سلمان را سوریه، ایران، جنگ یمن و تروریسم اعام کرده بودند.

ایــن در حالــی اســت کــه همزمان با ســفرهای پرهزینــه محمــد بن ســلمان به کشــورهای غربــی و اروپایــی و انعقاد قراردادهــ­ای تســلیحاتی میلیــاردی عربستان با امریکا و انگلیس، در روزهای اخیریکیازن­یروهایگارد­مرزیعربستا­ن در شبکههای اجتماعی ویدئویی منتشر کــرده و در آن از پرداخت نشــدن حقوق نیروهــای گارد مــرزی بــه مــدت بیش از 5 ماه گایه کرده است. ■ «گاوسرگردان»لقبتازهولی­عهد جوان

عاوه بر فشــار افکار عمومی فرانسه بــرای امضــا نشــدن توافــق تســلیحاتی جدیــد بیــن پاریــس – ریــاض، برخــی منابــع خبــری غربــی در گزارشهایــ­ی تأکیــد کردهانــد کــه دولــت پاریــس هم اگرچه میزبان محمد بن ســلمان شــده امــا دل خوشــی از عربســتان نــدارد. در این راســتا، خبرگــزاری رویترز بــه نقل از یک منبع دیپلماتیک فرانســه نوشــت، مکرون به بن سلمان به منزله یک «گاو ســرگردان» مینگرد. پاریس نســبت به برخــورد با این امیر جوان که جنگ را در یمــن به پا کرد، قطــر را محاصره کرده و ایران و جریانهای اسامی در منطقه را مورد حمله کامی قرار میدهد، هشدار داده است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran